Ruda Śląska: trasa N-S (DW 925) kluczowa dla regionu
- conadrogach.pl
- UM Ruda Śląska
- 2013-02-12
Radni podkreślają, że trasa N-S „w znacznym stopniu przejmie ruch tranzytowy, w tym ładunków niebezpiecznych w układzie północ – południe, a zatem po autostradzie A1 będzie to druga ważna relacja w regionie”, a także ułatwi mieszkańcom południowej części województwa dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach. Zapewni też bezkolizyjne skrzyżowanie ze szlakiem kolejowym CE 30. Zauważają również, że projekt wpisuje się w założenia Wstępnego Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020, a dokładnie w cel Priorytetu VI Transport, którym jest poprawa funkcjonowania systemu transportowego w regionie.
Od niedawna kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka trasy N-S, który prowadzi od ul. 1 Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Inwestycja kosztowała 43,5 mln zł, na jej realizację miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w kwocie 36,9 mln zł.
W tym roku przewidywane jest rozpoczęcie procedury przetargowej, która ma wyłonić wykonawcę robót budowlanych dla drugiego etapu budowy trasy N-S. Według kosztorysu inwestorskiego inwestycja warta będzie prawie 74,8 mln zł. Również w tym przypadku miasto liczyło na dofinansowanie w ramach RPO, jednak projekt nie został uznany przez Urząd Marszałkowski za kluczowy dla regionu. Trafił jedynie na listę rezerwową i miasto finansuje jego realizację z własnego budżetu. W ramach tego etapu wybudowany zostanie odcinek trasy N-S od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem dwupoziomowym z tą ulicą. Zakończenie prac zaplanowano w 2015 roku.
Docelowo trasa N-S ma połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską – Drogową Trasę Średnicową oraz autostradę A4. Została zaprojektowana jako droga klasy o prędkości projektowej 70 km/godz. Będzie posiadała dwie jezdnie o szerokości 7 m z pasem dzielącym o szerokości 4 m. Oprócz budowy samej trasy, w ramach tej inwestycji przewidziano również przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (zakończona), przebudowę ul. Bukowej, przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie węzła drogowego oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.