Przebudowa DK81 w Katowicach. Zjazd z autostrady A4 na DK86 będzie zamknięty
Przebudowa DK81 to największa inwestycja drogowa w Katowicach. Zdjęcia: UM Katowice

Na duże zmiany w organizacji ruchu muszą przygotować się zarówno mieszkańcy Katowic, jak i mieszkańcy metropolii, którzy dojeżdżają do Katowic do pracy. Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ruchu tranzytowego przecinającego Katowice. Według planów, w drugiej połowie maja (nie wcześniej niż 20 maja) rozpocznie się kolejny etap prac przy potężnej przebudowie węzła drogowego - skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty) w Katowicach. Nie będzie możliwości zjazdu z autostrady A4 - jadąc od strony Gliwic – w kierunku Tychów.

Zmiany związane z przebudową DK81 w Katowicach polegać będę przede wszystkim na zawężeniu ul. Pszczyńskiej (DK86) na wysokości Giszowca - do jednego pasa w każdym kierunku – zarówno w stronę Sosnowca, jak i w stronę Tychów. Utrzymane będą funkcjonując włączenia - zjazdy i wyjazdy - ulic Kolistej i 73 Pułku Piechoty z ul. Pszczyńską, jednak ze względu na spodziewane spiętrzenie ruchu w tym obszarze, będzie to utrudnione. Przypomnijmy, że średnio tę drogę pokonuje codziennie aż 58,5 tysiąca pojazdów.

Drugą zmianą będzie zamknięcie możliwości zjazdu z autostrady A4 - jadąc od strony Gliwic – w kierunku Tychów. Tę trasę pokonuje codziennie średnio ponad 10 tysięcy kierowców. Zmiany są konieczne, by wykonać pierwszy etap inwestycji, polegający m.in. na wykonaniu nowych odcinków ul. Pszczyńskiej łącznie z budową wiaduktów drogowych nad linią kolejową i ulicą Kolistą oraz bezkolizyjnych, bezpośrednich zjazdów/wjazdów z ul. Pszczyńskiej na ul. 73 Pułku Piechoty.

Piesi zyskają nowe połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul. Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne i połączenia pomiędzy przystankami autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul. Pszczyńskiej.

Przebudowa DK81 to największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem, która podniosła znacząco komfort podróżowania przez Śródmieście Katowic.

– W związku z tym, że zmiany dotkną większego obszaru w mieście, a zatory drogowe mogą się przenosić poza obszar przebudowy - apelujemy także do kierowców, by w miarę możliwości wybierali podróżowanie komunikacją publiczną – pociągiem, autobusem lub tramwajem – zaznacza Maciej Stachura, prezydent Katowic.

Proponowane objazdy na czas przebudowy drogi krajowej nr 81 i skrzyżowania z DK86 w Katowicach

 Objazdy w Katowicach w związku z przebudową DK81

Objazdy w Katowicach w związku z przebudową DK81. Mapa: UM Katowice

Przypomnijmy, że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. - Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to pozyskane dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie 2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w pierwszej połowie 2020 roku, kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.

Przebudowa drogi krajowej nr 81 w Katowicach w liczbach:

  • 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
  • 247,5 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
  • 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

kon
2019-05-10 11:41
250 baniek za przebudowe? jak budowac to tylko w Polsce.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: