• Facebook - conadrogach

MAPA SAMOCHODOWA POLSKI, EUROPY I ŚWIATA

MAPA SAMOCHODOWA EUROPY

Mapa drogowa Europy jest bardzo zróżnicowana pod kątem gęstości dróg. Zdecydowanie najlepiej prezentuje się sieć autostrad i dróg ekspresowych w Niemczech i Europie Zachodniej. Wyraźne braki w sieci drogowej widoczne są w Europie Wschodniej - tu mapy autostrad przedstawiają się najskromniej. W większości krajów europejskich poruszanie się po autostradach i ekspresówkach jest płatne. Opłaty pobierane są też za przejazdy niektórymi tunelami i mostami. Opłaty pobierane są w postaci winiet na odgórnie określoną liczbę dni (Czechy, Słowacja, Austria) lub manualnie na bramkach autostradowych (Polska, Chorwacja, Francja, Włochy).

Mapa samochodowa Europy
Autostrada A4 w Polsce jest bardzo ważnym odcinkiem europejskiego korytarza drogowego wschód - zachód. Zdjęcia: GDDKIA

Mapy autostrad i dróg szybkiego ruchu w Europie

Na mapie drogowej Europy grube, żółte linie tworzą gęstą sieć – to najważniejsze drogi: autostrady i drogi ekspresowe. Trasy te łączą ze sobą państwa, największe europejskie aglomeracje miejskie, porty i centra logistyczne. Drogi te oznaczane są międzynarodowym symbolem „E + numer”.

Mapa samochodowa Europy to w zasadzie połączenie map samochodowych poszczególnych krajów. Na dole tego artykułu znajdziesz zatem szczegółowe opisy dróg w każdym europejskim kraju, aktywną mapę google z naniesionymi przebiegami najważniejszych dróg w tym kraju, wreszcze szczegółowe opisy każdej z dróg. Dodatkowo prezentujemy ważne dla kierowców informacje o opłatach na drogach, winietach i przepisach drogowych.

Mapa google jest doskonłym narzędziem, żeby zapoznać się z mapą samochodową danego kraju. Zdjęcia satelitarne pokażą ukształtowanei terenu, a dzięki funkcji natężenia ruchu możemy śledzić sytuację na drogach, obserwować miejsca tworzenia się korków.

Opłaty na autostradach i drogach szybkiego ruchu w Europie - winiety, bramki, opłaty za tunele i mosty

Planując i wyznaczając na mapie podróż po krajach Europy warto wcześniej sprawdzić, gdzie, jak i ile zapłacimy za korzystanie z dróg, jakie przepisy obowiązują w danym kraju oraz na co szczególnie zwracać uwagę a do których krajów koniecznie zabrać paszport i inne dodatkowe dokumenty. Warto dokładnie zapoznać się z zaleceniami i zadbać o wszystko wcześniej, tak by bez problemów i przykrych niespodzianek podróżować wyznaczoną trasą korzystając w pełni z komfortowej sieci autostrad i dróg ekspresowych.

 

Piekne wiadukty, mosty w ciągu Chorwackich autostrad. Piekne wiadukty, mosty w ciągu Chorwackich autostrad. Budowa nowych połączeń w Europie wciąż trwa. Zdjęcia: Hrvatske Ceste

 

Ile kosztuje korzystanie z dróg szybkiego ruchu w Europie­­?

Mimo unijnej wspólnoty każdy z krajów ma swój własny system i sposoby na pobieranie opłat od aut osobowych za korzystanie z dróg.

I tak za przejazd autostradami oraz drogami szybkiego ruchu np. w Czechach, Słowacji, Austrii, Słowenii, Szwajcarii, Portugalii, Rumunii, Bułgarii, Bośni i Hercegowinie i na Węgrzech zapłacimy kupując winietki lub wnosząc jednorazową opłatę w systemie elektronicznym.

Podobne jak w Polsce, manualne systemy poboru opłat polegajace na wnoszeniu opłaty na bramkach, obowiązują m.in. w Chorwacji, Włoszech, Francji, Hiszpani, Grecji i Norwegii (tu zapłacimy też za wjazd do niektórych miast).

