Ponad 57 km autostrady A1 i prawie 1300 km ekspresówek do 2019 roku
- A.K.
- conadrogach.pl, MIB
- 2017-11-16
W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023zakończono już budowę 293 kilometrów dróg. Były to 24 odrębne zadania, których realizacja pochłonęła 9,1 mld. Obecnie realizowane są 93 projekty drogowe o wartości 48,6 mld zł, dzięki którym zyskamy 1243 nowe kilometry. Do przygotowań skierowano zadania o wartości 51,6 mld zł, które pozwolą na wybudowanie kolejnych 1200 km dróg. Łącznie PBDK zakłada, że powstanie 3 267 km dróg, w tym 250 km autostrad.
Na realizację wielu zadań, których finansowanie nie było do tej pory możliwe pozwolił zwiększony limit finansowy na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł. Dzięki niemu w kolejnych latach dokończona zostanie autostrada A1 czyli odcinek Częstochowa – Piotrków Trybunalski, zbudowany dalszy ciąg Zakopianki jako drogi ekspresowej, powstanie kilkadziesiąt ważnych obwodnic.
Szczególnie ważną inicjatywą dla obecnego rządu jest szlak komunikacyjny Via Carpatia, który docelowo połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. To kluczowy projekt dla rozwoju zarówno polskich portów, jak i wschodniej części naszego kraju. Na terenie Polski to ponad 700 km drogi. Zapewnione zostało pełne finansowanie tej inwestycji - ok. 30 mld zł. Podpisane zostały umowy z wykonawcami na pierwsze odcinki szlaku Via Carpatia: 33 km między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi. Między Lublinem a Rzeszowem kierowcy pojadą szlakiem Via Carpatia w 2021 r. Ukończenie budowy całości szlaku na terenie Polski nastąpi trzy lata później.
Minister Andrzej Adamczyk podsumowując dwa lata swojej pracy podkreślił również, że powołał zespół, który czuwa nad terminowością realizacji zadań. Dodatkowo stworzony został wykaz zapisów, które mogą i które nie mogą znaleźć się w kontrakcie pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami. Termin płatności zobowiązania nie może być dłuższy niż 30 dni. Wprowadzony został także zakaz przerzucania odpowiedzialności na podwykonawców. W poprzednich latach cena kilometra drogi w Polsce była niezwykle wysoka - sięgała nawet 10 mln euro. W umowach podpisanych na nowych, stworzonych przez MIB zasadach, jest to ok. 4,5 mln euro.