1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Szeroka ekspresowa S1 do lotniska w Pyrzowicach

Szeroka ekspresowa S1 do lotniska w Pyrzowicach

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-05-17
Szeroka ekspresowa S1 do lotniska w Pyrzowicach
Nowa jezdnia S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie dostępna dla kierowców. Zdjęcia: GDDKIA
Kierowcy mogą korzystać z nowej, dobudowanej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie. Oprócz nowej nitki o długości prawie 10 km do ruchu oddano również przebudowany węzeł Mierzęcice. Dzięki temu kierowcy bezpieczniej, szybciej i bardziej komfortowo dotrą m.in. do lotniska w Pyrzowicach.

Zgodnie z podpisanym aneksem terminowym, zakończenie rozbudowy drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie powinno nastąpić 29 maja br. Dlatego mimo udostępnienia trasy, część prac jeszcze trwa. Na początku i na końcu wybudowanego odcinka, tj. na węzłach Lotnisko oraz Podwarpie, wciąż obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu i zwężenie do jednego pasa. Ma to na celu umożliwienie dokończenia robót przez wykonawcę, polegających na likwidacji istniejących przewiązek na węzłach wraz z odtworzeniem pasa rozdziału i uciągleniem barier energochłonnych.

S1 Pyrzowice - Podwarpie po rozbudowie

S1 Pyrzowice - Podwarpie po rozbudowie, maj 2021. Zdjęcia: GDDKIA

GDDKIA chce zlecić budowę S1 koło Bierunia konsorcjum Porr i Mota-Engil

Przypomnijmy, pierwsze dwa etapy inwestycji S1 Pyrzowice – Podwarpie realizowane były pomiędzy grudniem 2002 a listopadem 2006 r. Pierwszy z nich obejmował budowę 3-kilometrowego odcinka zlokalizowanego w obrębie gminy Siewierz oraz węzła Podwarpie. Etap drugi zakładał budowę trasy o długości około 9,5 km, biegnącej aż do lotniska w Pyrzowicach. Na rozpoczęcie trzeciego etapu trzeba było czekać do 26 listopada 2018 r., kiedy to podpisana została umowa na jego realizację. Prace rozpoczęły się wiosną 2019 roku. Obejmowały budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Lotnisko - Podwarpie wraz z budową obiektów inżynierskich - wiaduktów i mostów w ciągu budowanej jezdni. Powstały także urządzenia ochrony środowiska i urządzenia związane z funkcjonowaniem drogi, jak odwodnienie i oświetlenie drogowe. Przebudowana została również istniejąca infrastruktura techniczna. Co ciekawe, w trakcie wykonywania wykopów natrafiono na pozostałości osadów z zachowanymi skamieniałościami muszli. Osady datowane są na okres środkowego triasu, czyli od ok. 245,9 do ok. 228,7 mln lat temu.

W woj. śląskim powstanie nowoczesny system zarzadzania ruchem na A1, A4, S1 i DK1

Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu wynosi prawie 139 mln zł, a wysokość dofinansowania z UE to prawie 87,6 mln zł.

Droga ekspresowa S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie jest trasą o dużym znaczeniu dla komunikacji Śląska i województw ościennych. Łączy zrealizowaną autostradę A1 z drogami ekspresowymi S52 Bielsko-Biała - Cieszyn oraz S1 Bielsko-Biała - Zwardoń, a także z DK91, DK86 i pozostałymi drogami województwa. Trasa łączy też aglomerację śląską i regiony z nią sąsiadujące z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Droga ta stanowi również część VI europejskiego korytarza transportowego sieci TENT-T.

Obecnie w realizacji, jest pięć odcinków S1. Patrząc od północy są to oprócz Pyrzowice - Podwarpie, kolejno dwa z trzech mających powstać po nowym śladzie odcinki S1 Mysłowice - Bielsko-Biała, tj. Oświęcim - Dankowice (umowa podpisana 14 maja 2020 r.), Dankowice - Bielsko-Biała (umowa podpisana 3 sierpnia 2020 r.) oraz Przybędza - Milówka, tzw. obejście Węgierskiej Górki.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1