Powstaje nowy przebieg DK78 w woj. śląskim. Łatwiej dojedziemy do A1 i przyszłej S11
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-11-20
Nowy przebieg DK78 między Siewierzem a Szczekocinami w woj. śląskim obejmuje blisko 50 km trasy. Wraz z inwestycjami prowadzonymi w ramach Programu budowy 100 obwodnic, nowy przebieg DK78 ominie liczne miejscowości i niebezpieczne miejsca. Inwestycje przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.
Przypominamy, że w realizacji, na różnych etapach, są już odcinki nowej trasy DK78:
Obwodnica Poręby i Zawiercia (Siewierz – Poręba – Zawiercie)
Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. Umowę o wartości 141,7 mln zł z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud zawarto 23 grudnia 2019 r.
Z końcem lutego 2022 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę i dalej do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości 16,7 km. Prace przy budowie obwodnicy rozpoczęto w marcu 2022 r. Postęp prac przekroczył 80 proc. Umowny termin zakończenia robót przypada w kwietniu 2025 r.
W listopadzie br. drogowcy zawarli umowę z firmą Polaqua z Piaseczna na budowę kolejnego odcinka obwodnicy. II etapbędzie liczył 7,5 km i powstanie do 2027 roku. Pisaliśmy o tym ostatnio:
Polaqua wybuduje drugi etap obwodnicy Poręby i Zawiercia
Mapa inwestycji realizowanych na DK78 w woj. śląskim
Obwodnica Kroczyc
11 października br. GDDKIA podpisała umowę na realizację pierwszej z pięciu obwodnic, jakie powstaną w województwie śląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycję za 163,2 mln zł zrealizuje firma NDI z Sopotu. Nową obwodnicą, która będzie przedłużeniem trasy omijającej Porębę i Zawiercie, powinniśmy przejechać w kwietniu 2027 r.
Obwodnica Pradeł
Od końcówki maja br. trwa przetarg na budowę obwodnicy miejscowości Pradła w systemie buduj. Najkorzystniejszą ofertę w wysokości 64,9 mln zł złożyła firma NDI z Sopotu. GDDKIA szacuje, że umowę podpisze w grudniu br.
Droga o długości 2,3 km będzie przedłużeniem obwodnicy Kroczyc i połączy się z dalszym przebiegiem DK78.
W marcu br. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla omijającego Pradła odcinka nowej DK78. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Przy takim założeniu, prace zakończą się na przełomie 2026 i 2027 r.
Obwodnica Szczekocin i Goleniów
Wykonawcą zawartej 27 listopada 2020 r. umowy na opracowanie projektu budowlanego, projektu wykonawczego i materiałów do wniosku o wydanie decyzji ZRID jest firma Mosty Katowice z Katowic. Dokumentacja projektowa znajduje się w końcowej fazie opracowania. Wniosek o wydanie decyzji ZRID wpłynął do Wojewody Śląskiego jeszcze z końcem września 2022 r. Przetarg na wykonanie robót budowlanych drogowcy chcą ogłosić jeszcze w tym roku, po wydaniu decyzji ZRID.
Trasa o długości 13,1 km pozwoli od północy ominąć miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny i Goleniowy. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w miejscowości Zawada Pilicka, natomiast koniec – w miejscowości Moskorzew na terenie województwa świętokrzyskiego.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca
W maju 2021 r. ruszyły prace przygotowawcze. Odpowiada za nie firma Mosty Katowice z Katowic. Obecnie opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest na III kwartał 2025 r. Ogłoszenie przetargu zaplanowane jest na III kwartał 2027 r., a realizacja w systemie Projektuj i buduj na lata 2029-2032.
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na komfortową jazdę i wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym.