S1 Sosnowiec – Mysłowice w ręce projektantów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-06-02
Inwestycja znajduje się we wschodniej części województwa śląskiego, na terenie miast Sosnowiec, Mysłowice oraz Jaworzno w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S1. Realizację drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Sosnowiec podzielono na dwa zadania:
odcinek o długości około 2,3 km w Sosnowcu pomiędzy ulicą Inwestycyjną a węzłem Jęzor. Z zakresu projektowania wyłączony został odcinek o długości około 450 m, obejmujący wiadukt nad rzeką Bobrek oraz torami kolejowymi wraz z dojazdami. Został on przebudowany we wcześniejszych latach.
odcinek o długości ok. 2,7 km zaczynającego się od węzła Jęzor w Sosnowcu, a kończącego się przed węzłem Brzęczkowice w Mysłowicach. To kontynuacja przebudowy dawnej wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Umowa na S1 Mysłowice – Bieruń jeszcze nie teraz. Jest odwołanie
Nowa droga S1 Mysłowice – Sosnowiec musi spełniać następujące wymagania:
- klasa techniczna drogi - S,
- przekroje poprzeczne: 2x2 pasy ruchu dla odcinka ul. Inwestycyjna - węzeł Jęzor oraz 2x3 pasy ruchu dla odcinka węzeł Jęzor - węzeł Brzęczkowice,
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m,
- szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m lub więcej, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń BRD lub ochrony środowiska,
- skrajnia drogi - nie mniejsza niż 4,7 m,
- dopuszczalne obciążenia nawierzchni - 11,5 t/oś.
Rośnie wyczekiwana obwodnica Węgierskiej Górki na trasie S1 Żywiec – Zwardoń
Droga ekspresowa S1 Mysłowice - Sosnowiec. Zdjecia: GDDKIA
Projekt przebudowy obu odcinków zrealizuje biuro projektowe Mosty Katowice. Wartość umowy dla pierwszego odcinka wynosi 1 790 880 zł, a dla drugiego 1 876 980 zł (łączna wartość to prawie 3,7 mln zł). Całość prac projektowych powinna się zakończyć w październiku 2023 r.
Dokumentacja projektowa dla pierwszego odcinka ma powstać w ciągu 15 miesięcy, a dla drugiego odcinka w ciągu 16 miesięcy od daty podpisania umowy. Obowiązkiem wykonawcy będzie również wsparcie GDDKiA na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom oraz pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót budowlanych.
Mapa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Mapa: GDDKIA
Podstawowe cele inwestycji to dostosowanie parametrów geometrycznych istniejącej drogi do parametrów technicznych drogi ekspresowej, a konstrukcji nawierzchni i obiektów mostowych do nośności 11,5 t/oś. Dzięki budowie nowych i przebudowie istniejących ekranów akustycznych zmniejszy się uciążliwość wywołana hałasem drogowym.