Za trzy lata pojedziemy S8 Radziejowice – Przeszkoda
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2016-02-08
STRABAG Infrastruktura Południe podpisał umowę na projektowanie i budowę S8 Radziejowice-Przeszkoda. Zadanie realizowane będzie przez 31 miesięcy (bez okresów zimowych) w formule optymalizuj i buduj.
Przypomnijmy, inwestycja "Kontynuacja projektowania i rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od węzła z drogą wojewódzką nr 579 w Radziejowicach do węzła „Paszków” z drogą wojewódzką nr 721 w Wolicy, została podzielona na zadania:
- Zadanie I - kontynuacja projektowania i rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej, na odcinku Radziejowice-Przeszkoda o długości około 9,9 km
- Zadanie II - kontynuacja projektowania i rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej, na odcinku Przeszkoda-Paszków o długości około 11,6 km
Prace projektowe na zadaniu II już trwają. Umowa z wykonawcą została podpisała w czerwcu 2015 r. Inwestycja jest realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, czyli na pierwszym etapie wykonawcy mają możliwość optymalizacji rozwiązań w otrzymanej dokumentacji a następnie realizują zadanie, zgodnie z zatwierdzonym projektem.
Za nadzór inwestorski odpowiedzialne jest konsorcjum firm: ZBM Inwestor Zastępczy S.A. i MGGP S.A.
Droga ekspresowa S8 Radziejowice-Przeszkoda
Zadanie polega na kontynuacji projektowania i rozbudowie do parametrów drogi ekspresowej, 9,9 km drogi krajowej nr 8 na odcinku Radziejowice-Przeszkoda. Wykonawca skrócił czas realizacji inwestycji do 31 miesięcy (bez wliczania okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) oraz wydłużył okres gwarancji do 10 lat.
Zadanie obejmuje przebudowę istniejącej drogi do parametrów klasy ekspresowej „S” w technologii betonowej, 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, z rezerwą na jeszcze jeden pas, budowę węzła drogowego „Żabia Wola” oraz 9 obiektów inżynierskich w tym wiaduktów, mostu na rzece Pisia Tuczna i kładek dla pieszych. Na przebudowywanej trasie powstaną także urządzenia ochrony środowiska tj. ekrany, odwodnienia, przepusty i przejścia dla zwierząt oraz urządzenia zabezpieczające ruch drogowy i pieszy. Zaplanowano również budowę 3 miejsc obsługi podróżnych (MOP): Krze, Żabia Wola, Przeszkoda.
Wykonawca zoptymalizuje rozwiązania projektowe ujęte w „Projekcie budowlanym”, uzyska wymagane prawem decyzje oraz zezwolenia, przeprowadzi aktualizację badań geotechnicznych, wybuduje drogę a następnie będzie zobowiązany do uzyskania pozwolenia na użytkowanie wybudowanej drogi. Dla dróg innych niż ekspresowa parametrem optymalizacji będzie minimalizowanie długości dróg niepublicznych.
- Zastosowanie przez nas nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości drogi ekspresowej dla środowiska oraz polepszy warunki bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i dla ruchu samochodowego - wyjaśnia Wojciech Trojanowski, członek zarządu Grupy STRABAG.
Projektowany odcinek drogi ekspresowej S8 położony jest w całości na terenie województwa mazowieckiego, na terenie powiatów żyrardowskiego i grodziskiego na obszarze gmin Radziejowice i Żabia Wola. Przebudowa i budowa nowych odcinków S8 to przedsięwzięcie priorytetowe dla rozwoju europejskiego układu komunikacyjnego i stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Rozwój drogi ekspresowej S8 będzie ponadto sprzyjała ożywieniu gospodarczemu na terenie, przez który będzie przebiegała. S8 przejmie część ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich, odsunie go od obszarów zabudowanych, skróci czas podróży, a zatem także będzie sprzyjał oszczędności paliwa i ograniczeniu emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg.