S5 – nowa ekspresówka na Dolnym Śląsku
Droga ekspresowa S5 przez Dolny Śląsk. Mapa: GDDKIA

Od II połowy grudnia 2017 r. kierowcy mają do dyspozycji cały dolnośląski, prawie 50 - kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 od węzła Korzeńsko (granica z woj. wielkopolskim) do węzła Wrocław Północ. Dzięki niej Wrocław zyskał komfortowe połączenie z północną częścią kraju.

W ramach budowy drogi ekspresowej S5 w woj. dolnośląskim powstało 7 węzłów drogowych, które w sposób bezkolizyjny umożliwiają włączenie się do ruchu. Są to węzły: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Wrocław Północ.

 

Mapa zrealizowanych odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. dolnośląskim

Mapa zrealizowanych odcinków drogi ekspresowej S5 Wrocław - Poznań, odcinki w woj. dolnośląskim. Mapa: GDDKIA

Na prawie 50 kilometrowym odcinku drogi S5 wybudowano 46 obiektów mostowych, w tym dwa charakterystyczne, które wybudowane metodą nasuwania podłużnego:

  • most MS 6 o długości 750 m, przechodzący ponad dwoma rzekami Baryczą i Młynówką oraz nad torami stacji kolejowej Żmigród w ciągu linii kolejowej Wrocław – Poznań

  • most MS 41 o długości 749 m, przechodzący nad terenami zalewowymi, przez rzekę Widawę oraz kanał Sołtysowicki.


Most w ciągu drogi ekspresowej S5na Dolnym Śląsku

Droga ekspresowa S5 Wrocław - Trzebnica. Zdjęcia: GDDKIA

Dodatkowo wybudowano 85 przepustów, w tym 29 przepustów ekologicznych. Powstały 4 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód oraz Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód. Przy węźle Krościna powstał Obwód Utrzymania Drogi (OUD) Krościna, którego zadaniem będzie bieżące utrzymanie trasy.

W linii rozdziału, pomiędzy jezdniami, zamontowane zostały na przewiązkach awaryjnych szybko rozbieralne bariery linowe, których łatwy i szybki sposób demontażu usprawni przeprowadzanie akcji ratowniczych przez służby ratunkowe w sytuacji ewentualnego zagrożenia.

Droga ekspresowa S5 Wrocław – Korzeńsko w liczbach

Do budowy dolnośląskiej trasy S5 wykorzystano:

  • ok. 180 tys. m3 betonu do wykonania wszystkich obiektów mostowych
  • ponad 20 tys. ton stali zbrojeniowej do wykonania wszystkich obiektów mostowych
  • 11,2 mln ton kruszyw i piasku wbudowanych w nasypy

oraz wykonano

  • 1,5 mln m2 nawierzchni bitumicznej trasy głównej i łącznic
  • jeden z największych węzłów drogowych w Polsce o powierzchni ok. 30 ha (łącznie z częścią zrealizowaną w ramach AOW)

Wartość inwestycji:

Całkowity koszt realizacji projektu 1 861 182 300, 00 zł

Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej 911 126 425,26 zł

Lata realizacja: 2014 – 2017

Droga ekspresowa S5 docelowo będzie miała długość około 360 km i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz.

  • AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza,
  • w Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10,
  • poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S8.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Witek
2017-12-28 17:39
No i bardzo dobrze!!!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: