W realizacji trasa do Bielska-Białej. Odcinek S1 wybuduje Mirbud z Kobylarnią
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-08-04
Wykonawcy zbudują m.in. dwujezdniową drogę ekspresową S1 po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe, a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Konsorcjum wyceniło prace na ponad 586,7 mln zł.
W zakres odcinka Dankowice – Suchy Potok w Bielsku-Białej wchodzą:
- droga ekspresowa o długości ok. 12 km,
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok,
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III),
- Obwód Utrzymania Drogi.
Wykonawca będzie miał 33 miesiące na wywiązanie się z umowy, do prac budowlanych nie wlicza się okresów zimowych.
Na te autostrady i drogi przetargi jeszcze w tym roku
Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km. Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (27 lipca 2020 r. poznaliśmy wykonawcę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (podpisanie umowy 10 października 2019 r.), wybudowanie po nowym śladzie 40 kilometrów drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała.
14 maja 2020 r., podpisano umowę na realizację odcinka od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, a 10 lipca 2020 r. na obwodnicę Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44. Rozstrzygnięcie dla odcinka biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia ma nastąpić wkrótce.
Od października za A4 Katowice – Kraków zapłacimy 24 zł
Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.
Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.