Połączenie S17 z mostem na Wiśle w Puławach wychodzi z ziemi
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2016-12-21
W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o łącznej długości ok. 11,8 km (na odcinku ok. 1,3 km do istniejącej jezdni zostanie dobudowana druga wraz z wiaduktem nad linią kolejową). Powstaną m.in.: dwa węzły i skrzyżowanie na prawe skręty (wjazd/zjazd na/z drogę ekspresową), cztery wiadukty drogowe, trzy mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego.
Umowę w systemie projektuj i buduj podpisano niemal dwa lata temu, 30 grudnia 2014 roku. Wykonawca w pierwszej kolejności przystąpił do opracowywania projektu budowlanego i dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda lubelski wydał ją z końcem marca 2016 roku i wiosną mogły ruszyć prace w terenie. - Wycięto drzewa na obszarze ok. 30 ha, odhumusowano ok 220 tys. m sześciennych żyznej ziemi, wykonano ok. 230 tys. m sześc. wykopów i ok. 310 tys. m sześc. nasypów. Ułożono ok. 30 tys. mkw. warstw konstrukcyjnych z kruszywa oraz ok. 20 tys. mkw. z mas bitumicznych. Wykonano ponad kilometrowy odcinek drogi dojazdowej nr 4, która przejmie ruch pojazdów zmierzających od drogi wojewódzkiej 824 do Zakładów Azotowych Puławy. Masy bitumiczne położono na ok. 1400 metrach trasy głównej przyszłej drogi ekspresowej – czytamy w raporcie.
Z trzynastu obiektów mostowych do realizacji prace prowadzone są na jedenastu z nich, a z początkiem 2017 roku ruszą przy kolejnym znajdującym się w obrębie przyszłego węzła Puławy Wschód na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 824. Stanie się to w drugiej połowie stycznia, po wprowadzeniu objazdu na przecięciu budowanej drogi z DW824.
Chociaż zgodnie z umową okres od 15 grudnia do 15 marca nie wlicza się do czasu budowy to wykonawca prowadzi prace, których technologia nie koliduje z warunkami pogodowymi. Wykonawca inwestycji zapowiedział prowadzenie prac zbrojarskich i betoniarskich przy obiektach, wykonywanie zasypek zaobiektowych a także wykonywanie nasypów i wykopów. Rozbierane będą również dotychczas funkcjonujące drogi.
Na placu budowy usunięto większość kolizji energetycznych. W przyszłym roku zostanie zlikwidowana ostatnia kolizja z gazociągiem wysokiego ciśnienia.
Prace budowlane będą kosztować ok. 233 mln zł, a wartość całego projektu to ok. 323 mln zł (roboty budowlane plus opracowanie dokumentacji, odszkodowania za nieruchomości, prace archeologiczne, nadzór nad budową).