Autostrada A2 jeszcze droższa
- A.K.
- conadrogach.pl, AWSA, MIB
- 2018-01-03
- Od 2 stycznia opłata dla pojazdów osobowych i motocykli wzrosła o 2 grosze za jeden przejechany kilometr, zaś opłata dla pojazdów ponadnormatywnych wzrosła o 20 groszy za jeden przejechany kilometr. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian – poinformował koncesjonariusz autostrady A2, Autostrada Wielkopolska SA.
Oznacza to, że według nowych stawek za przejazd autostradą A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem zapłacimy aż 60 zł - na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 opłata wyniesie po 20 zł.
Opłaty za przejazd autostradą A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin dla aut osobowych i motocykli. Żródło: AWSA
– Podwyżka jest odzwierciedleniem realnych kosztów utrzymania autostrady, niezbędnych inwestycji oraz kosztów obsługi kredytów. Stawki za przejazd ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu. Całkowite ryzyko związane z ruchem i przychodami spoczywa na koncesjonariuszu. Do zarządzanej przez nas autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Konina państwo i podatnicy nie dopłacają ani złotówki, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których przejazdy dotowane są w ponad 60% z budżetu państwa. Ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa AWSA.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) uważa, że kolejna podwyżka opłat na A2 jest niezasadna. - Kierowcy za przejazd odcinkiem z Konina do Nowego Tomyśla muszą teraz zapłacić 40 gr za każdy kilometr. Dla porównania, na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad kierowcy płacą 10 gr za kilometr. (….) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad negatywnie zaopiniowała wniosek koncesjonariusza w tej sprawie, niemniej - zgodnie z umową koncesyjną zawartą w 1997 r. opinia ta nie jest wiążąca dla spółki – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.