• Facebook - conadrogach
Ponad 57 km autostrady A1 i prawie 1300 km ekspresówek do 2019 roku
Budowa autostrady A1 w woj. śląskim. Zdjęcia: GDDKIA

Do 2019 r. oddanych zostanie do użytku w sumie 1356 km nowych dróg ekspresowych i autostrad – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Będą to odcinki autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic i dróg ekspresowych m.in. S3, S5, S6, S8, S7, S17 i S19.

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023zakończono już budowę 293 kilometrów dróg. Były to 24 odrębne zadania, których realizacja pochłonęła 9,1 mld. Obecnie realizowane są 93 projekty drogowe o wartości 48,6 mld zł, dzięki którym zyskamy 1243 nowe kilometry. Do przygotowań skierowano zadania o wartości 51,6 mld zł, które pozwolą na wybudowanie kolejnych 1200 km dróg. Łącznie PBDK zakłada, że powstanie 3 267 km dróg, w tym 250 km autostrad.

Na realizację wielu zadań, których finansowanie nie było do tej pory możliwe pozwolił zwiększony limit finansowy na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł. Dzięki niemu w kolejnych latach dokończona zostanie autostrada A1 czyli odcinek Częstochowa – Piotrków Trybunalski, zbudowany dalszy ciąg Zakopianki jako drogi ekspresowej, powstanie kilkadziesiąt ważnych obwodnic.

Szczególnie ważną inicjatywą dla obecnego rządu jest szlak komunikacyjny Via Carpatia, który docelowo połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. To kluczowy projekt dla rozwoju zarówno polskich portów, jak i wschodniej części naszego kraju. Na terenie Polski to ponad 700 km drogi. Zapewnione zostało pełne finansowanie tej inwestycji - ok. 30 mld zł. Podpisane zostały umowy z wykonawcami na pierwsze odcinki szlaku Via Carpatia: 33 km między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi. Między Lublinem a Rzeszowem kierowcy pojadą szlakiem Via Carpatia w 2021 r. Ukończenie budowy całości szlaku na terenie Polski nastąpi trzy lata później.

Minister Andrzej Adamczyk podsumowując dwa lata swojej pracy podkreślił również, że powołał zespół, który czuwa nad terminowością realizacji zadań. Dodatkowo stworzony został wykaz zapisów, które mogą i które nie mogą znaleźć się w kontrakcie pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami. Termin płatności zobowiązania nie może być dłuższy niż 30 dni. Wprowadzony został także zakaz przerzucania odpowiedzialności na podwykonawców. W poprzednich latach cena kilometra drogi w Polsce była niezwykle wysoka - sięgała nawet 10 mln euro. W umowach podpisanych na nowych, stworzonych przez MIB zasadach, jest to ok. 4,5 mln euro.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

