Szczecin Południe - nowy węzeł na autostradzie A6
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2025-08-24

Powstanie nowy węzeł łączący Szczecin z autostradą A6 i S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina
Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie obecnego węzła na połączeniu DK13 z autostradą A6 mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 powstanie nowy węzeł.
Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w 2023 roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym rejonie – na południe od Przecławia – powstanie węzeł Szczecin Południe. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Nowy węzeł drogowy Kołbaskowo na połączeniu z autostradą A6, dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim, będzie zapewniał właściwe warunki ruchu drogowego na przyszłym połączeniu autostrady i drogi ekspresowej. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa.
Łącznie powstanie 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 m. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace obejmą autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.
Nowe węzły i inwestycje na autostradzie A6 i w okolicach Szczecina
Mapa: GDDKIA
Jakie jeszcze prace na A6?
To nie koniec inwestycji, bo drogowcy planują jeszcze budowę wiaduktu i plac do kontroli na granicznym odcinku A6. Obecnie na A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wspomniany wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby prowadzenia kontroli na granicy przez służby na jezdni wzdłuż stacji paliw.
Nowa infrastruktura na przygranicznym odcinku autostrady A6
Mapa: GDDKIA
Jak podkreślają drogowcy, inwestycja jest również efektem doświadczeń płynących z wprowadzenia ograniczeń ruchu na granicy w związku z COVID-19. Przywrócone w ostatnich tygodniach kontrole na granicy pokazują, że jest to bardzo potrzebna inwestycja.
Budimex wykonawcą inwestycji na A6 - nowego połaczenia ze Szczecinem
Realizacją budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic i obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz infrastruktury drogowej na przejściu granicznym zajmie się firma Budimex. Prace za kwotę 429 mln zł mają być zakończone w 2028 roku.