1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W sobotę 12.11.2022 otwarcie tunelu na Zakopiance. To koniec budowy S7 Lubień – Rabka Zdrój

W sobotę 12.11.2022 otwarcie tunelu na Zakopiance. To koniec budowy S7 Lubień – Rabka Zdrój

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-11-11
W sobotę 12.11.2022 otwarcie tunelu na Zakopiance. To koniec budowy S7 Lubień – Rabka Zdrój
Szybciej w Tatry - w sobotę otwarcie tunelu na Zakopiance w ciągu S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA
Na sobotę 12.11.2022 r. zaplanowano uroczyste otwarcie tunelu na Zakopiance. To ostatni element budowy drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój w woj. małopolskim. Ponad 2-kilometrowy tunel został wydrążony pod górą Luboń Mały w ciągu odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała. Jak wyglądała historia budowy tunelu na Zakopiance. Jak należy poruszać się w tunelu?

Dobra wiadomość dla osób wybierających weekend, święta czy ferie w Tatrach. Koniec budowy odcinka tunelowego S7 Naprawa - Skomielna Biała. Dwukomorowy tunel wydrążony pod górą Luboń Mały zostanie udostępniony kierowcom. Przed oddaniem do ruchu służby ratunkowe musiały sprawdzić procedury i systemy bezpieczeństwa w tunelu. Wszystko jest w porządku i już w sobotę 12 listopada pierwsze samochody przejadą ponad 2 kilometrowym tunelem.

Na to czekają kierowcy. Wkrótce otwarcie tunelu na Zakopiance, S7 Naprawa – Skomielna Biała

Nowy dwukomorowy tunel na Zakopiance w ciągu trasy S7

Nowy dwukomorowy tunel na Zakopiance w ciągu trasy S7 - otwarcie 12.11.2022. Zdjęcia: GDDKIA


- Przejazd tunelem o długości 2,06 km, przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, może potrwać nieco ponad 1 minutę. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Zawsze jednak powinniśmy zostawić margines na tzw. wydarzenia losowe – przypominają drogowcy.

Poniżej kilka podstawowych zasad, o których każdy kierowca powinien pamiętać, przejeżdżając przez tunel:

- zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną,

- nie zawracaj, nie cofaj,

- zachowaj odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu,

- nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny),

- słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń,

- pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.

 

Na początku listopada przeprowadzono ćwiczenia i testy systemów w tunelu na Zakopiance

W listopadzie i październiku przeprowadzono ćwiczenia i testy systemów w tunelu na Zakopiance. Zdjęcia: GDDKIA


Odcinek tunelowy jest jedną z trzech części inwestycji „Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój”. Na odcinku o długości ok. 3 km powstał dwukomorowy tunel o długości ponad 2 km z przejściami awaryjnymi między komorami, dwoma portalami, budynkiem wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Dodatkowo, przed północnym portalem tunelu powstał także wiadukt o długości 321 m.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.


Budowa Zakopianki S7 Lubień - Rabka Zdrój w podziale na odcinki:
Budowa Zakopianki S7 Lubień - Rabka Zdrój w podziale na odcinki
Mapa S7 Lubień - Rabka Zdrój. Mapa: GDDKIA


Oto jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podsumowuje budowę tunelu na Zakopiance w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój:

2016

29 czerwca 2016 r. GDDKIA zawarła umowę na realizację robót (w systemie tradycyjnym) z włoską firmą Astaldi (obecnie WeBuild). Wartość kontraktu to ok. 968,8 mln zł. Prace zrealizowane w roku 2016 obejmowały przygotowywanie placu oraz docelowego zaplecza budowy, utwardzanie dróg technicznych, usuwanie kolizji w branży energetycznej, telekomunikacyjnej oraz kanalizacyjnej, a także rozpoczęcie budowy kanalizacji deszczowej. Rozpoczęto budowę linii sN, zasilającej tunel od strony Lubnia. Na portalach rozpoczęto wykopy w gruntach skalistych oraz nieskalistych, a także roboty związane z zabezpieczeniem skarp. Rozpoczęto również wykonanie kolumn żwirowych przyczółku mostu po północnej stronie tunelu (od strony Lubnia).