olo
2017-11-26 15:56
Autostrady budowano za drogo. W latach 2007 - 2013 średnia cena to ok. 9,61 mln euro za 1 km(raport PWC). Cena drogi ekspresowej na podobnym pułapie. Dużo pieniądze przy budowie dróg można było zaoszczędzić. Choćby przy budowie ekranów akustycznych, których stawiano za dużo, ze względu na zbyt rygorystyczne przepisy w zakresie norm hałasu. W ten sposób niepotrzebnie wydano ok. 1,5 mld zł. Do niepotrzebnych kosztów trzeba także doliczyć kwoty roszczeń ze strony wykonawców. Minister Adamczyk poinformował o kwocie 10 mld zł. Przynajmniej część tych roszczeń zostanie uznana przez sądy i Państwo będzie musiało płacić. Szacuje się, że jakieś 4-5 mld zł na pewno, a dojdą do tego przecież jeszcze odsetki. Za tą listą roszczeń kryje się 100-150 tys. osób, które straciły pracę, setki firm, które upadły. Brak wybudowanej drogi na czas, to także koszt dla gospodarki. "Lista 10 mld zł roszczeń jest wynikiem błędów systemowych. Do realizacji kontraktów zostały dopuszczone firmy nieodpowiedzialne, które zaoferowały zbyt niskie ceny. – Przyszły one z Irlandii, Macedonii czy Grecji, czyli z rynków, na których nic się nie działo, był kryzys. Zazwyczaj przyjeżdżał człowiek z jedną aktówką, który musiał wygrać z naszymi przedsiębiorcami niską ceną. O tym wspomina Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR ". Rząd Po i PSL popełnił spor błędów. Min. Adamczyk z Pis chwali sie, że buduje drogi taniej, a średnia kwota za 1 km drogi ekspresowej to ok. 4,5 mln euro. Sprawdzałem ceny kliku przetargów w tym roku i jest tak faktycznie. Przykład na drodze S7, odcinki Napierki - Mława (ok. 14 km za 294,7- daje nam to 21 mln.zł). Drugi odcinek Strzegowo – Pieńki (ok.21,5 km za 516,2 mln, co daje ponad 24 mln. zł).
paw
2017-11-23 18:09
Witam Ciebie Jag, nie będę się rozpisywał bo nie mam weny dziś :) Ale właśnie S5 jest też ważną drogą z resztą z dzisiejszym natężeniem ruchu trzeba się cieszyć z każdej drogi i każdej inicjatywy.. Możesz nie lubić PIS ja Ci tego nie zabronię, ale ja widzę nowe przetargi itd.. Rozumiem, że te co teraz są kończone to nie PIS robił, ale te co zaczynają to oni zaczynają, bo biurokracja trwa... Co do porzedników to pamiętasz jak Chińczycy załatwili Polskie firmy, wszyscy ostrzegali GDDkie dopiero PIS w tym roku załatwił tą sprawę ugodą może ktoś długi spłaci ale firm nie ma niesmak został, bo Po bym nie posądził żeby się martwili o Polskie firmy... I niedawno PIS podniósł budżet na budowę dróg... Co do emerytur na pewno znasz kogoś kto już się wystarczająco napracował w życiu zobacz jak wyglądają ludzie w Polsce w tym wieku styrani tym wyzyskiem i złodziejstwem, chcieliby zarobić na siebie ale nie mają już na to sił, dlatego popieram to tym bardziej że to nie jest obowiązek to jest możliwość przejścia to ważne... Co do dróg w końcu przetargi wygrywają najtańsze oferty a nie najdroższe.. Ogólnie wiele się zmieniło i się zmienia ogólnie życzę Tobie i sobie szerokości :)
jag
2017-11-22 18:55
Do paw. Drogi Przyjacielu. Od kilku lat śledzę budowę dróg ekspresowych. Widzę postępy i też, tak jak Ty, się z tego bardzo cieszę. Pamiętam stan polskich dróg sprzed lat. Drogi główne były jeszcze w miarę, ale lokalne, to już nie. Pamiętam też problemy z budową dróg przed EURO 2012. Po tym incydencie poprawiono procedury i później, bez wielkiego rozgłosu, rosła sieć autostrad i esek. W traktacie akcesyjnym do Unii Europejskiej Polska zobowiązała się do zbudowania do 2030 roku kompletnej sieci dróg A i S łączących miasta wojewódzkie. Czyli, czas nagli, a roboty huk. No i nastał ten cholerny pis. Najpierw utyskiwania, że poprzednicy za bardzo rozbuchali program budowy (!), coś koło 200 mld zł. Że budowali za drogo, bo aferzyści, bo kradli. Same gołosłowne bon moty, w sam raz dla Ciemnego Ludu. I co mamy. Przez półtora roku pisiory nie podpisały ani jednej, słownie zero, umowy na budowę dróg (strata czasu