Autostrada A1 Gdańsk - Toruń z lotu ptaka
- conadrogach.pl
- Gdańsk Transport Company
- 2019-01-11

zdjęcia


Autostrada A1 Gdańsk - Toruń. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Budowa Bursztynowej Autostrady A1 ruszyła w lipcu 2005 roku. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Wtedy to koncesjonariusz, Gdańsk Transport Company S.A., rozpoczął prace na 89,5 km odcinku autostrady Rusocin koło Gdańska – Nowe Marzy koło Grudziadza. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Autostrada A1 Gdańsk - Grudziądz została oddana do ruchu po trzech latach, w październiku 2008 roku. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Kolejny odcinek A1 z Nowych Marz do Torunia o długości 62,5 km, po niemałych zawirowaniach organizacyjnych również wybudowała GTC, przekazując go kierowcom w październiku 2011 roku. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


W 2011 r. kerowcy zyskali 152 km autostrady A1 i mogli pokonać trasę z Torunia do Gdańska w zaledwie 70 minut. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Odcinek A1 zaczyna się na węźle w Rusocinie, gdzie autostrada A1 łączy się z drogą ekspresową S6 i drogą wojewódzką nr 226. Dalej autostrada biegnie na południe, równolegle do drogi krajowej nr 91, która jest dla autostrady drogą alternatywną. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224 powstał węzeł Stanisławie, ze zjazdem do Tczewa. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Kolejnym węzłem jest Swarożyn, zjazd na drogę krajową nr 22 w kierunku Malborka i Starogardu Gdańskiego. W Peplinie umożliwiono zjazd na drogę wojewódzką nr 229, w Kopytkowie zaś na drogę wojewódzką nr 231 i dalej do miejscowości Skórcz. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Na wysokości Warlubia powstał węzeł ze zjazdem na drogi wojewódzkie nr 214 i 238 oraz drogę krajową nr 91. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


W Nowych Marzach wybudowano jeden z ważniejszych węzłów na autostradzie A1. Teraz to zjazd na drogę krajową nr 91 i do Grudziądza. Docelowo jednak, będzie to połączenie z projektowaną drogą ekspresową S5 w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Po przecięciu Wisły powstał kolejny węzeł ze zjazdem do tego miasta. To połączenie z drogą krajową nr 95 i dalej drogą krajową 55. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Kolejne węzły A1 to Lisewo ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 548 i dalej do miejscowości Stolno i Wąbrzeźno oraz Turzno, ze zjazdem na drogę krajową nr 96 i dalej drogę krajową nr 15. Między nimi, na przecięciu z drogą wojewódzką nr 551 docelowo powstanie także węzeł Chełmża. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Autostrada omija Toruń od zachodu i południa. W Lubiczu powstał pierwszy węzeł ze zjazdem do północnego Torunia i Lubicza, poprzez drogi krajowe nr 10 i 80. Tu docelowo powstanie połączenie autostrady z drogą ekspresową S10. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Za miejscowością Złotoria A1 odbija na zachód, przecina kolejny raz Wisłę i dociera do węzła Toruń Czerniewice, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S10 oraz drogą krajową nr 91. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Cały odcinek autostrady A1 od Rusocina do Torunia jest odcinkiem płatnym, a opłaty są pobierane w systemie manualnym, poprzez bramki autostradowe. Odcinek ten jest zarządzany przez koncesjonariusza – Gdańsk Transport Company. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Opłaty pobierane są poprzez Punkty Poboru Opłat, zlokalizowane na jezdniach autostrady w Toruniu i Rusocinie oraz na bramkach zjazdowych z autostrady na każdym węźle. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.


Bramki na autostradzie A1 - Stacje Poboru Opłat zlokalizowane na każdym węźle autostrady. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.