Autostrada A4 Katowice - Kraków. Koncesjonariusz zawiesi remont do wiosny
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-11-20
Stalexport Autostrada Małopolska SA, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice -Kraków, już niemal w połowie zrealizował inwestycje związane z przekazaniem autostrady państwu w 2027 r., do których zobowiązuje go umowa koncesyjna. Wyremontowano 50 z prawie 120 km nawierzchni obu jezdni autostrady i ponad połowę z 22 wiaduktów.
Ostatnie prace przewidziane na 2024 r w ramach przygotowań do zwrotu autostrady A4 Katowice-Kraków stronie publicznej właśnie się kończą. Na początku grudnia 2024 roku do użytku trafi w sumie ok. 37 km wyremontowanych jezdni (rok wcześniej było to ok. 13 km jezdni). Spośród przewidzianych do remontu wiaduktów, w całości wyremontowano już 11, na dwóch kolejnych prace zaawansowane są w 50 proc.
Prace mają zakończyć się na początku grudnia. Kolejny remont planowany jest na wiosnę 2025 roku. W ramach programu przygotowania koncesyjnego odcinka autostrady do przekazania państwu, wymiana nawierzchni obu jezdni obejmie jeszcze 59,5 km autostrady i remont 22 wiaduktów.
– W 2027 r. odcinek A4 między Katowicami i Krakowem będzie „jak nowy”. Jednak, dopóki ta najbardziej obciążona autostrada w Polsce pozostanie drogą dwupasmową, kolejne remonty będą potrzebne już po kilku kolejnych latach. Dlatego już przed laty podnosiliśmy kwestię budowy trzeciego pasa, wskazując ją jako pilną w świetle rosnącego natężenia ruchu – zaznacza Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.
Autostrada A4 będzie bezpłatna i szersza
Przypominamy, że w tym roku koncesjonariusz po raz kolejny podniósł opłaty za przejazd autostradą A4.
Jak zapłacić za przejazd autostradą A4? Aktualne opłaty na A4
Autostrada A4 jest najdłuższą autostradą w Polsce. Łączy granicę kraju z Niemcami w Jędrzychowicach z Korczową na granicy z Ukrainą. Docelowo jej długość wyniesie 670 km. Przebiega przez wszystkie województwa południowej Polski i największe miasta regionu jak Legnicę, Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Rzeszów i Tarnów. Jej budowa zakończyła się latem 2016 roku, po oddaniu ostatniego, 40-kilometrowego, odcinka między Rzeszowem a Jarosławem.