1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Jak poruszać się w tunelu drogowym na przykładzie tunelu w Lalikach na S69

Jak poruszać się w tunelu drogowym na przykładzie tunelu w Lalikach na S69

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2015-04-09
Jak poruszać się w tunelu drogowym na przykładzie tunelu w Lalikach na S69
W tunelu drogowym obowiązują szczególne zasady bezpieczeństwa. Fot. conadrogach.pl
Drogi ekspresowe takie jak S69 i S7 przebiegając przez górzyste tereny Małopolski są lub będą prowadzone w tunelach drogowych. Czy kierowców obowiązują szczególne zasady bezpieczeństwa i poruszania się w takich obiektach? Sprawdzamy na przykładzie tunelu w Lalikach w ciągu S69.

5 marca 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S69 Szare - Laliki. Ciekawostką tej kosztującej ponad 391 milionów zł inwestycji jest pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy, który został wyposażony w m.in. nowoczesne systemy monitorujące i przeciwpożarowe. Dla tego rodzaju obiektów drogowych obowiązują pewne ograniczenia i zasady bezpiecznego poruszania się. Zasady te stanowią podstawowe wytyczne prawidłowego zachowania się użytkowników dróg w następujących sytuacjach:

Normalna sytuacja w tunelu:

  • Włącz światła. Przed wjazdem do tunelu zdejmij okulary słoneczne

  • Sprawdź poziom paliwa w pojeździe

  • Ustaw stację radiową lub urządzenie mobilne na jedne z nadających komunikaty drogowe

  • Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na znakach zmiennej treści. Obserwuj uważnie znaki drogowe

  • Prędkośc dostosuj do obowiązującej organizacji ruchu. Maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu w tunelu wynosi 80 km/h

  • Zachowaj minimum 100 m odległości od poprzedniego pojazdu

  • W tunelu nie wyprzedzaj, nie zawracaj, a także nie zatrzymuj się w nieuzasadnionym przypadku


Zator drogowy w tunelu:

  • Włącz światła awaryjne
  • Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na znakach zmiennej treści. Obserwuj uważnie znaki drogowe
  • Zachowaj minimum 100 m odległości od poprzedniego pojazdu
  • Po zatrzymaniu się wyłącz silnik pojazdu
  • Słuchaj komunikatów Operatora Centrum Zarządzania Tunelem na stacjach radiowych: Katowice 103.0 MHz, Jedynka 91,5 MHz, Trójka 100,8 MHz, Zet 95,7 MHz
  • Postepuj zgodnie z instrukcjami Operatora Centrum Zarządzania Tunelem
  • Postepuj zgodnie z instrukcjamipersonelu tunelu na miejscu

Awaria lub wypadek drogowy w tunelu:

  • Włącz światła awaryjne
  • Zatrzymaj pojazd możliwie blisko prawej krawędzi jezdni
  • Wyłącz silnik pojazdu
  • Wezwij pomoc - udaj się do niszy sygnalizacyjnej i za pomoca telefonu SOS połacz się z Operatorem Tunelu
  • Pozostań w pojeździe i czekaj na pomoc


Pożar w tunelu:

  • Zatrzymaj pojazd możliwie blisko prawej krawędzi jezdni
  • Wyłącz silnik pojazdu i pozostaw kluczyki w stacyjce
  • Postepuj zgodnie z instrukcjami Operatora Centrum Zarządzania Tunelem
  • Opuść swój pojazd
  • Wezwij pomoc - udaj się do niszy sygnalizacyjnej i za pomoca telefonu SOS połacz się z Operatorem Tunelu
  • Jeśli jest to możliwe ugaś pożar z wykorzystaniem gaśnic znajdujących sie w pojeździe lub w rejonie niszy sygnalizacyjnej tunelu
  • Jeśli nie ma takiej możliwości należy jak najszybciej opuścic pojazd i udać się możliwie najkrótszą drogą do wyjścia awaryjnego
  • W przypadku dużego zadymienia poruszaj się możliwie blisko ziemi
  • Jeśli w pojeździe za Tobą wybuchł pożar, wyjedź szybko z tunelu
  • Jeżeli w pojeździe przed Toba wybuchł pożar, wyłącz silnik i natychmiast opuśc tunel najbliższym wyjściem awaryjnym.

 

Tunel w Lalikach to część drogi ekspresowej od Bielska do granicy ze Słowacją. W skład inwestycji wchodzą: odcinek jednojezdniowej drogi ekspresowej o długości 4,7 km, węzeł drogowy Laliki I i pozamiejski tunel drogowy o długości 678 m. Tunel w Lalikach, który kosztował ponad 147 milionów złotych, przeprowadza drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Jest to tunel jednonawowy, dwukierunkowy, z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez cztery przejścia.

Tunel wydrążono metodą górniczą i odkrywkową z wykorzystaniem systemu NATM, tj. Nowej Austriackiej Technologii Drążenia Tuneli, w myśl której górotwór jest elementem nośnym tunelu. Podczas drążenia używano wierteł oraz środków wybuchowych na całej powierzchni przekroju tunelu. W pierwszej fazie powstała obudowa wstępna, która doprowadziła do samonośności tunelu (uniemożliwiała odkształcenia i przesunięcia górotworu), natomiast w drugiej fazie powstała obudowa zasadnicza o grubości 40 centymetrów, do budowy której wykorzystano stalowe łuki, zbrojony beton natryskowy i kotwy.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S69