1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W styczniu otwarcie ofert na ostatni odcinek autostrady A1. To już drugie podejście

W styczniu otwarcie ofert na ostatni odcinek autostrady A1. To już drugie podejście

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2018-12-20
W styczniu otwarcie ofert na ostatni odcinek autostrady A1. To już drugie podejście
Skrócona procedura przetargowa ma przyśpieszyć wybór wykonawcy ostatniego odcinka autostrady A1 na trasie Tuszyn - Częstochowa. Zdjęcia: GDDKIA
Rusza wybór wykonawcy na ostatni, brakujący odcinek autostrady A1 w Polsce, między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. W styczniu zakończy się składanie ofert a skrócona procedura przetargowa ma przyśpieszyć wybór wykonawcy. To ważne, bo poprzedni przetarg trwał tak długo, że wycofali się z niego wykonawcy. Budowa zarówno tego jak i pozostałych już będących w realizacji odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 w Polsce. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy wyniesie około 570 km.

Termin składania ofert wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu to 22.01.2019 r. Postępowanie prowadzone będzie w nowej formule skracającej czas trwania przetargu co wpłynie na szybszą weryfikację ofert.

- Wprowadzamy nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców w ogłaszanych postępowaniach przetargowych. Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. To pozwoli na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu. Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona – wyjaśniają drogowcy.

Fragment A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk to ostatni z czterech odcinków A1, który oczekuje na zawarcie umowy z wykonawcą. Poprzedni przetargu został unieważniony, bo wszyscy wybrani przez GDDKIA kandydaci zrezygnowali z podpisania umowy na warunkach jakie proponowali niemal 1,5 roku wcześniej.

 

Budowa autostrady A1 - odcinek Piotrków Tryb. - Kamieńsk

Realizacja autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa na terenie woj. łódzkiego. W przetargu jest ostatni odcinek A1-ki z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Mapa: GDDKIA

 

Odcinek autostrady A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe a Kamieńsk, podobnie jak w przypadku pozostałych fragmentów autostrady w stronę woj. śląskiego, czyli odc. C i D, będzie biegła śladem obecnej DK1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną, wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się bezkolizyjne węzły. Tak będzie w chociażby w przypadku skrzyżowania w Kamieńsku autostrady A1 z droga wojewódzką DW484.

Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m.

Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć przez kolejne 30 – 40 lat.

Odcinek autostrady A1 od węzła Piotrków Trybunalski Południe do Kamieńska to najdłuższy z pięciu odcinków na jakie podzielono budowę trasy z Tuszyna do Częstochowy. Liczy on około 24,2 km.

 

Mapa przebiegu autostrady A1 Gdańsk - Gorzyczki w podziale na odcinki zrealizowane, w budowie i w przetargu

Mapa przebiegu autostrady A1 Gdańsk - Gorzyczki w podziale na odcinki zrealizowane, w budowie i w przetargu. Mapa: GDDKIA

 

Przypomnijmy, autostrada A1 od Tuszyna do obwodnicy Częstochowy będzie miała ok. 81 km, łączny koszt realizacji to ok. 3,7 mld zł (w tym m.in.: prace budowlane, odszkodowania za nieruchomości, nadzór). Trasa została podzielona na 5 odcinków realizacyjnych:

  • Odcinek A - węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 kk. 30 lipca 2018 r. podpisano umowę z konsorcjum Budimex i Strabag (wartość 478,9 mln zł);

  • Odcinek B - w. Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, ok. 24,2 km. Trwa drugi przetarg na realizację zadania, firmy mają czas do 22 stycznia 2019 r. na składanie ofert;

  • Odcinek C - Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km. Umowa z konsorcjum firm w składzie: Strabag (lider) i Budimex zawarta 14 września 2018 r.;

  • Odcinek D - Radomsko - gr. woj., ok. 7 km. 30 sierpnia 2018 r. podpisano umowę z przedsiębiorstwem INTERCOR (wartość 338,3 mln zł);

  • Odcinek E - gr. woj. łódzkiego - w. Częstochowa Północ, ok. 16,9 km. 23 lipca 2018 r. podpisano umowę na realizację z firmą POLAQUA (wartość 596,5 mln zł).


W budowie pozostaje nadal autostrada A1 na trasie Pyrzowice – Częstochowa. Trasa, zgodnie z zapisami umowy, ma być udostępniona kierowcom w połowie 2019 roku.

Dzięki autostradzie A1 znacznie łatwiejszy będzie dostęp do polskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji, czy Węgier, co znacznie podniesie konkurencyjność polskich portów.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1