1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKiA nie boi się kontroli Komisji Europejskiej ws. budowy drogi S7

GDDKiA nie boi się kontroli Komisji Europejskiej ws. budowy drogi S7

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl
  3. 2015-12-17
GDDKiA nie boi się kontroli Komisji Europejskiej ws. budowy drogi S7
Komisja Europejska sprawdza czy podczas realizacji drogi ekspresowej S7 doszło do naruszenia przepisów. Zdjęcia: conadrogach.pl
Komisja Europejska wszczęła procedurę EU PILOT wyjaśniającą, czy podczas planowania i budowy S7 na odcinku Skarżysko-Kamienna do granicy województw doszło do naruszenia prawa europejskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że realizuje budowę zgodnie z obowiązującym prawem i przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i przyrody.

11 grudnia 2015 r. Komisja Europejska wszczęła procedurę EU PILOT mającą wyjaśnić, czy podczas planowania i budowy trasy S7 na odcinku Skarżysko-Kamienna do granicy województw doszło do naruszenia prawa europejskiego. Interwencja Komisji Europejskiej jest skutkiem skierowanej w połowie 2014 r. skargi Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. Zarzuty dotyczą dwóch kwestii: środowiskowej i niezgodności przepisów krajowych w stosunku do prawa europejskiego.

- Sprawa S7 pod wieloma względami przypomina Rospudę. Mamy nadzieję, że i tu uda się finalnie pogodzić interesy ludzi i przyrody. Forsowanie krytykowanego przebiegu drogi nie przyspieszy inwestycji. Może to uczynić jedynie poprawienie projektu - mówi Radosław Ślusarczyk, prezes Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.

- Niezrozumiałe jest porównywanie budowy odcinka S7 do budowy obwodnicy Rospudy przez przedstawicieli Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot. Wypowiedzi PnPWI wprowadzają w błąd opinię publiczną – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Pracownia na rzecz Wszystkich Istot zaznacza, że od 2007 r. tj. od początku procesu inwestycyjnego informowała inwestora i organy odpowiedzialne za wydawanie decyzji, że do realizacji wybrano najbardziej konfliktowy przyrodniczo przebieg drogi. Trasę wytyczono przez dolinę rzeki Oleśnicy, która pełni funkcję międzynarodowego korytarza ekologicznego dla zwierząt. Ponadto na łąkach Oleśnicy występują chronione siedliska przyrodnicze oraz stanowiska chronionych gatunków roślin i zwierząt, w tym rzadkich i cennych ptaków i motyli.

Jednak GDDKiA informuje, że zgodnie z przyjętym harmonogramem działań, ustalonym na spotkaniu z Pracownią na Rzecz Wszystkich Istot, przy udziale przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz samorządu i organizacji społecznych, które odbyło się 26 października br. w Skarżysku-Kamiennej, GDDKiA przekazała Pracowni wykonane w 2015 r. materiały i ekspertyzy pozwalające na osiągnięcie porozumienia, wg wcześniejszych wzajemnych ustaleń.

- 3 grudnia br. doszło do kolejnego spotkania GDDKiA z przedstawicielami PnRWI celem przedyskutowania proponowanych i podejmowanych przez GDDKIA działań minimalizujących negatywne oddziaływanie na chronione gatunku motyli. PnRWI pomimo wcześniejszych ustaleń nie przekazała na spotkaniu wykonanych przez siebie opracowań w zakresie oddziaływania na motyle. Przedstawiciele stowarzyszenia PnRWI zadeklarowali, że przekażą je do 9 grudnia br. Niestety pomimo powyższego zobowiązania oraz wcześniejszych deklaracji złożonych w obecności władz samorządowych oraz przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego Pracownia nie przedłożyła jakichkolwiek materiałów i ekspertyz. Nie odniosła się merytorycznie do działań ochronnych proponowanych i podejmowanych przez GDDKIA. PnRWI poinformowała jedynie, że wszystkie materiały i uwagi zostaną przekazane po uzupełnieniu skargi, którą złożyła Pracownia do KE – podaje GDDKiA.

Jednocześnie GDDKiA zapewnia, że tzw. „procedura UE Pilot” jest narzędziem pomocnym przy rozpatrywaniu zapytań i skarg od obywateli oraz przedsiębiorców odnoszących się do prawidłowego stosowania prawa UE. Z UE Pilot Komisja Europejska korzysta wtedy, gdy potrzebuje wyjaśnień od państwa członkowskiego na temat stanu faktycznego lub prawnego. Komisja stara się szybko rozwiązać problem z udziałem zainteresowanego państwa członkowskiego, które może dostarczyć dalszych informacji faktycznych lub prawnych na temat potencjalnego przypadku naruszenia prawa Unii – celem jest tutaj szybkie znalezienie rozwiązania, które byłoby zgodne z prawem UE, a tym samym uniknięcie konieczności wszczęcia oficjalnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom. Należy podkreślić iż około 70-75% spraw wszczętych w ramach „EU Pilot” kończy się na tym etapie, po przedstawieniu przez państwa członkowskie wyczerpujących wyjaśnień – dodają drogowcy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Skarżysko-Kamienna