S3 od Szczecina do Świnoujścia – w 2024 finał prac
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-02-25
S3 Miękowo – Rzęśnica i Miękowo – Brzozowo oddanie w kwietniu tego roku
Pierwszym odcinkiem, patrząc od Szczecina, jest Miękowo - Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ta dwujezdniowa trasa, oznaczona jako droga S3, powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie zbudowano tylko jeden węzeł - Rurka (Goleniów Południe), w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe. W kwietniu tego roku kontrakt powinien być całkowicie zakończony.
Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest już jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km. Ten fragment „trójki” w okresie wakacyjnym był dotychczas jednym wielkim zatorem drogowym. Nowa dwujezdniowa S3 połączy zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic. Kontrakt o wartości 360,5 mln zł kończy się w kwietniu tego roku. Zaawansowanie realizacyjne jest duże, na większości odcinka trwają prace wykończeniowe. Kierowcy mogą poza rejonem miejscowości Babigoszcz, gdzie prowadzone są prace przy węźle, korzystać z jednej jezdni nowej S3, która poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3. Komunikację z pozostałymi drogami zapewnią trzy węzły drogowe – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt.
Budowa S3 na Dolnym Śląsku. Do 2023 r. przybędzie 45 kilometrów nowej ekspresówki
Mapa drogi ekspresowej S3 Szczecin - Świnoujście - odcinki i terminy realizacji. Mapa: GDDKIA
Budimex przejmuje budowę węzła Szczecin Kijewo na połączeniu A6 z DK10
S3 Świnoujście – Troszyn: strat budowy w 2022 r., zakończenie w 2024
Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście - Troszyn o długości 34,5 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu.
W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi. Realizacja drogi została podzielona na dwa fragmenty: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 mld zł. Obecnie wykonawcy prowadzą prace projektowe, około połowy tego roku powinny być składane wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku.
Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami tam, gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do tej już istniejącej - będą przez to ciaśniejsze łuki, a co za tym idzie ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.
Trzy razy więcej dróg w 2021. Otwarcie 40 km autostrady A1 i 310 km dróg ekspresowych
Wkrótce ruszy drążenie tunelu w Świnoujściu
Tunel w Świnoujściu jest na etapie realizacji robót budowlanych. Kończy się montaż maszyny TBM, która wydrąży tunel. Jeszcze w tym kwartale powinno rozpocząć się zasadnicze drążenie, które potrwa do jesieni tego roku. W zakładzie prefabrykacji powstają kolejne tubingi - elementy, które będą stanowiły obudowę tunelu. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której przewierci się maszyna TBM. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA jest Inwestorem Zastępczym. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Tunel ma być gotowy zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku. Na rondzie na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu rozpocznie swój bieg droga ekspresowa S3 prowadząca w stronę Szczecina.