W 2023 r. obwodnica Krakowa będzie domknięta. Chińczycy z najlepszą ofertą na budowę S52
- Michał Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-07-09
Jeżeli nie będzie odwołań to drogę ekspresową S52 jako Północną Obwodnicę Krakowa wybuduje chińsko-polskie konsorcjum: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze Sp.z o.o. z Polski. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 47 miesięcy za kwotę 1 289 942 165,64 zł. Była to najtańsza spośród ośmiu ofert złożonych w przetargu i jedyna, która mieściła się w zaplanowanym przez drogowców budżecie (1,340 mld zł brutto).
Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52 - węzeł Zielonki. Zdjecia: GDDKIA
Północna obwodnica Krakowa ma powstać do 2023 roku. Inwestycja będzie realizowana dzięki wpisaniu drogi ekspresowej S52 do sieci dróg krajowych i na rządową listę priorytetowych inwestycji. Decyzje te otworzyły drzwi do budowy nowej trasy dla Krakowa. Z początkiem września 2016 r ogłoszony został przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej” dla drogi S52. Wykonawcą koncepcji została firmą Sweco. Umowa została podpisana w styczniu 2017 r., a w grudniu 2017 r. minister podpisał program inwestycyjny realizacyjny i w ślad za tym GDDKiA ogłosiła przetarg nieograniczonym na projekt i realizację S52 Północnej Obwodnicy Krakowa do UE.
Mapa obwodnic Krakowa. Mapa: GDDKIA
Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą oraz uzyskanie wszelkich opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, w tym niezbędnych decyzji administracyjnych. Potem będzie mogła rozpocząć się budowa dwujezdniowego odcinka S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice o długości 12 km 327 m. Każda jezdnia będzie miała po 3 pasy ruchu.
W ramach inwestycji przewidziane jest także budowa:
- Węzłów drogowych
Modlnica – dobudowa 4 łącznic
Zielonki - węzeł zespolony, z dwoma rondami, na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami : Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną Trasą Wolbromską (projekt Zarządy Dróg Wojewódzkich)
Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK 7 i Al. 29 – listopada
Batowice – w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową 1256 K
- 3 tuneli – pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m, pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o dł. 98 m
- 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.
Węzeł Modlnica w ciagu drogi ekspresowej S52 będzie rozbudowany. Zdjęcia: GDDKIA
Dzięki budowie drogi ekspresowej S52 ciąg obwodnic Krakowa będzie domkniety. Połączą się wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK79, DK94, S7,) dzięki czemu usprawni to przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.