Zima nie przeszkadza wykonawcom w budowie Zakopianki. Rośnie S7 Lubień - Rabka
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2016-12-31
Sezon zimowy już się rozpoczął, jednak nie dla wykonawców drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki. Na wszystkich trzech odcinkach trwają prace przy wiaduktach i mostach, drodze głównej i miejscach obsługi podróżnych. Na węźle Skomielna i Miejscu Obsługi Podróżnych Krzeczów trwają prace przy wykopach, natomiast w Miejscu Obsługi Podróżnych Lubień budowany jest nasyp.
Przypomnijmy, budowa drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Umowa na budowę S7 Skomielna – Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka została podpisana 31 marca 2016 r. z włoską firmą Salini, która na realizację drogi ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. W takim samym czasie ma powstać odcinek S7 Lubień – Naprawa. Umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa podpisana została 29 czerwca 2016 r. W czas budowy dla tych dwóch odcinków nie są wliczone okresy zimowe, od 15 grudnia do 15 marca. W przypadku odcinka tunelowego Naprawa –Skomielna okresy zimowe są wliczane do czasu realizacji inwestycji. Na ten odcinek umowa została podpisana także 29 czerwca 2016 r, a firma Astaldi z Rzymu ma go wykonać w ciągu 54 miesięcy od daty podpisania umowy.
Pod koniec grudnia 2016 r. prace nadal trwają na wszystkich 3 odcinkach drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju.
Na odcinku I S7 Lubień – Naprawa robione są : wykopy i nasyp, trwa profilowanie skarpy i prace strzałowe przy gruntach skalistych. W ubiegłym tygodniu odspojono strzałami 5000 m3 skał, wywieziono 3000 m3 humusu, czyli żyznej ziemi, która ponownie zostanie wykorzystana pod koniec inwestycji. Wykonano 16 żelbetowych pali pod podpory wiaduktu. Takie pale przekazują obciążenia z podpór obiektów mostowych na niżej położone, nośne warstwy gruntu. Przebudowywana jest sieć wodociągowa i linia elektryczna. Na MOP-ach Krzeczów i Lubień trwają prace ziemne przy wykopie i nasypie. Do tej pory wykonano 4,3 % wykopów.
Na odcinku II tunelowym S7 Naprawa – Skomielna Biała trwają wykopy w gruntach skalistych i kruszenie pozyskanych skał przy portalu północnym tunelu. Skarpy od razu zabezpieczane są specjalnymi gwoździami i siatkami. Trwa budowa zaplecza socjalnego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz wymiana słupów elektrycznych na linii Jordanów-Naprawa.
Na odcinku III drogi S7 Skomielna Biała – Rabka trwają prace przy 5 obiektach mostowych. Wykonywane są pale żelbetowe, zbrojenia i betonowanie fundamentów podpór oraz stropów wiaduktów i mostów, w Skomielnej Białej i Skawie. Zabezpieczano skarpy w Skomielnej Białej gwoździami gruntowymi o długości 6 metrów. To dopiero 1 % wszystkich gwoździ gruntowych, które muszą zostać zamontowane w skarpach wzdłuż S7 na tym odcinku. Robiono wykopy na węźle Skomielna i przebudowano kolejny odcinek linii kablowej, układanej w rowach. Do tej pory wykonano 33 % wykopów w gruntach skalistych na tym odcinku budowanej S7. Prace są kontynuowane.
Cały odcinek od Lubnia do Rabki to niecałe 17 km i chociaż średni dobowy ruch na tym odcinku drogi krajowej nr 7, nazywanej „ Zakopianka”, według Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2015 r. wynosi 17 tys. pojazdów, to w okresach świątecznych, ferii, wakacji czy długich weekendów zwielokrotnia się. I niejednemu kierowcy zdarzyło się pokonywać ten odcinek przez godzinę czy dłużej. Dlatego tak bardzo oczekiwana jest szybka realizacja drogi ekspresowej S7 na Podhale.