Z kolei podróże po drogach np. Estonii, Finlandii, Litwy, Szwecji, Holandii, Danii, Czarnogóry, Wielkiej Brytanii, Niemiec są bezpłatne. Jedyne koszty jakie podniesiemy, to np. te za przejazd tunelem. W Niemczech jednak kończy się czas bezpłatnych autostrad. Od 2019 roku mają obowiązywać  opłaty drogowe w postaci winiet uzależnione cenowo oczywiście od liczby dni, ale i od pojemności silnika, technologii i wieku pojazdu. Bezpłatne drogi są też w Rosji i na Ukrainie - zapłacimy tylko opłatę ekologiczną.

Wybierz kraj na liście poniżej tego artykułu, aby zapoznać się ze szczegółowymi informacjami o opłatach drogowych jakie w nim obowiązują.

 

Niemieckie autostrady przestaną być bezpłatne od 2019 roku

Niemieckie autostrady przestaną być bezpłatne od 2019 roku. Zdjecia: BMVI

 

Układ Schengen – podróżowanie po Europie bez granic

Na mocy układu z Schengen, kierowcy mogą poruszać się bez kontroli granicznych po większości państw członkowskich oraz dodatkowo w Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Liechtensteinie. Granice „zniesiono także” pomiędzy Monako i Francją oraz Włochami z San Marino i z Watykanem. Pamiętajmy, że w ostatnich latach, w związku z falą uchodźców, niektóre państwa (szczególnie na południu Europy) wzmożyły kontrole granicze.

Dozwolone prędkości na drogach w krajach europejskich

Przymierzając się do podróży za granicę warto wiedzieć, jakie ograniczenia prędkości obowiązują w danym kraju. Zwracajmy jednak uwagę na znaki ponieważ to one ostatecznie wyznaczają maksymalną prędkość na drodze.

Przyglądając się limitom prędkości w obszarze zabudowanym okazuje się, że prawie we wszystkich państwach Unii Europejskiej obowiązuje maksymalnie 50 km/h (za wyjątkiem Wielkiej Brytanii gdzie jest to 48 km/h co odpowiada 30 milom/h).

Poza obszarem zabudowanym dopuszczalne limity prędkości są już bardzo zróżnicowane  i wahają się od 70 km/h (Szwecja) do nawet 100 km/h (Niemcy, Austria i Wielka Brytania 96 km/h co odpowiada 60 milom/h).

Jeżeli chodzi o dopuszczalną prędkość na autostradzie to najbardziej liberalne są Niemcy, gdzie możemy jechać nawet "ile fabryka dała" pamiętając jednak o dostosowaniu naszej jazdy do panujących warunków na drodze. 

W pozostałych państwach UE autostradowy limit prędkości wynosi od 110 (Szwecja, Dania, Łotwa i Wielka Brytania 112 km/h co odpowiada 70 milom/h) do 120 - 130 km/h (większość krajów europejskich). Wyjątkiem jest Polska, gdzie po autostradzie możemy jechać nawet 140 km/h.

 

Droga przez Park Narodowy na LitwieDroga przez jeden z Parków Narodowych na Litwie. Zdjecia: www.Lithuania.Travel

 

Jakie są limity alkoholu dla kierowców podróżujących po Europie?

Zdecydowanie odradzamy prowadzenia auta pod wpływem alkoholu. Niestety, jest to najczęściej łamany przepis drogowy. Kierowcy muszą w takich przypadkach liczyć się z surową karą – wysoki mandat i w niektórych przypadkach zatrzymanie prawa jazdy. Okazuje się jednak, że w Europie są kraje, które dopuszczają minimalną zawartość alkoholu we krwi.

W Europie obowiązują cztery różne limity dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi dla kierowców, kolejno: 0,0; 0,2; 0,5 oraz 0,8 promila.

  • 0,8 ‰ – to limit na dopuszczalny dla kierowców w Wielkiej Brytanii – za wyjątkiem Szkocji, Lichtensteinie i na Malcie

  • 0,5 ‰ – na taki poziom alkoholu we krwi mogą pozwolić sobie kierowcy podróżujący po drogach większości państw Europy Zachodniej (we Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Hiszpanii czy Portugalii) – obowiązuje w większości państw europejskich

  • 0,2 ‰ – to limit w Polsce, Norwegii, Estonii

  • 0 ‰ – bezwzględny zakaz prowadzenia pod wpływem alkoholu obowiązuje w Rosji, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Czechach, Słowacji, Chorwacji, Rumuni, Bułgarii i na Węgrzech.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu i wybrane przepisy za granicą

