Podlaskie: Nowe obwodnice w Programie 100 Obwodnic
- Tere
- conadrogach.pl
- 2020-02-18
Część z wpisanych do rządowego programu obwodnic, to zadania, dla których prace przygotowawcze są zaawansowane jak np. Suchowola, Sztabin, Białobrzegi - wszystkie w ciągu DK8, ale też takie, gdzie prace ruszyły niedawno – płd-wsch. obwodnica Augustowa w ciągu DK16. Z kolei proces przygotowawczy dla obwodnicy Zambrowa w ciągu DK63 dopiero się rozpocznie. Wszystkie wymienione obwodnice są planowane jako drogi o jednej jezdni wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Obwodnica Suchowoli (15,3 km) i Sztabina (5,7 km)
Obwodnica Suchowoli i Sztabina planowane w ciągu drogi krajowej nr 8 i mają zabezpieczone środki na prace przygotowawcze. Wydano już decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych i na obu prowadzone są prace związane z opracowaniem Koncepcji Programowej.
Planowana data ogłoszenia przetargów "projektuj i buduj to IV kwartał 2020 r.
Obwodnica Białobrzeg
Planowana obwodnica Białobrzeg leży w ciągu drogi krajowej nr 8 i posiada zabezpieczone środki na prace przygotowawcze. Ma też wydaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8 przez miejscowość.
Obwodnica Augustowa
Obwodnica Augustowa ma powstać w związku z modernizacją drogi krajowej nr 16 na odcinku Augustów – Ogrodniki (przejście graniczne z Litwą) i podniesieniem jej nośności do 11,5 tony na oś. Podstawowym celem budowy obwodnicy Augustowa jest przekierowanie spodziewanego po modernizacji DK16 ruchu pojazdów ciężkich - poza Augustów. Obwodnica odciąży też układ komunikacyjny miasta i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącego układu drogowego w postaci obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz obecnie realizowanej drogi ekspresowej S61.
Obecnie rozpoczęły się już prace przygotowawcze, na które zostały zabezpieczone odpowiednie środki. Aktualnie trwa opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Obwodnica Zambrowa
Podstawowym celem budowy obwodnicy Zambrowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który na kierunku północ-południe obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 63 i 66 przez środek miasta. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Zambrowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Prace przygotowawcze dla tej obwodnicy dopiero ruszą.
Nowe obwodnice mają być realizowane niezależnie od budowanej sieci dróg ekspresowych, realizowanych w oparciu o Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (2025).