Autostrady w Niemczech - długość, połączenia, w budowie..
Sieć niemieckich autostrad o łącznej długości prawie 13 000 km należy do jednej z największych na świecie. Służą one często kierowcom, planującym dłuższe wyjazdy na zachód i południe Europy. Polskę i Niemcy łączy przede wszystkim autostrada A4 prowadząca w kierunku Drezna i autostrada A2 prowadząca do Berlina, ale także autostrady A6 i A18 biegnące również w kierunku stolicy Niemiec.
Autostrady w Niemczech są oznakowane literą A (niem. Autobahn) wraz z liczbą. Po oznaczeniu autostrady możemy wywnioskować w jakich kierunkach ona biegnie ponieważ zazwyczaj autostrady w Niemczech o numerach parzystych biegną ze wschód na zachód, a o numerach nieparzystych przebiegają w kierunku południe-północ. Ponadto autostrady biegnące w ciągu głównych korytarzy transportowych mają numerację od 1 do 9, te o znaczeniu regionalnym i lokalnych mają oznaczenia dwucyfrowe lub trzycyfrowe (np. obwodnice miast).
Najdłuższą autostradą w Niemczech jest autostrada A7, która ma ponad 960 kilometrów długości.
Sczegółowe opisy wszystkich niemieckich autostrad oraz ich mapy samochodowe z zaznaczonym przebiegiem znajdzież poniżej.
Opłaty drogowe w Niemczech. Będą winiety dla osobowych
Obecnie przejazd autostradami w Niemczech jest dla samochodów osobowych bezpłatny. Niestety, raj dla kierowców kończy się, bo od kilku lat prowadzone są już prace zmierzające do wprowadzenia systemu poboru opłat. Początkowo zmiany miały obowiązywać od początku 2019 roku. Okazauje się jednak, że nadal trwają ustalenia z UE. Wiadomo wstępnie, że wysokość opłaty będzie uzależniona od pojemności silnika i poziomu emisji spalin. Tak więc użytkownicy aut starych technologicznie zapłacą więcej.
Planowane jest wprowadzenie kilku rodzajów winietek, w zależności od okresu ważności. Od 2019 - 2020 roku obowiązywać mają m.in. winiety krótkoterminowe podzielone według pięciu kategorii (zależne od pojemności silnika i poziomu emisji spalin):
- 10 dniowe za które zapłacimy 2,5; 4; 8; 14 i nawet 20 euro
- dwumiesięczne będą kosztować 7, 11, 18 i 30 euro.
Z kolei za winietę ważną rok, kierowca będzie musiał zapłacić 130 euro.
Planowane opłaty za autostrady w Niemczech w zależności od grupy do jakiej należy auto i typu winiety. Źródło: BMVI
Preferencyjnie traktowani będą obywatele Niemiec, którzy kupując winiety część pieniędzy odzyskają w postaci ulgi w podatku drogowym.
Duże zmiany dla samochodów powyżej 7,5 tony zaczną obowiązywać już od 1 lipca 2018 roku. Rząd federalny Niemiec postanowił od tej daty rozszerzyć opłaty drogowe od samochodów ciężarowych na wszystkie drogi federalne. Oznacza to, że sieć płatnych odcinków dróg federalnych zwiększy się do 40 000 km. Obecnie opłaty drogowe od samochodów ciężarowych pobiera się na 15 000 km autostrad i dróg federalnych. Zawsze liczony jest tutaj tylko jeden kierunek ruchu.
Niemcy mają doskonałą sieć autostrad i dróg krajowych. Niemal każde duze miasto ma swoja obwodnicę. Jednak przy stale rosnącym ruchu nawet niemieckie autostrady stoją w korkach. Zdjecia: BMVI
Co jeszcze musi wiedzieć kierowca wybierający się do Niemiec, za co mandat?
Na drogach Niemiec obowiązuje ruch prawostronny. Uznawane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Podróżujący samochodem muszą mieć ważny dowód krajowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na samochód (i dodatkowo na przyczepę, jeśli podróżują z przyczepą). Z uwagi na ograniczone możliwości samodzielnych napraw pojazdu (jest to niedozwolone np. na autostradach) oraz stosunkowo wysokie koszty usług w specjalistycznych warsztatach zaleca się wykupienie ubezpieczenia Assistance obowiązującego za granicą. Policja wyczulona jest m.in. na zły stan techniczny pojazdów, jazdę pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Lepiej nie wdawać się w dyskusje z policją. W miastach trzeba uważać na strefy ekologiczne do których wjechać mogą jedynie pojazdy spełniające określone normy spalania.
Dopuszczalna prędkość jazdy na drogach w Niemczech:
- 50 km/h - w terenie zabudowanym
- 100 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych - poza terenem zabudowanym
- 130 km/h dla samochodów osobowych i 100 km/h dla pojazdów powyżej 3,5 t oraz z przyczepą - na drogach ekspresowych
- 100 km/h dla pojazdów z przyczepą i powyżej 3,5 t - na autostradach. Kierowcy aut osobowych mogą poruszać się bez ograniczeń prędkości.
Niemcy nie posiadają ograniczenia dotyczącego maksymalnej dopuszczalnej prędkości poruszania się po autostradach dla aut poniżej 3,5 tony. Trzeba jednak wspomnieć, że ograniczenie obejmuje kierowców posiadających prawo jazdy krócej niż 2 lata mogą oni poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h.
Przekroczenie dozwolonej prędkości karane jest mandatem, a w bardziej drastycznych przypadkach także zatrzymaniem prawa jazdy.
Prawo niemieckie zawiera precyzyjnie określony katalog wykroczeń drogowych i wysokości kar za każde z nich. W związku z tym podejmowanie przez kierowcę dyskusji z policją na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe i zwykle tylko pogarsza sytuację. Odmowa zapłacenia mandatu na miejscu skutkuje skierowaniem sprawy na drogę sądową (lub postępowaniem karno-nakazowym), a także - z reguły - z zatrzymaniem posiadanych przez kierowcę pieniędzy na poczet ewentualnej kary i kosztów postępowania.
Należy pamiętać, że na drogach na terenie Niemiec obowiązkowe jest:
- Zapinanie pasów bezpieczeństwa (również na tylnych siedzeniach) oraz przewożenia dzieci poniżej 150 cm wzrostu w specjalnych fotelikach bezpieczeństwa.
- Nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania obowiązuje wyłącznie w tunelach i przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
- W pojeździe obowiązkowo musimy posiadać: kamizelki odblaskowe (zawodowi kierowcy mają je mieć obligatoryjnie, pozostali kierowcy i pasażerowie – zalecane), gaśnicę, apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, przenośne lampy koloru żółtego, ustawiane razem z trójkątem w przypadku samochodów powyżej 3,5 t.
- Opony zimowe należy stosować przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych - tj. lód, śnieg, błoto pośniegowe, gołoledź. Okres w którym zalecane jest stosowanie opon zimowych to listopad - kwiecień.
- Korzystanie z zestawu głośnomówiącego podczas jazdy, korzystanie z telefonu komórkowego jest zabronione.
- Nie wolno naprawiać samochodu w miejscach niedozwolonych.
- Po zatankowaniu paliwa nie należy uruchamiać pojazdu przed dokonaniem opłaty.
Niemiecka policja rygorystycznie kontroluje stan techniczny pojazdów. W przypadku stwierdzenia poważnej usterki, może zatrzymać dowód rejestracyjny i nałożyć wysoką karę pieniężną (rzędu kilkuset euro), obciążyć kierowcę kosztami odholowania pojazdu do warsztatu i innymi opłatami administracyjnymi, wraz z kosztami pracy służb publicznych przy usuwaniu szkód w środowisku naturalnym, powstałych np. wskutek wycieku płynów z pojazdu. Podobne konsekwencje mogą spotkać kierowcę, który samodzielnie naprawia samochód w miejscu niedozwolonym.
Autostopowicze w Niemczech
Zabranie przygodnego pasażera, zarówno obywatela UE, jak i spoza UE, może spowodować poważne konsekwencje dla kierowcy (właściciela) samochodu, a nawet współpasażerów, jeżeli w czasie kontroli w strefie przygranicznej lub innej kontroli okaże się, że osoba ta ma przy sobie niedozwoloną ilość towarów akcyzowych lub środki odurzające. Należy pamiętać, że sam przewóz pasażerów - np. obywateli spoza krajów UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego - przebywających nielegalnie w Niemczech jest traktowany jako przestępstwo. W takich przypadkach kierującemu pojazdem i innym pasażerom mogą grozić sankcje w postaci zatrzymania, postępowania karnego i ewentualnego orzeczenia konfiskaty pojazdu.
W miastach trudności z parkowaniem, uwaga na rowerzystów
Z uwagi na bardzo duże natężenie ruchu pojazdów w strefach miejskich z reguły występują tam trudności z parkowaniem. Zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na ograniczenia dotyczące parkowania samochodów oraz na sposób ich parkowania na ulicach w wyznaczonych miejscach (pojazd musi być zaparkowany zgodnie z kierunkiem ruchu i nie może blokować ścieżek rowerowych). Parkowanie na oznaczonych miejscach dla inwalidów możliwe jest tylko z widocznym za szybą dokumentem potwierdzającym posiadanie uprawnień inwalidzkich. W miastach kierowca powinien zwracać szczególną uwagę na pieszych i rowerzystów, którzy na przejściach i ścieżkach rowerowych korzystają z bezwzględnego pierwszeństwa. W przypadku kolizji z rowerzystą lub pieszym kierowca samochodu musi liczyć się ze szczegółowym postępowaniem wyjaśniającym, nawet jeśli nie było poważnych następstw zdarzenia.
Uwaga na specjalne strefy ekologiczne w miastach
W niektórych niemieckich miastach zostały wprowadzone tzw. strefy ekologiczne. Prawo wjazdu do stref ekologicznych, obejmujących obszary centrów miast i oznaczonych znakami drogowymi z napisem Umweltzone, mają jedynie samochody osobowe i ciężarowe oznaczone specjalną czerwoną, żółtą lub zieloną plakietką z wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu (od 01.01.2010 r. w Berlinie i Hanowerze tylko pojazdy oznaczone zieloną plakietką). Rodzaj przyznawanej plakietki zależny jest od normy emisji spalin spełnianej przez te pojazdy. Plakietki można nabyć w urzędach komunikacji, na stacjach diagnostycznych oraz w autoryzowanych warsztatach na terenie Niemiec. Kierowcy przekraczający granicę strefy ekologicznej bez wymaganej plakietki lub specjalnego zezwolenia muszą liczyć się z mandatem w wysokości 40-80 EURO i jednym punktem karnym.