1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Prokuratura prześwietli umowy z koncesjonariuszem autostrady A2

Prokuratura prześwietli umowy z koncesjonariuszem autostrady A2

  1. M.K.
  2. TVP Info, conadrogach.pl
  3. 2018-02-12
Prokuratura prześwietli umowy z koncesjonariuszem autostrady A2
Będzie śledztwo dotyczące okoliczności związanych z zawarciem umowy na budowę koncesyjnego odcinka autostrady A2. Zdjęcia: AWSA
Zostanie wszczęte śledztwo dotyczące zawartych umów na budowę i eksploatację autostrady A2 przez spółkę Autostrada Wielkopolska. Zarzut to przekroczenie uprawnień i niedopełnienie przez urzędników obowiązków przy podpisywaniu umów koncesyjnych na budowę autostrady A2 między Koninem a Świeckiem. Kontrowersje narosły po tym jak po raz kolejny spółka podniosła opłaty na A2.

Śledztwo dotyczące nieprawidłowości związanych z zawarciem umowy na budowę koncesyjnego odcinka autostrady A2 zlecił minister sprawiedliwości i prokurator generalny Zbigniew Ziobro. Jak powiedział w TVP Info, chodzi o wyjaśnienie dlaczego w umowie interesy państwa zostały mocno ograniczone.

Coraz droższa autostrada A2, kierowcy wybierają DK92 lub S8 i A4

Koncesyjne odcinki autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl i Nowy Tomyśl – Konin są obecnie jednymi z najdroższych w Europie. Wprowadzona w styczniu 2018 roku podwyżka opłat jest już kolejną w przeciągu ostatnich kilku lat. Według nowych stawek za przejazd autostradą A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem zapłacimy aż 60 zł - na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 opłata wyniesie po 20 zł.

Koncesjonariusz A2 tłumaczy, że podwyżka jest odzwierciedleniem realnych kosztów utrzymania autostrady, niezbędnych inwestycji oraz kosztów obsługi kredytów.

- Stawki za przejazd ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu. Całkowite ryzyko związane z ruchem i przychodami spoczywa na koncesjonariuszu. Do zarządzanej przez nas autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Konina państwo i podatnicy nie dopłacają ani złotówki, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których przejazdy dotowane są w ponad 60% z budżetu państwa. Ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa AWS A.

Opłaty za przejazd autostradą A2 Świecko - Warszawa

Podwyżkę za bezzasadną uznało Ministerstwo Infrastruktury , jednak opinia resortu nie jest żadnym ograniczeniem dla koncesjonariusza, bo jest zgodna z zawartą wcześniej umową. Umowa koncesyjna, która daje dużą swobodę w podnoszeniu opłat będzie obowiązywała do roku 2037.

- Kierowcy za przejazd odcinkiem z Konina do Nowego Tomyśla muszą teraz zapłacić 40 gr za każdy kilometr. Dla porównania, na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad kierowcy płacą 10 gr za kilometr. (….) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad negatywnie zaopiniowała wniosek koncesjonariusza w tej sprawie, niemniej - zgodnie z umową koncesyjną zawartą w 1997 r. opinia ta nie jest wiążąca dla spółki – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

– Sprawa wymaga zbadania skąd ta nieporadność, uległość i kompromitująca nieudolność wysokich urzędników państwowych, którzy zgodzili się na takie warunki zawierania umowy koncesyjnej budowy dwóch odcinków autostrady A2 – powiedział na antenie TVP Info Zbigniew Ziobro.

- Działali oni w celu osiągnięcia korzyści majątkowej na rzecz spółki Autostrada Wielkopolska S.A. Na skutek tych działań w nienależyty sposób zabezpieczone zostały interesy ekonomiczne i prawne Skarbu Państwa oraz obywateli. W nieprawidłowy sposób sprawowany był także nadzór nad realizacją zawartych umów – czytamy w komunikacie.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A2