Z wiosną budowa nowych odcinków S19 Via Carpatia
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-03-02
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim koło Rzeszowa stanowiący fragment przyszłej Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim.
Dla sześciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu jest jeszcze jeden wniosek o wydanie tej decyzji. To około 8 km fragment pomiędzy miejscowościami Kamień i Sokołów Małopolski Północ.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Odcinek S19 Podgórze – Kamień
Odcinek S19 Podgórze – Kamień to piąta z sześciu planowanych do uzyskania decyzji ZRID dotycząca szlaku Via Carpatia w woj. podkarpackim. Początek odcinka S19 przyjęto przed węzłem Podgórze przecinającego trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką DW861. Następnie trasa omija kompleks leśny i na granicy trzech powiatów tj. niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego przecina drogę powiatową nr DP 1084 R w sąsiedztwie m. Wólka Łętowska. W tym miejscu powstanie węzeł Nowy Kamień. Następnie biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę nr 19 i tworzy węzeł Kamień, przed którym kończy się przedmiotowy odcinek.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. Wykonane zostaną urządzenia BRD, urządzenia ochrony środowiska tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych oraz przejścia dla zwierząt.
W ramach budowy powstanie pięć mostów, osiem wiaduktów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, pięć przepustów o funkcji ekologicznej oraz dwa węzły (Podgórze typu karo z jednym centralnym rondem, Nowy Kamień typu karo z dwoma rondami).