Jest umowa na ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu. Budowa ponad 5 km wyniesie prawie 2 mld zł
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-11-14
Odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza w woj. podkarpackim zbuduje konsorcjum Gulermak i Budimex. Ten ponad 5-kilometrowy odcinek, część trasy Via Carpatia, będzie realizowany w formule projektuj i buduj. Fragment trasy poprowadzony będzie m.in. estakadą o długości ok. 780 nad istniejącą drogą krajową nr 19 na filarach o wysokości nawet do 36 m. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy tunel z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19. Wartość kontraktu wynosi 1 909 653 720,00 zł brutto, a inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 59 miesięcy od daty podpisania umowy.
Umowa na projektuj i buduj dla S19 Jawornik - Lutcza podpisana
Mapa: GDDKIA
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 5,2 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.
W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.
- Trasa odcinka Jawornik–Lutcza przebiega przez obszary o skomplikowanej budowie geologicznej, złożonej z fliszowych osadów, takich jak zlepieńce, piaskowce i łupki ilaste. Specjalistyczne badania geologiczne wykazały dużą zmienność warunków gruntowych oraz obecność terenów osuwiskowych, które będziemy musieli zabezpieczyć podczas budowy -mówi Artur Popko – prezes Budimex SA.
Droga S19 to najdłuższy plac budowy w woj. podlaskim
Kiedy droga S19? - terminy
Wykonawca na realizację inwestycji ma 59 miesięcy. - Zakładamy, że opracowanie projektu budowlanego, złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i jej uzyskanie zajmie 21 miesięcy, a na prace w terenie przypadnie kolejne 38 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączone będą okresy zimowe od 1 grudnia do 31 marca. Planujemy, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku przejedziemy w 2031 roku - poinformował rzeszowski oddział GDDKIA.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Odcinek S19 Jawornik–Lutcza, z najdłuższym w województwie podkarpackim tunelem to ostatni odcinek S19 między Rzeszowem a granicą ze Słowacją, który nie był w realizacji. S19 ułatwi międzynarodowy transport na trasie Via Carpatia.
Droga S19 w woj. podkarpackim
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 84,5 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Szlak Via Carpatia
Trasa S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, kluczowego korytarza transportowego, łączącego Litwę i Polskę (porty w Kłajpedzie i Gdańsku) z greckimi portami Morza Egejskiego oraz Stambułem. Trasa Via Carpatia przebiegać ma przez
osiem państw: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunie, Bułgarię, Grecję i Turcję. Na terenie Polski Via Carpatia będzie miała długość około 700 km, łącząc pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.