1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Poznań: Tunel na Czechosłowackiej służy kierowcom

Poznań: Tunel na Czechosłowackiej służy kierowcom

  1. conadrogach.pl
  2. PIM Poznań
  3. 2017-01-17
Poznań: Tunel na Czechosłowackiej służy kierowcom
Tunel w ciągu ul Czechosłowackiej w Poznaniu. Zdjęcia: PIM
W ostatnich dniach 2016 r. zakończyła się najważniejsza inwestycja drogowa w południowo-zachodniej części Poznania: przebudowa ul. Czechosłowackiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Modrzewiową do skrzyżowania z ul. Łozową. Najważniejszym elementem inwestycji była budowa tunelu dla samochodów, rowerzystów i pieszych pod linią kolejową E59 z Poznania do Wrocławia. Dzięki temu droga z Dębca na Górczyn mocno się skróciła.

Przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie ul. Czechosłowackiej w Poznaniu obejmowała liczący niewiele ponad 1,1 km odcinek ulicy wraz z tunelem pod linią kolejową Poznań-Wrocław. Miasto wydało na nią ze swych środków budżetowych ok. 78 mln zł. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM).

Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma Strabag - m.in. zmienił konstrukcję jezdni, wykonał „cichą nawierzchnię” bitumiczną, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe oraz sygnalizację świetlną. Ponadto przebudowane zostały skrzyżowania z ul. Świerkową i Modrzewiową oraz Łozową, wykonane nasadzenia zieleni na terenie całej przebudowywanej ulicy, wymienione zostało oświetlenie uliczne. Najważniejszą częścią inwestycji była budowa tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej, na dojazdach do terenu leżącego pod torami kolejowymi.

Za wykonanie odcinka tunelu, leżącego bezpośrednio pod torami, na działkach będących w użytkowaniu PKP oraz za jego oświetlenie, odwodnienie, budowę zadaszonych wyjść na perony, a także za prace wykończeniowe i zagospodarowanie terenu nad tunelem, odpowiedzialne było konsorcjum firm budowlanych pracujące na rzecz PKP PLK. Koszt budowy kolejowej części wiaduktu to około 20 mln zł netto.

W marcu, na położonym obok wiaduktu zmodernizowanym przystanku Poznań Dębiec, podróżni będą mogli skorzystać z wind. Ułatwią one komunikację miedzy tunelem a peronami, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności.

O tym, że tunel pod mocno uczęszczaną linią kolejową w ciągu ul. Czechosłowackiej jest miastu potrzebny, mówiło się w Poznaniu już na początku lat 70. ubiegłego stulecia. Od tego czasu natężenie ruchu na poznańskich ulicach uległo zwielokrotnieniu, a w okolicy przybyło mieszkańców.

- Według rozkładów jazdy PKP z lat 2012-2014, szlaban na przejeździe kolejowym przez ul. Czechosłowacką był zamykany dla pociągów osobowych przeciętnie ok. 45 razy na dobę. Do tego należy dodać zamknięcia spowodowane przejazdami pociągów towarowych i przejazdami manewrowymi. Powodowało to wielokrotne, wielominutowe zatrzymania ruchu pojazdów oraz pieszych, a także uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. Ukończona inwestycja znacznie poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu, zmniejszy też jego niekorzystne oddziaływanie na środowisko - mówi prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak.

Na poprawę ruchu w tym rejonie wpływ powinny mieć również prace nie objęte podstawowym projektem przebudowy, a wykonane na wniosek mieszkańców i rady osiedla: buspas w ul. Opolskiej i dwa przejścia dla pieszych.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Jak dojadę - Poznań