Okazuje się, że nie ma jednolitego obowiązkowego wyposażenia auta w krajach UE. Każdy z krajów posiada własny obowiązkowy zestaw akcesoriów, które muszą być na pokładzie. I tak, o ile w Polsce obowiązkowy jest trójkąt ostrzegawczy i gaśnica a apteczka i kamizelka odblaskowa zalecana, to w wielu krajach europejskich wymagane są wszystkie te przedmioty np. Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja. W niektórych państwach jak Szwajcaria, Węgry, Szwecja, Holandia musimy mieć jedynie trójkąt ostrzegawczy. W Hiszpanii wymagane jest np. koło zapasowe a w Słowenii zapasowe żarówki.

Uwaga! Nie ma konieczności kupowania przed wyjazdem całego wyposażenia obowiązującego w innych krajach. Korzystamy w tym przypadku z mocy Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym przyjętej przez wszystkie państwa Unii Europejskiej. Jeden z jej punktów informuje, że nawet gdy podróżujemy za granicą wymagane od nas jest tylko to, do czego zobowiązują nas przepisy rodzimego kraju.

Zróżnicowane są też przepisy dotyczące używania świateł mijania i opon zimowych. Bezwzględnie wymiana opon obowiązuje w: Czechach, Słowacji, Austrii, Słowenii, Chorwacji, Rumunii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Łotwie i na Litwie. W zależności od warunków panujących na drodze wymiana opon konieczna jest w Hiszpanii, Niemczech i we Włoszech. Za brak odpowiednich opon zapłacimy mandat w wysokości nawet do kilku tysięcy euro.

Pamiętajmy również o tym, że we wszystkich krajach europejskich konieczne jest zapinanie pasów i przewożenie dzieci w fotelikach lub specjalnych akcesoriach zaewniających bezpieczeństwo. Wysokimi mandatami karane jest korzystanie z telefonów komórkowych podczas prowadzenia auta - niemal wszędzie wymagane są zestawy głośnomówiace.

MAPA SAMOCHODOWA - POLSKA, EUROPA, ŚWIAT

Mapa samochodowa - Polska

Mapa samochodowa - Polska

Polska leży w Europie Środkowej co sprawia, że nasze autostrady i drogi ekspresowe znajdują się w ciągu międzynarodowych korytarzy transportowych. Nasze położenie daje nam ułatwiony, bo z unijnym wsparciem, rozwój dróg i innych połączeń komunikacyjnych. Powstające autostrady i drogi ekspresowe tworzą siatkę połączeń w kierunkach północ – południe (np. autostrada A1, droga ekspresowa S3, S7, S17, S9), ze wschodu na zachód (np. autostrada A4, A2, droga ekspresowa S6). Powstają również ekspresowe połączenia przecinające kraj na wskroś jak np. drogi S5, S11, S8, jak i obwodnice miast w tym Warszawy, Krakowa. Za przejazd fragmentami autostrad pobierane są opłaty. Jak na razie dla aut osobowych i motocykli obowiązuje manualny system poboru opłat.

Mapa samochodowa - Niemcy

Mapa samochodowa - Niemcy

Niemcy mają doskonałą sieć autostrad i dróg krajowych i jak na razie bezpłatną dla samochodów osobowych. Niestety koniec z darmowymi podróżami po Niemczech jest bliski. Rząd Niemiec zatwierdził obowiązek opłaty dla kierowców od 2019 roku. Obejmie on całą, sięgającą około 13 tys. kilometrów sieć autostrad. Kierowca podróżujący niemieckimi autostradami będzie musiał zakupić winietę, która w zależności od ilości dni, rodzaju silnika i emisji spalin będzie wahać się od 2,5 do 50 euro.

Mapa samochodowa - Czechy

Mapa samochodowa - Czechy

Mapę samochodową Czech tworzy sieć dróg szybkiego ruchu - autostrad i tzw. dróg dla pojazdów samochodowych (po czesku Silnice pro motorová vozidla). Autostrady łączą ze sobą największe miasta m.in. Pragę, Brno, Ostrawę, Ołomuniec, Pilzno i docelowo poprowadzą do przejść granicznych zgodnie z trasami głównych korytarzy międzynarodowych. Autostrady w Czechach są płatne. Kierowcy pojazdów osobowych i wszystkich poniżej 3,5 tony muszą zakupić winietę. Bezpłatne są jedynie wybrane, krótkie odcinki obwodnic większych miast.

