1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Obwodnice Legnicy, Milicza, Głogowa, Oławy, Kaczorowa, Międzyborza i Złotego Stoku – stan realizacji

Obwodnice Legnicy, Milicza, Głogowa, Oławy, Kaczorowa, Międzyborza i Złotego Stoku – stan realizacji

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-01-20
Obwodnice Legnicy, Milicza, Głogowa, Oławy, Kaczorowa, Międzyborza i Złotego Stoku – stan realizacji
Plany budowy nowych dróg krajowych na Dolnym Śląsku zakładają m.in. realizację obwodnic: Legnicy, Głogowa, Milicza, Oławy, Złotego Stoku, Kaczorowa. Zdjęcia: GDDKIA
Siedem nowych obwodnic  w woj. dolnośląskim jest realizowanych w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Są to obwodnice: Głogowa w ciągu DK12 o długości 20 km, Kaczorowa w ciągu DK3 o długości 3,7 km, Legnicy w ciągu DK94 o długości 2,8 km, Oławy w ciągu DK94 o długości 11 km, Milicza w ciągu DK15 o długości 12 km, Międzyborza w ciągu DK25 o długości 8 km i Złotego Stoku w ciągu DK46 o długości 8 km. Wszystkie obwodnice są już w fazie realizacji. Sprawdzamy ich postęp.

Program budowy 100 obwodnic zakłada, że na Dolnym Śląsku powstanie siedem nowych obwodnic.


Mapa nowych obwodnic w województwie dolnośląskim

Mapa lokalizacji nowych obwodnic w województwie dolnośląskim. Mapa: GDDKIA


GDDKIA ma w planach 250 km nowych dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku


Obwodnica Głogowa w ciągu DK12

Umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla budowy obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 zawarto w sierpniu 2018 r. W czerwcu 2021 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla inwestycji. Zweryfikowana została dokumentacja projektowa, w tym również analiza wielokryterialna, gdzie w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu przyszłej trasy. We wniosku o uzyskanie DŚU skierowanym do RDOŚ jako preferowany do dalszej realizacji GDDKIA wskazała wariant PN4, natomiast alternatywnie wariant PN5. 

Dla inwestycji zakończono etap STEŚ i wystartowały prace nad Koncepcją Programową, w ramach której opracowany zostanie program robót geologicznych dla preferowanego wariantu obwodnicy Głogowa.

Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miasto. Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

Jaki wariant dla nowej S5 i autostrady A4 na Dolnym Śląsku? 

Obwodnica Kaczorowa w ciągu DK3

Umowa na prace projektowe została podpisana 19 lipca 2019 r. W ramach realizacji projektu, wykonawca (WYG International) przygotuje STEŚ dla obwodnicy Kaczorowa oraz materiały wymagane do wniosku o wydanie DŚU. - Wykonawca w ramach realizowanego projektu zobowiązany jest także do przygotowania projektu budowlanego wraz z kompletem materiałów do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także projektu wykonawczego oraz dokumentacji przetargowej – wyliczają przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecnie trwają prace nad STEŚ, uzgadniane są przebiegi wariantów obwodnicy oraz trwa opracowanie analizy wielokryterialnej, która umożliwi dokonanie wyboru optymalnego przebiegu trasy.

Głównym celem budowy obwodnicy Kaczorowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków - Jelenia Góra. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kaczorowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego - aż do granicy polsko-czeskiej, oraz dla ruchu regionalnego, ponieważ poprawie ulegnie połączenie Jeleniej Góry z węzłem S3 w Bolkowie.

Plany rozbudowy DK3 Bolków - Jelenia Góra i obwodnicy Kaczorowa. Warianty trasy 

Mapa rozbudowy DK3 Bolków - Jelenia Góra i obwodnicy Kaczorowa

Mapa rozbudowy DK3 Bolków - Jelenia Góra i obwodnicy Kaczorowa. Mapa: GDDKIA


Obwodnica Legnicy w ciągu DK94

Inwestycja o długości ok. 3,6 km jest realizowana przy współpracy z Miastem Legnica. GDDKiA odpowiada za odcinek o długości ok. 2,8 km na terenie pozamiejskim.

Na początku grudnia 2020 r. podpisana została umowa z firmą IVIA na realizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Zostały przeprowadzone pomiary ruchu i opracowano jego prognozę.

Dolnośląskie: Powstanie projekt obwodnicy Legnicy na DK94

Legnica czeka na kolejną część obwodnicy

Legnica czeka na kolejną część obwodnicy. Zdjecia: GDDKIA


W październiku 2021 r. odbyły się spotkania informacyjne dla mieszkańców, podczas których zaprezentowane zostały wstępne korytarze przebiegu i planowane rozwiązania projektowe obwodnicy Legnicy w ciągu DK94. Obecnie trwa opracowanie STEŚ.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego w samej Legnicy. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, biegnącego zarówno w układzie wschód-zachód wzdłuż drogi krajowej nr 94, jak i od północy (od Lubina). Usprawni też połączenie tego kierunku z autostradą A4.

