Północna obwodnica Oświęcimia - nowy przebieg DW933
- conadrogach.pl
- Małopolski ZDW
- 2018-04-23
Budowa północnej obwodnicy trwała od listopada 2015 roku i kosztowała ponad 104 mln zł – ponad 87 mln zł pochodziło z UE, resztę dołożyło Województwo Małopolskie i lokalne samorządy, w tym: miasto Oświęcim, gmina Chełmek i powiat oświęcimski.
Nowa trasa - która zmienia dotychczasowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 933 – ma długość blisko 5 km. Jadący nią kierowcy będą przejeżdżać m.in. przez 5 rond czy estakadę na Wiśle i nad torami kolejowymi. W większości obwodnica jest jednojezdniowa - wyjątkiem jest tylko odcinek na ul. Chemików w Oświęcimiu, gdzie wytyczono dwie jezdnie.
Północna obwodnica Oświęcimia to nie tylko szybszy dojazd do Krakowa czy na Śląsk, ale też ulga dla mieszkańców. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza ścisłe centrum miasta ma również kluczowe znaczenie dla ochronnych bezcennych obiektów w mieście, w tym budynków Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Obwodnica Oświęcimia w ciągu DW933 omija miasto od północy. Zdjęcia: ZDW Kraków
Koszt budowy północnego obejścia miasta wyniósł ponad 104 mln zł, z czego 95 proc. stanowi dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
- Północna obwodnica Oświęcimia to kolejna z kluczowych tras, jaka powstała w Małopolsce w ciągu ostatnich kilku lat. Konsekwentnie realizujemy więc największy w historii naszego regionu plan budowy dróg. Tylko do końca 2023 roku uda się nam dokończyć 14 obejść małopolskich miast. Oprócz Oświęcimia, będą to m. in. obwodnice Wolbromia, Gdowa, Babic, Miechowa czy Zatora - podkreśla marszałek Jacek Krupa, zapowiadając, że wszystkie budowy zakończą się do 2023 roku.