1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zakończyła się budowa konstrukcji tunelu pod Zielonkami na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Zakończyła się budowa konstrukcji tunelu pod Zielonkami na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-03-28
Zakończyła się budowa konstrukcji tunelu pod Zielonkami na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa
Tak wyglądało betonowanie tunelu pod Zielonkami w ciągu S52, obwodnicy Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA
Budowany odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 ma ponad 12 km. W jego ciągu powstają dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Kilka dni temu GDDKIA poinformowała o zakończeniu budowy konstrukcji tunelu w Zielonkach. Krótszy tunel jest już niemal gotowy.

Tunele drogowe na S52 w Krakowie

- Skończyliśmy betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa. Tym samym zakończyła się budowa konstrukcji tego obiektu. Prace, które pozostały do zrobienia wewnątrz tunelu, to przede wszystkim budowa samej drogi, montaż instalacji i prace wykończeniowe – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Tunel pod Zielonkami ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. Obiekt powstawał metoda podstropową.

W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, a ich grubość od 80 do 100 cm. Wewnątrz obiektu każda z naw ma szerokość 17 m i wysokość 6 m. Strop składa się z 27 segmentów, budowanych etapami na 13 sektorach ścian szczelinowych.

Odcinek ścian długości 50 m tworzy jeden sektor. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu na długości takiego sektora i betonuje strop o grubości ok. 1,5 m. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię, stąd też nazwa technologii budowy - metoda podstropowa. Na końcu, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu. 

Wjazd do tunelu od strony Zielonek (zachodni portal) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. Z obu stron droga pod ziemią opada, a jej najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m., czyli 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach.  Te specyficzne warunki drogowe powodują, że w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h. 

Krótszy tunel w Dziekanowicach (496 m) jest niemal gotowy. W wakacje ułożono w nim betonową nawierzchnię. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią. Drugi tunel będzie miał taką samą nawierzchnię. 

Północna obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 w tym roku

Budowany odcinek ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Musimy jeszcze wykonać na nich prace wykończeniowe. Te obiekty będą miały łączną długość 1,861 km. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy.   

- Na 10 km obwodnicy ułożyliśmy już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie. Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. W tym roku oddaliśmy też już do ruchu wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączyliśmy też część węzła Zielonki ze zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek – wyliczają drogowcy.

Północna Obwodnica Krakowa ma być oddana do ruchu w tym roku.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S52 Jak dojadę - Kraków