1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W 2023 r. ekspresowo do granicy z Czechami. S3 Bolków – Lubawka w przetargu

W 2023 r. ekspresowo do granicy z Czechami. S3 Bolków – Lubawka w przetargu

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl, MIB
  3. 2017-05-29
W 2023 r. ekspresowo do granicy z Czechami. S3 Bolków – Lubawka w przetargu
Skierowano do przetargu ostatni na południu Polski odcinek drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Lubawki. Budowa 31 km trasy S3 od węzła w Bolkowie do granicy Polski w Lubawce będzie kosztować 3,2 mld zł. Inwestycja ma zostać ukończona do 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 na południu Polski z Bolkowa do Lubawki został objęty przetargiem. W 2023 roku uwieńczy on realizację trasy ekspresowej Szczecin – Lubawka.

Odcinek połączy budowaną na północ od Bolkowa S3-kę z Lubawką. Do tej pory był on ostatnim, nieskierowanym dotąd do realizacji odcinkiem drogi S3 na południu Polski. Jest to kluczowy fragment drogi północ – południe, który poprawi komunikację na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską, jak i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południowymi sąsiadami i dalej z południem Europy.

- Bardzo się cieszę, że kolejny odcinek drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy z Czechami, jest dziś (red. 26 maja 2017 r.) kierowany do postępowania przetargowego. Rząd chce połączyć polskie porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Europy, co jest ważne dla wszystkich regionów, przez które przebiega trasa S3 - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Budowa 31 km drogi ekspresowej S3 od węzła w Bolkowie do granicy Polski w Lubawce będzie kosztować 3,2 mld zł. Inwestycja ma zostać ukończona do 2023 r.

S3 Południe Bolków (bez węzła) – Lubawka granica państwa

Realizacja odcinka S3 Bolków – Lubawka przewidziana została w systemie „Projektuj i buduj“, w podziale na dwa zadania:

zadanie III - od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła); ok. 16 km

zadanie IV - od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) – granica państwa, ok. 15 km. Na tym odcinku S3-ka będzie pełniła rolę obwodnicy kamiennej Góry.

Realizacja trasy będzie wymagała dużego zaangażowania. Na odcinku Bolków – Lubawka/granica państwa planowane jest bowiem wybudowanie 62 obiektów inżynierskich (w tym m.in. mostów, wiaduktów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt), 3 węzłów drogowych (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka), MOP II - po obu stronach drogi S3 oraz 2 tuneli drogowych o długości ok. 2300 m i ok. 320 m.

Tunele przewiduje się zrealizować metodami: górniczą i odkrywkową. W ramach wyposażenia tuneli drogowych, stanowiących element transeuropejskiej sieci drogowej, zrealizowane będą systemy bezpieczeństwa i sterowania tunelami oraz Centrum Zarządzania Tunelami.

W ramach inwestycji w systemie „Projektuj i buduj“, wykonawca sporządzi kompletną dokumentację budowlaną, na podstawie której uzyska wszelkie decyzje, w szczególności ZRID (zezwolenie realizacji inwestycji drogowej) i wykona roboty budowlane.

Odcinki drogi S3 w budowie

W budowie są już wszystkie odcinki drogi ekspresowej S3 od Bolkowa na północ kraju. Prace są zaawansowane. W okolicach Lubina droga S3 jako obwodnica odciąży miasto od uciążliwego ruchu.

Budowa drogi ekspresowej S3 Legnica - Nowa Sól

Plac budowy drogi ekspresowej S3 Legnica - Nowa Sól. Zdjecia: GDDKIA

 

S3 Południe Legnica - Bolków (z węzłem)

Długość tego realizowanego odcinka to ok. 36 km, w tym 4 węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków. Budowana droga podzielona została na dwa zadania. Łączna wartość inwestycji to ok. 900 mln zł, planowany termin zakończenia robót to IV kwartał 2018 r.

S3 Północ Nowa Sól - Legnica (A4)

Odcinek ten jest zlokalizowany na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Ma długość około 80 km i zawiera 13 węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II.

Odcinek jest obecnie budowany. Droga podzielona została na pięć zadań i realizowana jest w systemie „Projektuj i Buduj”. Wartość inwestycji to około 3 mld zł.

Planowany termin zakończenia robót to II kwartał 2018 r. Zadanie jest współfinansowane ze środków UE.

Na terenie województwa lubuskiego trwa dobudowa drugiej jezdni na odcinku Nowa Sól – Sulechów oraz na obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego i Międzyrzecza (obwodnica już pod ruchem).

Droga ekspresowa S3 na terenie Polski będzie miała długość ok. 480 km. Jej kontynuację na terenie Republiki Czeskiej będzie stanowiła droga D11 (dotychczas R11). Połączenie obu dróg realizowane jest na podstawie międzynarodowej umowy rządowej, podpisanej w 2005 r. w Straszynie.

S3 częścią Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego

Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego - Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji z miejscowością Chania w Grecji. Główne cele inwestycji to ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostradę A4 i sieć dróg ekspresowych z centralną Polską, poprawienie warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, a także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z drogi krajowej nr 3 i drogi krajowej nr 5 poza rejon miast: Jawor, Bolków, Kamienna Góra i Lubawka.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra