Wschodnia Obwodnica Warszawy. S17 Warszawa Wschód – Drewnica dalej bez rozstrzygnięcia
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-02-08
Do domknięcia obwodnicy Warszawy brakuje około 14-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt). Brak odcinka uniemożliwia ominięcie stolicy. Dziś wielu kierowców z braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi: 631, 637, 638 i ulicami miejscowości Wesoła by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa wybierają północno-zachodnią część ringu. Niestety nic nie zmieni się w najbliższych latach…
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy - będą kolejne lata opóźnień
Wschodnia Obwodnica Warszawy kończy się na węźle Warszawa Wschód (Zakręt). Zdjęcia: GDDKIA
Mijają prawie trzy lata a sprawa wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu S17 nadal bez rozstrzygnięcia.
Z końcem stycznia brWSA ogłosił wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której Organ ten uchylił w całości decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Wyrok dotyczący odcinka S17 Ząbki – Warszawa Wschód (Zakręt), czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW), jest nieprawomocny, co oznacza, że stronom przysługuje prawo wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). GDDKiA nadal nie może działać w zakresie realizacji inwestycji. To kolejne miesiące oczekiwania na dalsze procedowanie.
Dla krótszego odcinka S17 WOW, Drewnica - Ząbki, wyrok zapadł 20 października 2023 r. i jest analogiczny do obecnego wyroku. Złożone zostały skargi kasacyjne, co oznacza, że sprawą zajmie się ponownie Naczelny Sąd Administracyjny.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie oznacza kolejne opóźnienia w realizacji ostatniego fragmentu obwodnicy stolicy.
Kiedy budowa drogi S17 Lublin – Hrebenne?
Mapa obwodnicy Warszawy w ciągu dróg ekspresowych S8, S2, S7 i S17
Mapa: GDDKIA
Kierowcy mają obecnie do dyspozycji 68 kilometrów trasy wchodzącej w skład Warszawskiego Węzła Drogowego. Jego realizację rozpoczęto w 2008 roku od odcinka trasy S8 o długości 10,4 km pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska. Następnie w 2013 r. zakończyła się budowa 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) oraz 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. Odcinek S8 Powązkowska – Modlińska, czyli tzw. Trasę Armii Krajowej, oddano do ruchu w 2015 r. Północna część Warszawskiego Węzła Drogowego, którą tworzy droga ekspresowa S8, została uzupełniona w 2017 r. o 2 km fragment od węzła Marki do węzła Drewnica, czyli część ekspresowej obwodnicy Marek. Od grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle. Rok później do ruchu oddano ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska – Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem. Wiosną 2021 r. otwarty został węzeł Lubelska, spinający autostradę A2 i dwie drogi ekspresowe: S2 oraz S17. Zwieńczeniem 2022 r. było oddanie do ruchu trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).