Cała droga ekspresowa S5 przez Dolny Śląsk dla kierowców!
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-12-26
Budowę drogi ekspresowej na Dolnym Śląsku podzielono na 3 zadania inwestycyjne. Przypomnijmy, 6 listopada oddano do ruchu całe zadanie 1, od węzła Korzeńsko (bez węzła) do km 123+700 o długości ok. 15 km, zrealizowane przez konsorcjum firm Budimex/Strabag oraz fragment zadania 2, od km 123+700 do węzła Krościna o długości 4,3 km, zrealizowanego przez firmę Dragados. Przed świętami natomiast udostępniono kierowcom pozostałą część zadania 2 od węzła Krościna do 137+500 czyli pozostałe 9 km oraz całe zadania 3 od 137+500 km do węzła Wrocław Północ o długości ok. 19,3 km, zrealizowane przez firmę Astaldi. Dzięki temu kierowcy mogą już korzystać z całego dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S5 od węzła Korzeńsko do węzła Wrocław Północ.
Mapa zrealizowanych odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. dolnośląskim Wrocław - Korzeńsko. Mapa: GDDKIA
W ramach budowy prawie 50-kilometrowej trasy S5 powstało 7 węzłów drogowych: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Wrocław Północ, które umożliwiają bezkolizyjne włączanie się do ruchu. Powstały 4 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód oraz Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód. Przy węźle Krościna powstał Obwód Utrzymania Drogi Krościna, którego zadaniem będzie bieżące utrzymanie trasy.
Droga ekspresowa S5 Wrocłaaw - Ponań na trasie Wrocław - Korzeńsko. Zdjęcia: GDDKIA
Wybudowano także 46 obiektów mostowych, w tym dwa mosty o długości 750 m, wybudowane metodą nasuwania podłużnego oraz 85 przepustów, w tym 29 przepustów ekologicznych. Na przejazdach awaryjnych w linii rozdziału pomiędzy jezdniami zamontowane zostały szybko rozbieralne bariery linowe, co pozwoli na sprawniejsze przeprowadzanie akcji ratowniczych przez służby ratunkowe w sytuacji zagrożenia.
Całkowity koszt realizacji drogi ekspresowej S5 Wrocław - Korzeńsko to 1,86 mld zł, wartość dofinansowania z Unii Europejskiej to przeszło 911 mln zł. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S5 docelowo będzie miała długość około 360 km. Łącznie z dolnośląskim odcinkiem S5 oddano już do ruchu 155 km tej trasy, natomiast w realizacji jest jeszcze 205 km. Planowane połączenie całej trasy ma nastąpić w 2019 r.
Droga ekspresowa S5 przebiegać będzie poprzez środkową część Polski i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz:
- AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza,
- w Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10,
- poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S8.
Droga ekspresowa S5 Wrocław – Korzeńsko w liczbach
Do budowy dolnośląskiej trasy S5 wykorzystano:
- ok. 180 tys. m3 betonu do wykonania wszystkich obiektów mostowych
- ponad 20 tys. ton stali zbrojeniowej do wykonania wszystkich obiektów mostowych
- 11,2 mln ton kruszyw i piasku wbudowanych w nasypy
oraz wykonano
- 1,5 mln m2 nawierzchni bitumicznej trasy głównej i łącznic
- jeden z największych węzłów drogowych w Polsce o powierzchni ok. 30 ha (łącznie z częścią zrealizowaną w ramach AOW)