2017

Od strony portalu północnego rozpoczęto drążenie obu naw tunelu metodą górniczą poprzez skuwanie przodka oraz metodą strzałową z użyciem materiałów wybuchowych. Wykonywano betonowanie kaloty oraz spągu obudowy ostatecznej. Kontynuowano prace związane z budową mostu (przyczółków), a także fundamentów oraz filarów podpór obiektu. W rejonie portali prowadzono prace zabezpieczające skarpy. W trakcie prowadzonych badań stwierdzono aktywne procesy osuwiskowe w rejonie portalu południowego, które uniemożliwiły drążenie tunelu na jezdni w kierunku Krakowa. W konsekwencji doprowadziło to do przeprojektowania wlotu oraz konstrukcji muru oporowego.

2018

Na portalu południowym rozpoczęto drążenie tunelu na jezdni w kierunku Zakopanego. Kontynuowano prace przy drążeniu obu naw tunelu i wykonaniu obudowy ostatecznej. Prowadzono również prace związane z budową mostu i zabezpieczeniem skarp oraz budową muru oporowego na portalu południowym.

2019

Po opracowaniu dokumentacji zamiennej na portalu południowym (w związku aktywnymi ruchami osuwiska), dokonano dodatkowego przebicia między nawami, aby móc rozpocząć drążenie od strony południowej nawy w kierunku Krakowa. Wszystko po to, aby zminimalizować opóźnienia i przyspieszyć proces drążenia bez oczekiwania na udostępnienie frontu robót na wlocie do tej nawy na portalu południowym. Podjęte decyzje wiązały się jednak ze zmianą konstrukcji budynku wentylatorni i muru oporowego, a także ze zwiększoną częstotliwością monitoringów geodezyjnych i geologicznych.

23 października 2019 r. przebito pierwszą nawą tunelu (kierunek Kraków - Zakopane). Kontynuowano drążenie w sąsiedniej nawie, a także roboty mostowe oraz wykonywano w obu tunelach obudowę ostateczną. Rozpoczęto budowę budynku technicznego na portalu południowym.

2020

27 kwietnia 2020 r. przebito drugą nawę tunelu. Wykonywano prace związane z budową budynków technicznych. Kontynuowano prace na obiekcie mostowym. W tunelu rozpoczęto drążenie przejść ewakuacyjnych, wnęk hydrantowych oraz nisz sygnalizacyjno-alarmowych, a także wykonywanie słupków podjezdniowych. Utrudnienia organizacyjne spowodowane pandemią COVID-19 nie wpłynęły znacząco na postęp robót i nie doprowadziły do przerwania prac.

2021

Ukończono betonowanie obudowy ostatecznej w obu tunelach, w części wykonywanej metodą drążoną oraz odkrywkową. Betonowano słupki, ścianki oraz płytę podjezdniową w tunelu. Prowadzono prace na moście i w budynkach technicznych. Wykonywano instalacje: elektryczną, oświetleniową i radiową. Montowano głośniki tunelowe, oprawy oświetleniowe i wentylatory. Wykonywano powłokę ognioochronną i zabezpieczenia przeciwpożarowe.

2022

To rok prac porządkowych i przeprowadzania testów. Pomimo rozpoczęcia działań wojennych w Ukrainie, wykonawcy udało się utrzymać tempo prac. Kończono prace tunelowe związane z montażem dylatacji, układaniem nawierzchni, malowaniem ścian i oznakowania poziomego, a także montowaniem i instalowaniem wyposażenia. To również koniec prac okołotunelowych oraz mostowych.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Lubień Jak dojadę - Rabka-Zdrój