Mapa samochodowa - Słowacja

Mapa samochodowa - Słowacja

Mapa samochodowa Słowacji pokazuje zdecydowanie lepiej rozwiniętą sieć autostrad i ekspresówek na zachodzie kraju. Drogami krajowymi bez problemu dotrzemy do miast, terenów uprzemysłowionych i atrakcyjnych turystycznie. Autostrady i niektóre drogi ekspresowe na Słowacji są płatne. Kierowcy pojazdów poniżej 3,5 tony zapłacą za przejazd wykupując winietę. Opłaty pobierane są za przejazd wyznaczonymi odcinkami autostrad D1, D2, D3 oraz D4 oraz dróg ekspresowych R1, R2, R4 i R6. Bezpłatne są jedynie wybrane, krótkie odcinki, stanowiące obwodnice dużych miast.

Mapa samochodowa - Węgry

Mapa samochodowa - Węgry

Mapa samochodowa autostrad i dróg szybkiego ruchu na Węgrzech to obwodnica Budapesztu od której promieniście w różnych kierunkach odchodzą trasy szybkiego ruchu prowadzące do przejść granicznych z sąsiadującymi państwami. Za przejazd tymi drogami musimy zapłacić tzn. wykupić winietę.

Mapa samochodowa - Austria

Mapa samochodowa - Austria

Austria leży w Europie Środkowej, głównie na terenach górzystych, mimo to jej mapę drogową tworzy gęsta sieć dróg wraz z wyraźnie zaznaczonym ringiem wokół Wiednia. Drogi są dobrej jakości co sprawia, że podróżuje się komfortowo. Ze względu na swoje położenie, Austria często traktowana jest jako kraj tranzytowy. Autostrady i drogi ekspresowe w Austrii są płatne. Nie wystarczy jednak sam zakup winiety, okazuje się bowiem, że niektóre tunele i odcinki wymagają dodatkowych opłat.

Mapa samochodowa - Litwa

Mapa samochodowa - Litwa

Litwa jest często odwiedzana przez turystów z Polski lub jadących tranzytem do Finlandii. Na mapie drogowej Litwy znajdziemy sporo dróg z oznaczeniem literką A, ale tylko dwie spośród nich to prawdziwe autostrady – A1 (Wilno – Kowno – Kłajpeda) i A2 (Wilno – Poniewież). Na wielu odcinkach litewskie drogi, zwłaszcza te niższej kategorii, wymagają modernizacji a budowa sieci autostrad jest na etapie planowania. Kierowców samochodów osobowych ucieszy całkowity brak opłat za przejazd litewskimi autostradami. Przepisy drogowe na Litwie są bardzo zbliżone do obowiązujących w Polsce.

Mapa samochodowa - Chorwacja

Mapa samochodowa - Chorwacja

Autostrady i drogi w Chorwacji, szczególnie te w pasie wybrzeża (A1 – autostrada Adriatycka) i prowadzące do stolicy – Zagrzebia, zapewniają sprawną i komfortową komunikację. Za przejazd chorwackim autostradami, drogami szybkiego ruchu i niektórymi mostami zapłacimy. W Chorwacji nie ma winiet, opłatę wnosimy (podobnie jak obecnie w Polsce) na bramce zjazdowej z autostrady. Pamiętajmy również, że Chorwacja nie należy do strefy Schengen więc przekraczanie granicy chorwackiej odbywa się na podstawie paszportu lub dowodu osobistego.

Mapa samochodowa - Białoruś

Mapa samochodowa - Białoruś

Białoruś leży na skrzyżowaniu ważnych połączeń drogowych relacji wschód-zachód (prowadzących z krajów Europy Zachodniej i Środkowej przez Rosję do Azji) i północ-południe. Mapę samochodową Białorusi tworzy 83 tys. km dróg. Białoruś najczęściej odwiedzają turyści z Rosji, Polski, Litwy i Ukrainy. Wjazd na teren Białorusi możliwy jest po uzyskaniu wizy. Drogi są płatne i obejmują o w całości drogę M-1/E30 Brześć - Mińsk - granica z Rosją (łącznie 609 km), prowadzące od granicy z Polską drogi P-99 i M 6 oraz odcinki dróg wylotowych z Mińska: M2, M3, M4, M5 i M6.