nie do odrobienia !), pomimo odziedziczenia w spadku wielu uruchomionych procedur przetargowych. Uwalili przetarg na część S6 (bo Biedroń im się nie podoba). Blokują przetarg na S14 (bo nie lubią Pani Prezydent Łodzi). Nieprofesjonalnie podkreślają priorytet S17, S19 kosztem innych dróg, przez co ceny tam są wyższe (jak coś pilne, to płać ekstra :). Ale generalnie ceny teraz i wtedy są porównywalne, czyli co, teraz kradną na potęgę. A co najgorsze. Przez pincet i wcześniejsze emerytury ok. 300 tys. ludzi nagle odeszło z rynku pracy, przy wyjątkowo dobrej koniunkturze gospodarczej w Europie. (m.in. pośrednio przez to Mostostal odmówił podpisania umowy na S1). Przez tzw. "odwrócony Vat", firmy budowlane mają bardzo poważne problemy z finansowaniem prac, w efekcie ceny usług rosną i powstają zatory płatnicze. Przez skrajnie głupią politykę wobec przedsiębiorców firmy wstrzymują inwestycje, a Polacy z emigracji jednak nie wracają do macierzy (a taki jeden taki minister przechwala się, że jest inaczej). Jedyna poważna "zasługa" pisiorów, to to, że nie wstrzymali (jeszcze?) trwających budów. Ale jak koniunktura siądzie, zabraknie kasy na pincet, to kto wie. Ciepło piszesz o drodze S5. Ja też nie mogę się doczekać dnia, kiedy drogą S5 będzie można wreszcie się przejechać z Wrocławia, Poznania, Bydgoszczy, Grudziądza na Mazury ! Tak, tak, na Mazury - S5 do Ostródy, a potem S7, S51 i S16. A może też i mały wypad dalej za granicę ;) Przyznam Ci się, że jak na razie, nie wierzę, że doczekam tego dnia.
paw
2017-11-19 13:55
do Jag-i od jakiegoś czasu interesuje się tymi tematami i widzę że aktualnie buduję się bardzo dużo nie interesowałem się tym za PO, ale w mojej ocenie teraz bardzo dużo się buduję. nie będę wymieniał wszystkiego ale z ważniejszych: dokończenie S3 od Świnoujścia do szczecina i budowa S3 w granicy z Czechami, S6 od Szczecina do Koszalina nie pamiętam ile dokładnie około 100 km, najbliższe mi budowa S5 od Gniezna do Grudziądza całość jest w budowie, budowa autostrady A1 do Pyrzowic od razu 3 pasy, Budowa A2 za Warszawę, aż do Biała Podlaska, do tego S17, S19 itd Zwiększyli limit finansowania chociaż. Ja widzę że się wiele dzieję w końcu rząd patrzy na Polskę całościowo a nie tylko byle do Brukseli była autostrada i nikt z was nie zaprzeczy, że całej Polsce potrzebny jest rozwój... To, że wszystkie poprzednie rządy miały gdzieś resztę kraju tylko liczyła się Warszawka i duże miasta a reszta niech sama dziury łata.. I moim zdaniem licytowanie się jak było a jak jest, jest po prostu bez sensu łączy nas jeden cel rozwój infrastruktury i miejmy nadzieję, że czasy gdy przetargi wygrywają najdroższe oferty minął..
olo
2017-11-18 11:20
Ciekawe jak jest z tą ceną za 1 km? Czy rzeczywiście cena spadła w porównaniu do poprzednich lat? Czy ktoś tu z piszących przeanalizował to? A propaganda była, jest i będzie. PO PSL tez dużo obiecywało, m.in. cała A1 i A4 na EURO a jak wyszło? Do dziś nie mamy całej A1. Na spokojnie zwolennicy czy to PO czy PSL. Czas pokaże jak to będzie.
jag
2017-11-17 16:38
Do paw-ia Zamiast rzetelnej i informacji o stanie budowy dróg Ciemny Lud dostaje propagandę rzekomych sukcesów obecnego rządu. Jak dotąd, większość informacji to są raczej przechwałki, "czego to my tera nie zrobim", bo w ilości zawieranych umów i zbudowanych kilometrów dróg, to pisiory są jeno bladym tłem dla poprzedników. Proponuję ci systematyczne śledzenie, miesiąc po miesiącu, jak mają się dziarskie zapowiedzi do rzeczywistych działań.
kolio
2017-11-17 14:43
Ta droga w Polsce B jakie ma połączyć polskie porty w to to nawet ciemny pisowski lid nie uwierzy
roman
2017-11-17 10:00
Przy tak oszałamiającym tempie prac to nierealne s 17 od prawie roku brak zgody na realizację obwodnica Kołbiel oraz odcinek węzeł Lubelska S19 Lublin Kraśnik brak umowy przetarg od sierpień 2015 roku
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: