1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rok budowy obwodnicy Oświęcimia - powstają trzy mosty, ronda i przejazd pod torami

Rok budowy obwodnicy Oświęcimia - powstają trzy mosty, ronda i przejazd pod torami

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-11-09
Rok budowy obwodnicy Oświęcimia - powstają trzy mosty, ronda i przejazd pod torami
Budowa obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Oświęcimia to budowana nowa droga DK44 o długości ponad 9 km. Trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Właśnie minął rok od rozpoczęcia jej budowy. W ciągu obwodnicy Oświęcimia powstają m.in. trzy mosty, przejazd pod torami kolejowymi i pięć rond. Coraz bliżej do półmetka prac.

Spis treści:

Obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44 – przebieg obok obozu Auschwitz-Birkenau

Jaka będzie obwodnica Oświęcimia?

Stan budowy i termin otwarcia obwodnicy Oświęcimia

 

Obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44 – przebieg obok obozu Auschwitz-Birkenau

Już rok trwa budowa południowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44. Nowa droga długości dokładnie 9,044 km, prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina.

Inwestycja jest realizowana w sąsiedztwie byłego nazistowskiego niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Droga biegnąc przez Pławy zbliży się do terenu obozu KL Birkenau na odległość ok. 600 m. Dlatego też opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau. Chcąc chronić otoczenie obozu i zmniejszyć do minimum ingerencję w panoramę roztaczającą się z jego terenów, konieczne było zastosowanie w tej inwestycji kilku nietypowych rozwiązań. W pobliżu obozu KL Birkenau powstaje nasyp po północnej stronie trasy. Taki wał spełni rolę ziemnej osłony, za którą zostanie ukryta obwodnica.

Kolejnym rozwiązaniem jest poprowadzenie obwodnicy pod torami kolejowymi linii kolejowej Oświęcim - Czechowice-Dziedzice. Takie rozwiązanie jest skomplikowane technicznie, bo w trakcie prac trzeba zapewnić ciągłość ruchu kolejowego na tym odcinku.

- Droga pod linią kolejową zostanie zbudowana metodą bezwykopową. Nie będziemy kopać tunelu pod torami, ale przeciśniemy pod nimi cały gotowy segment, w którym będzie poprowadzona obwodnica. Ten segment będzie miał 40 m długości, 23 m szerokości i 8,5 m wysokości. Przygotujemy go wcześniej w wykopie na zachód od linii kolejowej. Znajdą się w nim trzy komory – środkową zostanie poprowadzona jezdnia w kierunku S1 (Śląska), a południową w kierunku Krakowa. W ostatniej, północnej komorze, jest miejsce dla nowego przebiegu ul. Ostatni Etap. Przejdzie ona pod torami i połączy się po ich zachodniej stronie z ul. Ofiar Faszyzmu (a nie, jak dziś, ul. Pławską). Oprócz jezdni będzie tam również miejsce dla pieszych i rowerów – wyjaśniają drogowcy.


Część obwodnicy Oświęcimia przejdzie pod torami kolejowymi

Część obwodnicy Oświęcimia przejdzie pod torami kolejowymi. Zdjęcia: GDDKIA

Jaka będzie obwodnica Oświęcimia?

Obwodnica Oświęcimia będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);
  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;
  • z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);
  • z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);
  • z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);
  • z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).

Obwodnica Oświęcimia - stan prac listopad 2023 r.

Obwodnica Oświęcimia - stan prac listopad 2023 r

Zdjęcia: GDDKIA

W ciągu ponad 9-kilometrowej trasie powstają także trzy mosty:

  • most nad Wisłą. Obiekt będzie miał 432 m długości i powstaje techniką nasuwu (kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu),

  • most nad Sołą, w okolicy ogródków działkowych Kamieniec, o długości 463 m. Część mostu powstaje metodą nawisową (deskowanie przyszłego segmentu mostu podwiesza się do tzw. wózka utrzymywanego przez konstrukcję zamontowaną na budowanym obiekcie, po zabetonowaniu segmentu wózek przesuwa się i montuje deskowanie w kolejnym miejscu), część z gotowych, prefabrykowanych belek,

  • most nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy, długości 12 m. Most zostanie zbudowany z przygotowanych wcześniej prefabrykowanych belek.

Budowa jednego z mostów w ciągu obwodnicy Oswięcimia. Zdjęcia: listopad 2023 r. GDDKIA

Budowa jednego z mostów w ciągu obwodnicy Oswięcimia

Stan budowy i termin otwarcia obwodnicy Oświęcimia

Budowa obwodnicy ruszyła jesienią ubiegłego roku, jednak zasadnicze roboty zaczęły na wiosnę . Zaawansowanie prac wynosi obecnie około 40 proc. Trwają roboty przy wykopie przed linią kolejową, gdzie zostanie przygotowany segment mieszczący w sobie jezdnie przyszłej obwodnicy. Prace związane z budową fundamentów mostów są już na ukończeniu. Wykonano też większość zadań w zakresie przygotowania podpór. Prace koncentrują się teraz na budowie konstrukcji nośnych, tj. tych elementów mostów, na których zostanie położona jezdnia. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca kończy przygotowania do rozpoczęcia budowy konstrukcji nośnej w technologii nawisowej.

Kiedy otwarcie obwodnicy Oświęcimia?

Otwarcie obwodnicy Oświęcimia w 2025 r.

Zdjęcia: GDDKIA

Pierwotny termin zakończenia budowy obwodnicy Oświęcimia przypadający na kwiecień 2024 r. nie zostanie dotrzymany ze względu na opóźnienie w wydaniu decyzji ZRID.

- Prowadzimy z wykonawcą rozmowy zmierzające do podpisania aneksu określającego nowy termin oddania obwodnicy. Szacowany nowy termin to I połowa 2025 rok – wyjaśniają drogowcy.

Wykonawcą obwodnicy Oświęcimia jest firma Budimex.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 44 Jak dojadę - Oświęcim