1. Strona główna

Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice

  1. Anka Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-02-16
  4. Aktualizacja: 2022-12-13
Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice
Jedna nitka autostrady A18 została przebudowana i oddana w 2006 roku. Prace dla jezdni południowej potrwają do 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Budowane są ostatnie odcinki autostradowego połączenia pomiędzy Wrocławiem i Berlinem. Chodzi o przebudowę autostrady A18, a w zasadzie drogi krajowej nr 18, nazywanej patatajką lub najdłuższymi schodami Europy. Prace obejmują zbudowaną z betonowych płyt południową jezdnię na trasie Olszyna (woj. lubuskie) - Golnice (woj. dolnośląskie) o długości ok. 70 km. We wrześniu 2022 roku kierowcy dostali pierwszy rozbudowany fragment trasy pomiędzy Żarami i Iłową w woj. lubuskim. Pozostała część autostrady A18 będzie otwarta w 2023 roku.

Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej DK18 na trasie Olszyna – Golnice od wielu lat był bardzo zły. Cały odcinek pokrywały spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych. Najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryte były masą bitumiczną. Niski standard drogi był bardzo odczuwalny podczas podróży, a kierowcy często omijali tą drogę, mimo, że to jedna z ważniejszych dróg dojazdowych do granicy z Niemcami.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali jeszcze Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. Jej przebudowa zrealizowana miała być jeszcze w poprzednim dziesięcioleciu. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Na przebudowę południowej jezdni zabrakło pieniędzy i inwestycja spadła z listy drogowych priorytetów.

Dopiero w 2018 roku rząd zdecydował o realizacji kolejnego etapu inwestycji. Przebudowa południowej jezdni DK18 i dostosowanie do parametrów autostrady między Olszyną i Golnicami została podzielona na pięć etapów. W efekcie nowa jezdnia powstanie na trasie o długości ponad 70 kilometrów.

Przebudowa autostrady A18 - mapa odcinka Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA

Przebudowa autostrady A18 - mapa odcinka Olszyna - Golnice

 

Przebudowa A18-ki podzielona jest na odcinki realizacyjne:

  • węzeł Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
  • od km 11+860 – węzeł Żary (12,04 km);
  • węzeł Żary – do km 33+760 (9,9 km) - oddany do ruchu we wrześniu 2022 r.
  • od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
  • gr. województwa – węzeł Golnice (21,5 km).

Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac i terminy podpisywanych umów rozłożono na lata 2022-2023.

Inwestycja zakłada dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów, jakie powinny posiadać autostrady. Jezdnia południowa zyska nową nawierzchnię, przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt.

Trasa A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tam z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa w okolicy Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE