• Facebook - conadrogach
Ostatnie odcinki autostrady A1 w przetargu. Ich budowa potrwa do 2021 r.
Startują przetargi na ostatnie odcinki A1 w woj. łódzkim i śląskim. Zdjęcia: GDDKIA

Rusza przetarg na realizację brakujących odcinków autostrady A1 z Rząsawy (pod Częstochową) do Tuszyna (pod Łodzią) . Odcinki A1 będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, a ich budowa zakończy się do 2021 r.

Przetarg dotyczy ostatnich odcinków autostradyA1 na terenie województw: łódzkiego i śląskiego. Na Śląsku będzie to od węzła Rząsawa do granicy województwa łódzkiego/śląskiego (odcinek E), natomiast na terenie województwa łódzkiego cztery odcinki realizacyjne A (węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe), B (węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk), C (węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko), D (węzeł Radomsko – granica województw śląskiego).

Autostrada A1 w woj. łódzkim

Na terenie województwa łódzkiego do wykonania pozostaje autostrada A1 o łącznej długości 63,8 km (odcinek A o długości 15,84 km, odc. B o długości 24,21 km, odc. C o długości 16,72 km , odc. D o długości 7,02 km). Decyzję ZRID na wszystkie cztery odcinki uzyskano 11 listopada 2013 r.

Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167, 3 km. Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa łódzkiego jest 121,0 km autostrady A1, w tym stary odcinek między węzłem Tuszyn i węzłem Piotrków Trybunalski Zachód.

Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną naturalnie wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/dw484 i w Radomsku A1/DK42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m.

Autostrada A1 w woj. łódzkim - obwodnica Łodzi

Istniejąca autostrada A1 w woj. łódzkim - obwodnica Łodzi. Zdjęcia: GDDKIA

 

Autostrada A1 w woj. śląskim

By domknąć A1-kę na terenie woj. śląskiego konieczne jest rozpoczęcie budowy trasy o długości 16,9 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1. Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

Realizacja odcinków F, G, H, I autostrady A1 jest współfinasowana ze środków finansowych Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, natomiast odcinek E finansowany będzie ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie na terenie województwa śląskiego przejezdne jest ponad 91 km autostrady, w trakcie budowy 57 km, przed nami budowa brakującego odcinka o długości niespełna 17 km. Po wybudowania wszystkich odcinków śląska część A1 będzie miała długość około 165 km.

Budowa autostrady A1 Cżęstchowa - Pyrzowice

Budowa autostrady A1 Rząsawa - Pyrzowice w woj. śląskim. Zdjęcia: GDDKIA

 

W 2021 roku autostrada A1 ma być przejezdna z Trójmiasta do Gorzyczek

Dokończenie budowy autostrady A1 jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Do 2021 r. autostrada ta będzie przejezdna na całej zakładanej długości - od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach.

Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do trójmiejskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski, ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji czy Węgier, co znacznie podnosi konkurencyjność polskich portów i wpływa na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.

 

 

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

warszawiak
2017-07-10 04:22
@Grand: Obawiam się, że pomyliłeś dwie drogi: "gierkówkę", czyli DK1 Piotrków-Częstochowa i A1 Tuszyn-Piotrków. Przecież droga Tuszyn-Piotrków nigdy nie była drogą DK1, tylko zawsze A1. Otwarto ją w grudniu 1989r., czyli ponad 13 lat po otwarciu "gierkówki", od początku była autostradą A1, od początku też była tak oznaczona, od początku też miała pasy awaryjne i przynajmniej do listopada zeszłego roku nie było na niej znaków z ograniczeniami prędkości. Przy budowie owego odcinka przebudowano też na autostradę krótki fragment "gierkówki" od obecnego węzła "Piotrków Zachód" do obecnego węzła "Piotrków Południe", a nawet kawałek dalej. Tak wiec ten odcinek (Tuszyn-Piotrków) był budowany w latach osiemdziesiątych, a nie siedemdziesiątych, jak "gierkówka". Co do wiaduktów w Tuszynie, pełna zgoda, były kilkanaście lat nieużywane i nadawały się tylko do rozbiórki. A żadnego ogrodzenia nie było tam nigdy i pisałem, że trzeba je zamontować. Pisałem również, że nawierzchnię należy wyremontować i dodam, że ponieważ nie materiały nie odpowiadały dzisiejszym normom, to wyremontować gruntownie. Natomiast nie rozumiem, jakie należy zmienić parametry skrzyżowaniowe z innymi drogami. Przecież pomiędzy węzłem Tuszyn, a węzłem Piotrków Zachód nie ma żadnych innych węzłów. Owszem, na węźle Piotrków Zachód należy wybudować dwie brakujące łącznice. Tak na marginesie skandalem jest, że nie wybudowano ich parę lat temu przy przebudowie DK8 na S8. Reasumując, jaka budowa i jakiej autostrady na tym odcinku. Ten odcinek istnieje i tam potrzebny jest po prostu jego remont i niektóre uzupełnienia infrastrukturalne, ale remont, to przecież nie budowa. Trudno budować autostradę na istniejącej autostradzie. A po tej niby "budowie" nawet nie zmieni się ilość pasów ruchu, ani szerokość każdej z jezdni.
warszawiak
2017-07-10 03:35
Autobahner, w sprawie blamażu w otwarciu dwóch wymienionych przez Ciebie odcinków też słyszałem. Co do obwodnicy Gorzowa, najpierw przesunięto termin z kwietnia na wrzesień, a potem hucznie ogłoszono, że przejezdność będzie do końca czerwca, czyli od początku wakacji, a wykończenie do września. Odcinek Radom-Skarżysko (granica województw) podobno był już ukończony w czerwcu, tylko jakoś do tej pory jest nieotwarty, Zgadza się to, o czym piszesz, mamy 10 lipca i o obu odcinkach głucha cisza. Ale mnie chodziło o coraz więcej opóźnień w ogóle, kiedyś grubo ponad połowa dróg w budowie miała z różnych powodów potężne nieraz opóźnienia i po prostu obawiam się "powtórki z rozrywki'. Na razie na dzień dzisiejszy wygląda to tak: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=67459719&postcount=16 i obawiam się, ze to nie koniec. Jeszcze raz pozdrawiam.
autobahner
2017-07-09 23:56
warszawiak- witam ponownie, w sprawie opóźnionych tras- wydaje mi się, że zapewne chodzi ci o osławione ostatnio odcinki S3- obwodnica Gorzowa oraz S7 na odcinku Radom- Skarżysko- Kamienna. Cóż- sytuacja w tych przypadkach staje się nie tyle niepokojąca, co wręcz skandaliczna!!! Nie tylko chodzi tutaj o sam fakt opóźnień- choć- te z różnych powodów zdarzały się gdzieniegdzie wcześniej i będą się zdarzać, ale o formę przekazu o tym opinii publicznej przez GDDKiA !!! Bulwersującą sytuacją jest, że najpierw instytucja ta w jednym dniu informuje oficjalnie o otwarciu tras (w pierwszym przypadku o przejezdności na dwóch jezdniach), a w drugim całkowicie temu zaprzecza- nabierając jednocześnie "wody w usta"!!! I tak sytuacja się powtarza z tygodnia na tydzień!!! A jakby tego było mało- odcinki te przy wzmożonym obecnie ruchu wakacyjnym są newralgicznymi punktami podróży nad morze czy w góry!!! Nawet, jeżeli problem leży po stronie technicznej- to nie usprawiedliwia sposobu działania GDDKiA i jawnego okłamywania opinii publicznej, a w szczególności kierowców podróżujących tamtędy!!! Pozdrawiam również!!!
grand
2017-07-08 18:15
W-wiak -zawsze wypowiadam sie merytorycznie, tym bardziej, że się na tym znam. Odnośnie (budowy) przebudowy odcinka A1; Tuszyn-Częstochowa- czy Piotrków Tryb.-Częstochowa - masz rację, ale częściowo. Budowałem ten odcinek -18 km w latach 70-tych- więc wiem, że materiały użyte wtedy nie odpowiadają dzisiejszym normom. Dlatego słusznie podjęto decyzję o poprawieniu istniejącej tam nawierzchni A1 (wówczas DK1). Poza tym, istnieje potrzeba zmiany parametrów jezdnych i skrzyżowaniowych z innymi drogami. Samo ogrodzenie A1 jest niewystarczające. Dodatkowo podaję, że budowane przez nas wtedy wiadukty na owczesnej DK1 w ok. Tuszyna - nigdy nie zostały włączone do ruchu , i po latach uległy erozji, a podczas budowy odcinka A1: Łódź Płn. - Tuszyn zostały - po prostu- wyburzone. To też dodatkowo przemawia za zmodernizowaniem odcinka drogi A1: Tuszyn-Piotrków Tryb. Można się jedynie spierać o koszty tej modernizacji (tzn. by cena 1 km tego odcinka A1- była tańsza niż pozostałych odcinków).
warszawiak
2017-07-07 16:54
Autobahner, witam ponownie. Zgadzam się, że przetargi się przedłużają, a na ilość podpisanych umów w tym roku narzekałem również wcześniej. Ale zobaczymy, ile ich podpiszą do końca roku, mam ciągle nadzieję, że (przynajmniej częściowo) sporo nadrobią.Krytykowałem też nieraz nową modę szumnego ogłaszania "skierowania do realizacji", a potem "skierowania do przetargu". Dobrze, że na omawiany w artykule odcinek A1 jest już konkretna wiadomość: po prostu o oficjalnym rozpisaniu przetargu. Natomiast mnie niepokoi ponowna coraz większa ilość opóźnień w oddawaniu nowych odcinków dróg. Poprzednio potężne nieraz opóźnienia zakończyły się w zeszłym roku wraz z otwarciem A1 Stryków-Tuszyn oraz A4 Rzeszów-Jarosław. Czyżby szykowała się "powtórka z rozrywki"? Jeszcze co do A1: bardzo dobrym posunięciem było (wreszcie) ogłoszenie przetargu w systemie tradycyjnym i rezygnacja z jakiejś mitycznej "spółki drogowej". O owych "spółkach" gadano od wielu lat i nic ponadto z tego nie wynikało. Gdyby dalej się tego trzymano, to autostrada nie byłaby chyba ukończona w ciągu 10 lat lub więcej. Na koniec moja ostatnia uwaga, o której również wielokrotnie pisałem. Jaka budowa odcinka Tuszyn-Czestochowa zamiast Piotrków-Częstochowa. Odcinek tzw A, czyli Tuszyn-Piotrków istnieje jako pełnoprawna autostrada od grudnia 1989 r. Tam wystarczy wyremontować nawierzchnię tak, jak to obecnie wykonuje się na A4, zamontować siatkę przeciwko wtargnięciu zwierzyny i zbudować dwie brakujące łącznice do relacji Łódź-Warszawa (i vice versa) na węźle A1/S8 "Piotrków Zachód", a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na inne drogowe inwestycje. Ale i tutaj obecna ekipa nie robi nic innego, niż powiela błędy starej i niestety będzie "budować" autostradę w miejscu istniejącej autostrady, nawet z taką samą ilością pasów. Wmawianie nam o braku odcinka A1 od Tuszyna, a nie od Piotrkowa trwa w najlepsze od wielu lat. Pozdrawiam.
warszawiak
2017-07-03 01:34
@PiSior: Kolego, można mieć takie lub śmakie poglądy polityczne, ale to nie upoważnia do obrażania innych dyskutantów. A z takimi tekstami to nie na tym forum, to jest portal tematyczny, a nie np. onet.pl
warszawiak
2017-07-03 01:27
Autobahner, miło widzieć Cię na tym portalu (chyba już po raz drugi). Do Twojego postu pozwól, że ustosunkuję się w przeciągu paru dni, teraz jestem trochę zmęczony rodzinnym przyjęciem imieninowym. Zaznaczę tylko, że o ilości podpisanych umów ja również pisałem tu: http://conadrogach.pl/informacje/s61-wykonawca-obwodnicy-szczuczyna-dobuduje-druga-jezdnie.html oraz tu: http://conadrogach.pl/informacje/przyspiesza-budowa-kluczowej-trasy-podlasia-jest-umowa-na-s61-suwalki-budzisko.html Wszędzie też obiektywnie oceniałem "obie ekipy". Zresztą, co do urzędasów z GDDKiA nie ma to specjalnie znaczenia, wszystko to są ci sami ludzie (w przeciwieństwie do polityków) pracujący w rożnym czasie na różnych kierowniczych stanowiskach i powiem szczerze styl ich wypowiedzi, mącenie i kręcenie po zmianie władzy nic się nie zmieniło. Teraz dodam tylko, że mimo wszystko dobrą wiadomością jest oficjalne ogłoszenie przetargu. Pozdrawiam.
autobahner
2017-07-01 22:16
PiSior- niech wreszcie obecny rząd zacznie podpisywać kontakty na chociażby roztrzygnięte rzekomo już przetargi- to przestanę tu narzekać!!!! Poczytaj sobie- zobacz , ilu użytkowników podobnie jest tu rozczarowanych!!!, Także trochę kultury w wypowiedzi by się też przydało- to cywilizowane forum!!!
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz:
DROGI W POLSCE
SPRAWDŹ CO NA DROGACH
WYZNACZANIE TRASY