Wielkie odliczanie do otwarcia autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa
Betonowa nawierzchnia autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa. Na przełomie lipca i sierpnia prawie 33 km autostrady zostaną udostępnione zmotoryzowanym. Pozostałe 4 km trasy muszą poczekać na dokończenie A1- obwodnicy Częstochowy. Zdjęcia: GDDKIA

Na przełomie lipca i sierpnia ma być otwarte prawie 37 km autostrady A1. Faktycznie zostanie udostępnione kierowcom 33 km, bo reszta musi poczekać na wybudowanie węzła Częstochowa Blachownia, który jest częścią opóźnionej w budowie autostradowej obwodnicy Częstochowy. Kompletną trasą A1 z Pyrzowic za Częstochowę pojedziemy w optymistycznym scenariuszu na koniec tego roku.

Autostrada A1 od węzła Częstochowa Południe do portu lotniczego w Pyrzowicach jest już na ukończeniu. Na przełomie lipca i sierpnia trasa ma być oficjalnie otwarta i na stałe zagoszczą na niej samochody.

- Przed końcem sierpnia planujemy udostępnić do ruchu blisko 37 km autostrady od węzła Częstochowa Blachownia do Pyrzowic. Pozwoli to kierowcom jadącym na południe Polski lub dalej do Czech znacząco skrócić czas podróży – poinformował Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W użytkowaniu będzie jednak tylko 33 kilometry nowej A1-ki, bo około 4 km odcinkiem Blachownia – Dźbów będzie można pojechać dopiero wtedy jak powstanie węzeł Częstochowa Blachownia. Węzeł wchodzi w zakres odcinka F, tj. obwodnicy Częstochowy, od węzła Częstochowa Północ (Rząsawa - z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem), z którego budową nie poradziło sobie włoskie konsorcjum firm Salini i Todini.

Na zakończenie prac na feralnym, ponad 20 kilometrowym, odcinku „F”, czyli obwodnicy Częstochowy, będziemy musieli poczekać do przyszłego roku. Drogowcy rozwiązali umowę z włoskim Salini, po którym została do zrealizowania jeszcze połowa prac. GDDKIA optymistycznie zakłada, że z nowym wykonawcą uda się zapewnić przejezdność autostradowej obwodnicy Częstochowy do końca roku, a później dokończyć pozostałe prace.

W budowie pozostaje ostatni brakujący fragment bursztynowej trasy spinający województwo ślaski i łódzkie. Na północy od Częstochowy trwa budowa 5 odcinków autostrady, jednego na terenie województwa śląskiego oraz czterech w województwie łódzkim. Wszystkie, w standardzie po trzy pasy w obu kierunkach, zostaną wybudowane po istniejącym śladzie starej gierkówki – droga krajowa nr 1. Oddanie do ruchu czterech odcinków między Częstochową a Tuszynem planowane jest przed końcem 2021 r. Natomiast piąty odcinek od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk zostanie udostępniony kierowcom na przełomie 2022 i 2023 r.

Autostrada A1 Łódź - Częstochowa - Pyrzowice połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a także odciąży Częstochowę z ciężkiego ruchu tranzytowego.

Docelowa długość autostrady A1 to ponad 560 km. Jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna pod Łodzią do Częstochowy będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4, zapewniając skomunikowanie najważniejszych aglomeracji. Obecnie wszystkie jego fragmenty są w realizacji.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Beta
2019-07-29 01:26
A kiedy konkretnie, bo raz piszą, że na przełomie lipca i sierpnia, a drugim razem pod koniec sierpnia? Czy znana jest jakaś konkretna data?
Peter
2019-07-25 21:29
To na przełomie lipca i sierpnia czy na koniec sierpnia?
tixx
2019-07-19 16:40
A jak otworzą ten odcinek, to zamkną i będą remontować fragment Pyrzowice - Piekary Śląskie. Bo już są tam takie garby, że nawet 100 km/h to za szybko.
Jarzabek trener II klasy
2019-07-18 23:46
@ityle Nie muszę nic sprawdzać bo kłamiesz już w pierwszy przypadku. Druga nitka mostu na Odrze w Cigacicach zgodnie z kontraktem z GDDKiA zaplanowana jest do oddania na 10-08-2019 :) Nie wiem od czego liczysz daty - od obietnic lokalnych polityków, czy z informacji od sąsiada? Hahaha
ityle
2019-07-18 20:50
budowę mostu w Cigacicach tez zawalili obcy (trasa S3)? kawalek S6 w Szczecinie 2 lata pozniej od calej trasy Swinoujscie - Koszalin? S7 pod Miechowem i kawalek Tarczn - Grojec? a kawalek na S1 Zywiec - Zwadron, to co? a S8 - ostatni kawaleczek przed Bialymstokiem? a polmocna obwodnica Krakowa planowana rok pozniej i niz dochodzacy do niej kawalek S7? etc etc. zanim na kogos wsiadziesz to sobie sprawdz jarzabek fruwa twoja....
Jarzabek trener II klasy
2019-07-17 18:46
@ityle Widze, że kolega z gatunku tych co to, nie znam się, ale się wypowiem. Nikt nie projektował żadnej "dziury" jak piszesz, a za powstałą podziękuj "Towarzyszom z południa" :P choć w obecnej sytuacji włoskich firm bardziej pasuje "nieudacznikom z południa". Przypomnijmy sobie Wszyscy ich nazwy może coś się zaindeksuje :P SALINI, TOTO Costruzioni, Impresa Pizzarotti :)
ityle
2019-07-17 17:27
Nadziwić się nie mogę planistom z GDDKiA, jakakolwiek drogę by realizowali to zawsze jest "dziura" budowana kilka lat później - choćby na S7 niedaleko Krakowa nawet prace przygotowawcze nie ruszyły i znów będzie droga z dwóch stron donikąd. Nawet NIK wyraził zdziwienie ale nic z tego nie wynika.
Anawa
2019-07-17 17:01
Ciężko i powoli ,jednak do przodu..
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: