NIEMCY - MAPA GOOGLE

odcinki gotowe
odcinki w budowie
odcinki planowane
zobacz aktywną mapę

NIEMCY - DROGI, AUTOSTRADY, OPŁATY, WINIETY

MAPA SAMOCHODOWA NIEMIEC

Niemcy mają doskonałą sieć autostrad i dróg krajowych i jak na razie bezpłatną dla samochodów osobowych. Niestety koniec z darmowymi podróżami po Niemczech jest bliski. Rząd Niemiec zatwierdził obowiązek opłaty dla kierowców od 2019 -2020 roku. Obejmie on całą, sięgającą około 13 tys. kilometrów sieć autostrad. Kierowca podróżujący niemieckimi autostradami będzie musiał zakupić winietę, która w zależności od ilości dni, rodzaju silnika i emisji spalin będzie wahać się od 2,5 do 50 euro.

Mapa samochodowa Niemiec
Mapa samochodowa Niemiec - autostrady. Zdjęcia: BMVI

Autostrady w Niemczech - długość, połączenia, w budowie..

Sieć niemieckich autostrad o łącznej długości prawie 13 000 km należy do jednej z największych na świecie. Służą one często kierowcom, planującym dłuższe wyjazdy na zachód i południe Europy. Polskę i Niemcy łączy przede wszystkim autostrada A4 prowadząca w kierunku Drezna i autostrada A2 prowadząca do Berlina, ale także autostrady A6 i A18 biegnące również w kierunku stolicy Niemiec.

Autostrady w Niemczech są oznakowane literą A (niem. Autobahn) wraz z liczbą. Po oznaczeniu autostrady możemy wywnioskować w jakich kierunkach ona biegnie ponieważ zazwyczaj autostrady w Niemczech o numerach parzystych biegną ze wschód na zachód, a o numerach nieparzystych przebiegają w kierunku południe-północ. Ponadto autostrady biegnące w ciągu głównych korytarzy transportowych mają numerację od 1 do 9, te o znaczeniu regionalnym i lokalnych mają oznaczenia dwucyfrowe lub trzycyfrowe (np. obwodnice miast).

Najdłuższą autostradą w Niemczech jest autostrada A7, która ma ponad 960 kilometrów długości.

Sczegółowe opisy wszystkich niemieckich autostrad oraz ich mapy samochodowe z zaznaczonym przebiegiem znajdzież poniżej.

Opłaty drogowe w Niemczech. Będą winiety dla osobowych

Obecnie przejazd autostradami w Niemczech jest dla samochodów osobowych bezpłatny. Niestety, raj dla kierowców kończy się, bo od kilku lat prowadzone są już prace zmierzające do wprowadzenia systemu poboru opłat. Początkowo zmiany miały obowiązywać od początku 2019 roku. Okazauje się jednak, że nadal trwają ustalenia z UE. Wiadomo wstępnie, że wysokość opłaty będzie uzależniona od pojemności silnika i poziomu emisji spalin. Tak więc użytkownicy aut starych technologicznie zapłacą więcej.

Planowane jest wprowadzenie kilku rodzajów winietek, w zależności od okresu ważności. Od 2019 - 2020 roku obowiązywać mają m.in. winiety krótkoterminowe podzielone według pięciu kategorii (zależne od pojemności silnika i poziomu emisji spalin):

  • 10 dniowe za które zapłacimy 2,5; 4; 8; 14 i nawet 20 euro

  • dwumiesięczne będą kosztować 7, 11, 18 i 30 euro.

Z kolei za winietę ważną rok, kierowca będzie musiał zapłacić 130 euro.

 

Opłaty za autostrady w NIemczech

Planowane opłaty za autostrady w Niemczech w zależności od grupy do jakiej należy auto i typu winiety. Źródło: BMVI

 

Preferencyjnie traktowani będą obywatele Niemiec, którzy kupując winiety część pieniędzy odzyskają w postaci ulgi w podatku drogowym.

Duże zmiany dla samochodów powyżej 7,5 tony zaczną obowiązywać już od 1 lipca 2018 roku. Rząd federalny Niemiec postanowił od tej daty rozszerzyć opłaty drogowe od samochodów ciężarowych na wszystkie drogi federalne. Oznacza to, że sieć płatnych odcinków dróg federalnych zwiększy się do 40 000 km. Obecnie opłaty drogowe od samochodów ciężarowych pobiera się na 15 000 km autostrad i dróg federalnych. Zawsze liczony jest tutaj tylko jeden kierunek ruchu.

 

Ruchu drogowy w Niemczech jest olbrzymiNiemcy mają doskonałą sieć autostrad i dróg krajowych. Niemal każde duze miasto ma swoja obwodnicę. Jednak przy stale rosnącym ruchu nawet niemieckie autostrady stoją w korkach. Zdjecia: BMVI

 

Co jeszcze musi wiedzieć kierowca wybierający się do Niemiec, za co mandat?

Na drogach Niemiec obowiązuje ruch prawostronny. Uznawane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Podróżujący samochodem muszą mieć ważny dowód krajowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na samochód (i dodatkowo na przyczepę, jeśli podróżują z przyczepą). Z uwagi na ograniczone możliwości samodzielnych napraw pojazdu (jest to niedozwolone np. na autostradach) oraz stosunkowo wysokie koszty usług w specjalistycznych warsztatach zaleca się wykupienie ubezpieczenia Assistance obowiązującego za granicą. Policja wyczulona jest m.in. na zły stan techniczny pojazdów, jazdę pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Lepiej nie wdawać się w dyskusje z policją. W miastach trzeba uważać na strefy ekologiczne do których wjechać mogą jedynie pojazdy spełniające określone normy spalania.

Dopuszczalna prędkość jazdy na drogach w Niemczech:

  • 50 km/h - w terenie zabudowanym

  • 100 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych - poza terenem zabudowanym

  • 130 km/h dla samochodów osobowych i 100 km/h dla pojazdów powyżej 3,5 t oraz z przyczepą - na drogach ekspresowych

  • 100 km/h dla pojazdów z przyczepą i powyżej 3,5 t - na autostradach. Kierowcy aut osobowych mogą poruszać się bez ograniczeń prędkości.

Niemcy nie posiadają ograniczenia dotyczącego maksymalnej dopuszczalnej prędkości poruszania się po autostradach dla aut poniżej 3,5 tony. Trzeba jednak wspomnieć, że ograniczenie obejmuje kierowców posiadających prawo jazdy krócej niż 2 lata mogą oni poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h.

Przekroczenie dozwolonej prędkości karane jest mandatem, a w bardziej drastycznych przypadkach także zatrzymaniem prawa jazdy.

Prawo niemieckie zawiera precyzyjnie określony katalog wykroczeń drogowych i wysokości kar za każde z nich. W związku z tym podejmowanie przez kierowcę dyskusji z policją na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe i zwykle tylko pogarsza sytuację. Odmowa zapłacenia mandatu na miejscu skutkuje skierowaniem sprawy na drogę sądową (lub postępowaniem karno-nakazowym), a także - z reguły - z zatrzymaniem posiadanych przez kierowcę pieniędzy na poczet ewentualnej kary i kosztów postępowania.

Należy pamiętać, że na drogach na terenie Niemiec obowiązkowe jest:

  • Zapinanie pasów bezpieczeństwa (również na tylnych siedzeniach) oraz przewożenia dzieci poniżej 150 cm wzrostu w specjalnych fotelikach bezpieczeństwa.

  • Nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania obowiązuje wyłącznie w tunelach i przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

  • W pojeździe obowiązkowo musimy posiadać: kamizelki odblaskowe (zawodowi kierowcy mają je mieć obligatoryjnie, pozostali kierowcy i pasażerowie – zalecane), gaśnicę, apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, przenośne lampy koloru żółtego, ustawiane razem z trójkątem w przypadku samochodów powyżej 3,5 t.

  • Opony zimowe należy stosować przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych - tj. lód, śnieg, błoto pośniegowe, gołoledź. Okres w którym zalecane jest stosowanie opon zimowych to listopad - kwiecień.

  • Korzystanie z zestawu głośnomówiącego podczas jazdy, korzystanie z telefonu komórkowego jest zabronione.

  • Nie wolno naprawiać samochodu w miejscach niedozwolonych.

  • Po zatankowaniu paliwa nie należy uruchamiać pojazdu przed dokonaniem opłaty.

Niemiecka policja rygorystycznie kontroluje stan techniczny pojazdów. W przypadku stwierdzenia poważnej usterki, może zatrzymać dowód rejestracyjny i nałożyć wysoką karę pieniężną (rzędu kilkuset euro), obciążyć kierowcę kosztami odholowania pojazdu do warsztatu i innymi opłatami administracyjnymi, wraz z kosztami pracy służb publicznych przy usuwaniu szkód w środowisku naturalnym, powstałych np. wskutek wycieku płynów z pojazdu. Podobne konsekwencje mogą spotkać kierowcę, który samodzielnie naprawia samochód w miejscu niedozwolonym.

Autostopowicze w Niemczech

Zabranie przygodnego pasażera, zarówno obywatela UE, jak i spoza UE, może spowodować poważne konsekwencje dla kierowcy (właściciela) samochodu, a nawet współpasażerów, jeżeli w czasie kontroli w strefie przygranicznej lub innej kontroli okaże się, że osoba ta ma przy sobie niedozwoloną ilość towarów akcyzowych lub środki odurzające. Należy pamiętać, że sam przewóz pasażerów - np. obywateli spoza krajów UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego - przebywających nielegalnie w Niemczech jest traktowany jako przestępstwo. W takich przypadkach kierującemu pojazdem i innym pasażerom mogą grozić sankcje w postaci zatrzymania, postępowania karnego i ewentualnego orzeczenia konfiskaty pojazdu.

W miastach trudności z parkowaniem, uwaga na rowerzystów

Z uwagi na bardzo duże natężenie ruchu pojazdów w strefach miejskich z reguły występują tam trudności z parkowaniem. Zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na ograniczenia dotyczące parkowania samochodów oraz na sposób ich parkowania na ulicach w wyznaczonych miejscach (pojazd musi być zaparkowany zgodnie z kierunkiem ruchu i nie może blokować ścieżek rowerowych). Parkowanie na oznaczonych miejscach dla inwalidów możliwe jest tylko z widocznym za szybą dokumentem potwierdzającym posiadanie uprawnień inwalidzkich. W miastach kierowca powinien zwracać szczególną uwagę na pieszych i rowerzystów, którzy na przejściach i ścieżkach rowerowych korzystają z bezwzględnego pierwszeństwa. W przypadku kolizji z rowerzystą lub pieszym kierowca samochodu musi liczyć się ze szczegółowym postępowaniem wyjaśniającym, nawet jeśli nie było poważnych następstw zdarzenia.

Uwaga na specjalne strefy ekologiczne w miastach

W niektórych niemieckich miastach zostały wprowadzone tzw. strefy ekologiczne. Prawo wjazdu do stref ekologicznych, obejmujących obszary centrów miast i oznaczonych znakami drogowymi z napisem Umweltzone, mają jedynie samochody osobowe i ciężarowe oznaczone specjalną czerwoną, żółtą lub zieloną plakietką z wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu (od 01.01.2010 r. w Berlinie i Hanowerze tylko pojazdy oznaczone zieloną plakietką). Rodzaj przyznawanej plakietki zależny jest od normy emisji spalin spełnianej przez te pojazdy. Plakietki można nabyć w urzędach komunikacji, na stacjach diagnostycznych oraz w autoryzowanych warsztatach na terenie Niemiec. Kierowcy przekraczający granicę strefy ekologicznej bez wymaganej plakietki lub specjalnego zezwolenia muszą liczyć się z mandatem w wysokości 40-80 EURO i jednym punktem karnym.

 

NIEMCY - AUTOSTRADY I DROGI EKSPRESOWE

Autostrada A1

Autostrada A1

Niemiecka autostrada A1 relacji północ-południe łączy wybrzeże Morza Bałtyckiego koło miejscowości Oldenburg z Saarbrücken tuż przy granicy z Francją. Trasa ma długość 728 km i przebiega przez Lubekę, Hamburg, Bremę, Dortmund, Leverkusen.

Autostrada A2

Autostrada A2

Niemiecka autostrada o długości 473 km łącząca Oberhausen i Berlin. Trasa biegnie z zachodu na wschód. To jedna z ważniejszych dróg w Niemczech. Na wielu odcinkach ma 3 pasy ruchu, planowana zaś jest budowa kolejnego.

Autostrada A3

Autostrada A3

Długa na 769 km autostrada A3 łączy granicę Niemiec z Holandią na północy w Emmerich z granicą z Austrią na południu w Passau. To jedna z najważniejszych i jednocześnie najdłuższych autostrad w Niemczech.

Autostrada A4

Autostrada A4

Autostrada A4 ma długość 577 km i łączy granicę z Holandią w okolicy Akwizgranu (Aachen) z granicą z Polską w Görlitz. Autostrada nie jest jednak w całości skończona – brakuje sporego odcinka drogi na pograniczu Hesji i Nadrenii Północnej Westfalii.

Autostrada A5

Autostrada A5

Niemiecka autostrada A5 przecina zachodnie Niemcy z północy na południe. Ma długość 440 km. Startuje w Hattenbach obijając od autostrady A7 a kończy na granicy ze Szwajcarią w Weil am Rhein, tuz przy Bazylei.

Autostrada A6

Autostrada A6

Autostrada A6 jest głównym korytarzem transportowym na południu Niemiec i łączy Francję z Czechami. Trasa ma 438 km.

Autostrada A7

Autostrada A7

To najdłuższa autostrada w Niemczech. Ma 948 km długości i niemal 140 węzłów drogowych. Gigantyczny projekt inżynieryjny i kręgosłup infrastruktury drogowej w Niemczech. Droga przebiega z północy na południe. Startuje na granicy z Danią a kończy bieg na granicy z Austrią.

Autostrada A8

Autostrada A8

Długa na 505 km autostrada łącząca granicę Niemiec z Luksemburgiem z granicą z Austrią koło Salzburga. Ważny korytarz transportowy, połączenie Karlsruhe, Stuttgartu i Monachium.

Autostrada A9

Autostrada A9

Bardzo ważna autostrada centralnych Niemiec. Łączy dwa wielkie miasta - stolicę i Monachium. Trasa ma 530 km długości. Mimo, że na wielu fragmentach autostrada ma po 3 a nawet 4 pasy ruchu, jest bardzo zatłoczona i w efekcie często zakorkowana.

Autostrada A10

Autostrada A10

Autostrada A10 to słynny berliński ring. Droga ma długość 196 km i otacza Berlin i Poczdam autostradą z 2-3 pasami ruchu w każdym kierunku. Autostrada jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej stolicy Niemiec.

Autostrada A11

Autostrada A11

Niemiecka Autostrada A11 łączy Berlin ze Szczecinem. Ma długość 110 km. Startuje na Berlińskim Ringu i biegnie na północny-wschód przecinając Brandenburgię i Meklemburgię-Pomorze Zachodnie. Na granicy z Polską wpada w Autostradę A6.

Autostrada A12

Autostrada A12

Autostrada A12 łączy stolicę Niemiec z granicą Polski we Frankfurcie Nad Odrą. Ma długość ok. 60 km. Startuje na obwodnicy Berlina (A10), a w Polsce łączy się z Autostradą A2.

Autostrada A13

Autostrada A13

Autostrada A13 ma długość 151 km. Startuje na Berlińskim Ringu i biegnie na południe do Drezna. To ważny korytarz transportowy we wschodnich Niemczech.

Autostrada A14

Autostrada A14

Autostrada relacji północ-południe. Ma długość 208 km i jest podzielona na dwa odcinki. Pierwszy, północny, startuje w Wismar i kończy się Karstädt. Drugi startuje w Magdeburgu i kończy się w okolicach Drezna. Fragment, który połączy oba odcinki jest częściowo w budowie.

Autostrada A15

Autostrada A15

Autostrada A15 to autostradowe połączenie autostrady A13 z granicą z Polską w Olszynie. To ważny dla polskich kierowców fragment niemieckiej sieci autostrad, umożliwia bowiem połączenie południowej Polski z Berlinem i dalej krajami Beneluksu.

Autostrada A17

Autostrada A17

Autostrada A17 łączy Drezno z granicą z Czechami. Trasa ma długość 45 km.

Autostrada A19

Autostrada A19

Autostrada A19 jest ważnym fragmentem niemieckiej sieci autostrad – łączy Rostock z autostradą A24 czyli spina wybrzeże północno wschodnich Niemiec z Berlinem.

Autostrada A20

Autostrada A20

Autostrada A20 ma długość 345 km i łączy Bad Segeberg z Prenzlau czyli autostradą A11. Trasa przecina z zachodu na wschód północne Niemcy, równolegle do linii brzegowej Morza Bałtyckiego.

Autostrada A21

Autostrada A21

Autostrada A21 ma długość 52 km i stanowi połączenie Kilonii z Hamburgiem. Jej początkowy odcinek od Kilonii nie jest jeszcze gotowy. Droga wpada do autostrady A1 prowadzącej do Hamburga.

Autostrada A23

Autostrada A23

Autostrada A23 ma 89 km i jest częścią infrastruktury autostradowej północnych Niemiec i Hamburga. Ma przebieg północ-południe. Łączy wybrzeże Morza Północnego z Hamburgiem.

Autostrada A28

Autostrada A28

Autostrada A28 ma 93 km i łączy wybrzeże Morza Północnego z Bremą i autostradą A1. Jedna z autostrad północnych Niemiec relacji północ-południe.

Autostrada A29

Autostrada A29

Autostrada A29 ma długość 95 km i łączy nadmorskie Wilhelmshaven z autostradą A1 między Bremą i Osnabrück.

Autostrada A30

Autostrada A30

Autostrada A30 ma długość 129 km i łączy Gildehaus na granicy z Holandią z autostradą A2 w miejscowości Bad Oeynhausen. Droga biegnie z zachodu na wschód.

Autostrada A31

Autostrada A31

Autostrada A31 to połączenie drogowe nadmorskiego Emden z autostradą A1 w Bottrop. Trasa przebiega z północy na południe i ma długość 240 km.

Autostrada A52

Autostrada A52

Autostrada o długości ok. 90 km składająca się z 3 odcinków, łącząca granicę z Holandią z autostradą A43 na północ od Marl.

Autostrada A57

Autostrada A57

Autostrada o długości 116 km łącząca granicę z Holandią koło miasta Goch z Kolonią.

Autostrada A59

Autostrada A59

Autostrada w trzech kawałkach. Łączy takie miasta jak Duisburg, Düsseldorf, Leverkusen, Kolonię i Bonn.

Autostrada A60

Autostrada A60

Autostrada o długości 112 km łącząca granicę z Belgią koło miejscowości Winterspelt z Mainz i Rüsselsheim, na południe od Frankfurtu Nad Menem.

Autostrada A61

Autostrada A61

Długa na 324 km autostrada relacji północ-południe, łącząca granicę z Holandią na wysokości Kaldenkirchen z autostradą A6 w Hockenheim.

Autostrada A62

Autostrada A62

Autostrada o długości 79 km położona w zachodnich Niemczech, łącząca miasta Nonnweiler, Landstuhl i Pirmasens.

Autostrada A63

Autostrada A63

Autostradowe połączenie Mainz (Moguncji) z Kaiserslautern. Trasa relacji północ-południe.

Autostrada A64

Autostrada A64

Krótka bo 14 km autostrada łącząca granicę z Luksemburgiem z miastem Trier.

Autostrada A65

Autostrada A65

Autostradowe połączenie Ludwigshafen/Mannheim z Karsruhe. Droga ma długość 60 km.

Autostrada A66

Autostrada A66

Autostrada o długości 122 km będąca połączeniem Wiesbaden, Frankfurtu i Fuldy.

Autostrada A67

Autostrada A67

Droga o długości 58 km, połączenie Frankfurtu Nad menem z Mannheim.

Autostrada A70

Autostrada A70

Autostradowe połączenie między miastami Schweinfurt – Bamberg – Bayreuth o długości 120 km zlokalizowana w centralnych Niemczech.

Autostrada A71

Autostrada A71

Autostrada północ-południe zlokalizowana w centralnych Niemczech, łącząca przedmieścia Lipska z Schweinfurt.

Autostrada A72

Autostrada A72

Autostrada łączy Hof z Chemnitz. Docelowo będzie prowadzić do samego Lipska – trwa budowa ostatniego odcinka.

Autostrada A73

Autostrada A73

Autostradowe połączenie miasta Suhl z Norymbergą i autostradą A9.

Autostrada A81

Autostrada A81

Autostrada o długości 285 km zlokalizowana w południowych Niemczech. Łączy autostradę A3 koło Würzburga z granicą ze Szwajcarią.

Autostrada A92

Autostrada A92

Autostrada o długości 134 km łącząca stolicę Bawarii z miastem Deggendorf.

Autostrada A93

Autostrada A93

Długa na 268 km autostrada złożona z 2 odcinków: Hof - Wolnzach (A9) i Rosencheim (A8) – granica z Austrią.

Autostrada A94

Autostrada A94

Docelowo autostrada A94 połączy Monachium z Passawą (Passau). Aktualnie gotowe są 3 odcinki tej drogi.

Autostrada A95

Autostrada A95

Niespełna 60 km autostrada łącząca Monachium z górską stolicą Niemiec czyli słynnym alpejskim kurortem Garmisch-Partenkirchen.

Autostrada A98

Autostrada A98

Autostrada w budowie, złożona z 3 aktualnie istniejących odcinków, biegnąca od autostrady A5 wzdłuż granicy ze Szwajcarią.

Autostrada A99

Autostrada A99

Autostradowa Obwodnica Monachium o długości 47 km. Niepełny „ring” bowiem do domknięcia pierścienia otaczającego stolicę bawarii brakuje odcinka na południu i południowym zachodzie miasta.