Południowa Obwodnica Warszawy - kiedy oddanie, nowe terminy dla S2 Puławska - Lubelska
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-05-06
Droga ekspresowa S2 Południowa Obwodnica Warszawy jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta Warszawa i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, skończy docelowo 33 km dalej na wschód, na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpadnie w autostradę A2 oraz skrzyżuje się z przyszłą drogą ekspresową S17 (wschodnią obwodnicą Warszawy). Obecnie w użytkowaniu jest odcinek o długości ok. 15 km pomiędzy węzłem Konotopa na wschodzie i węzłem Puławska. Ponad 18-km odcinek S2 między węzłem Puławska i węzłem Lubelska jest w realizacji, a jego oddanie w 2020 roku stoi pod wielkim znakiem zapytania.
Blisko 19-kilometrowa budowa drogi ekspresowej S2 (tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy) pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska została podzielona na trzy odcinki (A, B i C).
Droga ekspresowa S2 Puławska – Lubelska, Południowa Obwodnica Warszawy w podziale na zadania:
- zadanie A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa realizuje Astaldi, wartość robót wynosi 1,3 mld zł;
- zadanie B o długości ok. 6,5 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński realizuje Gulermak, wartość robót wynosi 795 mln zł;
- zadanie C o długości ok. 7,5 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska realizuje Warbud, wartość robót wynosi 601 mln zł.
Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska. Mapa: GDDKIA
Wszystkie kontrakty na budowę S2 Puławska – Lubelska zawarto w grudniu 2015 roku, każdy z odcinków jest realizowany przez innego wykonawcę i na każdym prace przeciągną się w czasie o kilka miesięcy. Mimo to GDDKIA nie chce mówić, że na budowie S2 mamy do czynienia z opóźnieniem.
- Z „opóźnieniem” mamy do czynienia wtedy, gdy zawini jedna lub obie strony umowy. Czym innym jest „wydłużenie czasu na ukończenie robót”. Jest ono możliwe na warunkach określonych w umowie wówczas, gdy wykonawca przedstawi wyjaśnienia i poda powody, z których wynikać będzie konieczność wydłużenia czasu trwania kontraktu. Przyczyny te muszą być obiektywne i niezależne od stron. Z reguły wynikają one z czynników zewnętrznych, np. warunków gruntowo-wodnych, warunków atmosferycznych, odkryć archeologicznych itp., a więc czynników, których nie można przewidzieć czy też w sposób jednoznaczny opisać w umowie – wyjaśniają drogowcy.
Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy – GDDKIA podaje nowe terminy zakończenia prac
Na zadaniu C węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska, w ramach którego budowany jest m.in. węzeł Patriotów i estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym, termin ukończenia prac został wydłużony do grudnia 2020 r.
- Obiektywnym i uzasadnionym powodem przesunięcia daty zakończenia robót jest porozumienie zawarte z PKP PLK związane z budową wiaduktu pod czwarty tor kolejowy, który przechodzi nad drogą ekspresową – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.
Powstanie dodatkowy wiadukt na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy
Z kolei termin zakończenia prac na zadaniu B węzeł Przyczółkowa - węzeł Wał Miedzeszyński, gdzie budowany jest m.in. most przez Wisłę, został przesunięty na koniec października 2020 r. To sytuacja na chwilę obecną – jak zaznaczają drogowcy. Powodem wydłużenia czasu na oddanie odcinka jest uznanie roszczenia wykonawcy dotyczącego nieprzewidzianych warunków gruntowych w nurcie Wisły. Wiadomo jednak, ze trasą pojedziemy najwcześniej pod koniec roku, bo drogowcy uznali kolejne roszczenie wykonawcy.
- Należy zaznaczyć, że data zakończenia kontraktu zostanie wydłużona jeszcze o ok. miesiąc, czyli do listopada 2020 r. w związku z uznaniem kolejnego, zasadnego roszczenia związanego z wystąpieniem wysokiej fali na Wiśle w maju 2019 roku. Finalizujemy już aneks do umowy w tym zakresie – dodaje GDDKIA.
Most przez Wisłę w ciągu obwodnicy Warszawy, odcinek B drogi ekspresowej S2 Puławska- Lubelska. Zdjęcia: maj 2020, GDDKIA
Dłużej niż planowano potrwają również prace na odcinku A drogi S2 Puławska – Przyczółkowa. Jak informuje GDDKIA, w dalszym ciągu w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy. Na wspomnianym odcinku trasa przebiegać będzie tunelem przez Ursynów. Po rozpatrzeniu roszczeń dowiemy się jak jest nowa data zakończenia inwestycji. O możliwym opóźnieniu na tym odcinku pisaliśmy jeszcze jesienią ubiegłego roku:
Południowa Obwodnica Warszawy opóźniona. Kiedy pojedziemy S2 Puławska – Lubelska?
Budowa obwodnicy Warszawy na Ursynowie - odcinek A drogi ekspresowej S2. Zdjęcia: maj 2020, GDDKIA
Południowa Obwodnica Warszawy będzie posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu (na moście po cztery pasy ruchu w każdym kierunku). W ramach zadania powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, pięć węzłów: Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Warszawy w ciągu dróg ekspresoweych S2, S17 i S8
Do dzisiaj udało się wybudować ponad połowę obwodnicy Warszawy - kierowcy korzystają obecnie z 44 km, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania. W budowie pozostaje wspomniany, ponad 19 km, fragment drogi ekspresowej S2, a od wschodu to 6 km odcinek trasy S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska. Do domknięcia warszawskiego ringu brakuje jeszcze fragmentu wschodniej obwodnicy w ciągu S17, łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km.
GDDKIA szacuje, że przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu pełną, ekspresową, obwodnicą Warszawy pojedziemy do końca 2024 r.