Prokuratura prześwietli umowy z koncesjonariuszem autostrady A2
- M.K.
- TVP Info, conadrogach.pl
- 2018-02-12
Śledztwo dotyczące nieprawidłowości związanych z zawarciem umowy na budowę koncesyjnego odcinka autostrady A2 zlecił minister sprawiedliwości i prokurator generalny Zbigniew Ziobro. Jak powiedział w TVP Info, chodzi o wyjaśnienie dlaczego w umowie interesy państwa zostały mocno ograniczone.
Coraz droższa autostrada A2, kierowcy wybierają DK92 lub S8 i A4
Koncesyjne odcinki autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl i Nowy Tomyśl – Konin są obecnie jednymi z najdroższych w Europie. Wprowadzona w styczniu 2018 roku podwyżka opłat jest już kolejną w przeciągu ostatnich kilku lat. Według nowych stawek za przejazd autostradą A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem zapłacimy aż 60 zł - na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 opłata wyniesie po 20 zł.
Koncesjonariusz A2 tłumaczy, że podwyżka jest odzwierciedleniem realnych kosztów utrzymania autostrady, niezbędnych inwestycji oraz kosztów obsługi kredytów.
- Stawki za przejazd ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu. Całkowite ryzyko związane z ruchem i przychodami spoczywa na koncesjonariuszu. Do zarządzanej przez nas autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Konina państwo i podatnicy nie dopłacają ani złotówki, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których przejazdy dotowane są w ponad 60% z budżetu państwa. Ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa AWS A.
Opłaty za przejazd autostradą A2 Świecko - Warszawa
Podwyżkę za bezzasadną uznało Ministerstwo Infrastruktury , jednak opinia resortu nie jest żadnym ograniczeniem dla koncesjonariusza, bo jest zgodna z zawartą wcześniej umową. Umowa koncesyjna, która daje dużą swobodę w podnoszeniu opłat będzie obowiązywała do roku 2037.
- Kierowcy za przejazd odcinkiem z Konina do Nowego Tomyśla muszą teraz zapłacić 40 gr za każdy kilometr. Dla porównania, na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad kierowcy płacą 10 gr za kilometr. (….) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad negatywnie zaopiniowała wniosek koncesjonariusza w tej sprawie, niemniej - zgodnie z umową koncesyjną zawartą w 1997 r. opinia ta nie jest wiążąca dla spółki – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
– Sprawa wymaga zbadania skąd ta nieporadność, uległość i kompromitująca nieudolność wysokich urzędników państwowych, którzy zgodzili się na takie warunki zawierania umowy koncesyjnej budowy dwóch odcinków autostrady A2 – powiedział na antenie TVP Info Zbigniew Ziobro.
- Działali oni w celu osiągnięcia korzyści majątkowej na rzecz spółki Autostrada Wielkopolska S.A. Na skutek tych działań w nienależyty sposób zabezpieczone zostały interesy ekonomiczne i prawne Skarbu Państwa oraz obywateli. W nieprawidłowy sposób sprawowany był także nadzór nad realizacją zawartych umów – czytamy w komunikacie.