Polska i Czechy chcą szybkiej realizacji połączenia dróg ekspresowych S3-D11
- A.K.
- conadrogach.pl, MIB
- 2017-01-24
To właśnie budowa połączenia drogowego S3-D11, była jednym z głównych tematów spotkania ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka oraz ministra transportu Republiki Czeskiej Dana Ťoka w Dobruszce w regionie Hradec Kralove.
Podczas spotkania ministrowie podpisali Wspólne Oświadczenie w sprawie kontynuacji budowy połączenia drogowego S3-D11. - Cieszę się, że Czechy podzielają nasze zdanie na temat realizacji tej inwestycji w jak najkrótszym terminie. Mamy nadzieję, że prace na odcinkach po stronie czeskiej rozpoczną się jeszcze w trakcie obecnej perspektywy finansowej - powiedział minister Adamczyk.
W Polsce do domknięcia ekspresowej trasy brakuje około 31 km odcinka Bolków – Lubawka. Komisja Europejska odrzuciła już jeden wniosek o dofinansowanie inwestycji z Funduszu Spójności w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. W październiku ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiadając, że ponownie będzie starać się o dofinansowanie z funduszy UE (ponwnie z Łącząc Europę lub z innych programów).
Budowa odcinka S3 od węzła w Bolkowie do granicy Polski w Lubawce ma kosztować 3,2 mld zł. Realizacja przewiduje budowę trzech węzłów: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Jest to bardzo skomplikowana technologicznie inwestycja, w ramach której przewidziano szereg obiektów inżynierskich, w tym estakad po ok. 700 m i dwóch tuneli drogowych po ok. 2300 m i ok. 320 m. Inwestycja ma zostać ukończona do 2021 r. Odcinek Bolków – Lubawka to obecnie kluczowy fragment, mogący poprawić płynność ruchu oraz tranzytu na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską, jak i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południowymi sąsiadami.
Taka będzie droga ekspresowa S3 Legnica - Lubawka
Zdjęcia i wizualizacje drogi ekspresowej S3: GDDKiA
Droga ekspresowa S3 połączy Świnoujście z granicą polsko-czeską w Lubawce. Jest to najważniejszy szlak drogowy na osi północ - południe w zachodniej części Polski. Znajduje się w sieci bazowej TEN-T, zaś odcinek Świnoujście - Legnica jest częścią korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, która prowadzi z Malmö w Szwecji wzdłuż Półwyspu Bałkańskiego do miejscowości Chaniă na Krecie.