 

Obwodnica Międzyborza w ciągu DK25

Na początku czerwca 2021 r. zawarto umowę z firmą Multiconsult Polska na prace przygotowawcze dla budowy obwodnicy Międzyborza. Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 8 km. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowana, a następnie wybudowana droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) ze skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i dojazdowymi. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie, elementy ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

W październiku odbyło się spotkanie informacyjne dla mieszkańców, podczas którego zaprezentowane zostały wstępne korytarze przebiegu i planowane rozwiązania projektowe obwodnicy. Obecnie trwają prace nad wykonaniem analizy i prognozy ruchu.

Celem inwestycji jest budowa obwodnicy Międzyborza wraz z obejściem sąsiadujących miejscowości Ose, Górzyca i Oska Piła w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli ona na poprawę przepustowości układu komunikacyjnego łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, będącą jednym z pierwszych fragmentów drogi ekspresowej S11. Obwodnica Międzyborza pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta, charakteryzującego się ścisłą zabudową mieszkaniową oraz wyprowadzenie ruchu poza tereny zabudowane w miejscowościach Ose, Górzyca i Oska Piła. Wpłynie to na poprawę warunków ruchu, bezpieczeństwa użytkowników dróg i mieszkańców Międzyborza oraz sąsiadujących miejscowości.

Obwodnica Milicza w ciągu DK15

19 lutego 2021 r. zlecono opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Milcza. Wykonawcą jest firma IVIA. W maju 2021 r. rozpoczęły się prace związane z wykonywaniem pomiarów ruchu, a w czerwcu odbyło się pierwsze spotkanie informacyjne z mieszkańcami, podczas którego przedstawiono proponowane przebiegi planowanej obwodnicy oraz przewidywany harmonogram realizacji inwestycji. Obecnie kontynuowane są prace projektowe i inwentaryzacja przyrodnicza.

Rusza projektowanie obwodnicy Milicza na Dolnym Śląsku

Podstawowym celem budowy obwodnicy Milicza jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg drogi krajowej nr 15 przez centrum Milicza. Ruch odbywa się na osi północ-południe pomiędzy Jarocinem (w ciągu drogi krajowej nr 11) a Trzebnicą (w ciągu drogi krajowej nr 5). Oba korytarze są ważnymi arteriami drogowymi, które są stopniowo przebudowywane do standardu drogi ekspresowej. Natomiast patrząc szerzej, jest to również jeden z ważnych korytarzy pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem.

 

Obwodnica Oławy w ciągu DK94

W połowie września 2021 r. drogowcy podpisali umowę z firmą SWECO ENGINEERING na stworzenie dokumentacji dla obwodnicy Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94.

Przeprowadzone zostały pomiary, na podstawie których opracowana została analiza i prognoza ruchu. We wrześniu br. odbyły się spotkania informacyjne dla mieszkańców, na których zaprezentowane zostały korytarze przebiegów obwodnicy Oławy. Obecnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Oławy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z drogi krajowej nr 94, która jest drogą alternatywną dla autostrady A4. W sytuacji występowania utrudnień i korków na A4 duży ruch koncentruje się w Oławie. Ponadto budowa obwodnicy poprawi dostęp do Oławskiej Podstrefy Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej. Nowo wybudowana obwodnica pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z Oławy, a tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta.

Rozbudowa DK8 Kłodzko – Szczytna obejmie budowę obwodnicy Szalejowa Górnego 

Obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46

Umowę na stworzenie dokumentacji dla obwodnicy Złotego Stoku w ciągu DK46 zawarto z Biurem Projektowym BBKS Projekt (28 lipca 2021 r.)

Trwa opracowanie dokumentacji STEŚ. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wyznaczone i poddane analizie wielokryterialnej zostaną przebiegi korytarzy obwodnicy Złotego Stoku w ciągu DK46. Trasa będzie miała długość ok. 8 km. Przeanalizowanych zostanie kilka jej wariantów. Powstaną nowe obiekty inżynierskie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, kanały technologiczne oraz urządzenia ochrony środowiska.

Rozpoczęły się już spotkania informacyjne dla mieszkańców, podczas których zaprezentowane zostały proponowane przez wykonawcę wstępne korytarze przebiegu obwodnicy. Spotkania będą kontynuowane również w styczniu 2022 r.

Głównym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który generuje droga krajowa nr 46. Jest to ruch kierujący się od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia granicznego w Kudowie Zdroju. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększy się dostępność do bazy turystycznej w regionie. Realizacja obwodnicy planowana jest w latach 2027-2030. 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 12 Utrudnienia na drodze 15 Jak dojadę - Głogów