Od 1 września jeździmy S19 Sokołów Małopolski – Stobierna
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-09-01
Realizacją odcinka S19 od węzła Sokołów Małopolski Północ do Stobiernej było konsorcjum firm, z liderem Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Zlecone prace wyniosły prac około 290 mln zł. Umowę z wykoawcą podpisano 5 czerwca 2014 roku a prace miały potrwać do czerwca br. Jednak z uwagi na budowę tymczasowego łącznika, oddanie S19 do ruchu przesunięte zostało na 1 września br.
- Decyzję o wybudowaniu fragmentu tymczasowego łącznika na odcinku od początku nowowybudowanego odcinka S19 do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1366R podjęto po analizie postulatów, które wpłynęły do GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Rozwiązanie to pozwoli na użytkowanie całego wybudowanego odcinka drogi ekspresowej S19 przy jednoczesnym wyprowadzeniu ruchu tranzytowego poza obręb miasta Sokołów Małopolski bez konieczności ponoszenia kosztów społecznych a ponadto ograniczy wartość robót traconych podczas budowy kolejnego odcinka S19 – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S19 Sokołów Małp. - Stobierna - galeria zdjęć. Zdjęcia: GDDKIA
Inwestycja obejmowała m.in.: budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości 12,5 km wraz z węzłem drogowym Sokołów Małopolski (połączenie z DW875), budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową o łącznej długości 4,5 km oraz dróg dojazdowych łącznej dł. 16,44 km. W ciągu trasy powstały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): MOP I „Nienadówka”, MOP I „Stobierna”, obiekty inżynierskie: 1 estakada, 19 przejść dla zwierząt, 4 wiadukty, 1 przejazd gospodarczy oraz chodniki i ścieżki rowerowe.
Odcinek S19 Sokołów Mał. - Stobierna stanowi fragment szlaku Via Carpatia pełniącego kluczową rolę dla transportu krajowego i międzynarodowego na kierunku północ-południe. Jak podkreślają drogowcy - wybudowanie tego odcinka S19 poprawi przede wszystkim trudną sytuację komunikacyjną w miejscowości Sokołów Małopolski, w której występuje zwarta zabudowa mieszkaniowa. DK19 przechodząca przez tą miejscowość posiada jedną jezdnię, jednopoziomowe skrzyżowania, liczne przejścia dla pieszych oraz chodniki lub pobocza zlokalizowane przy krawędzi jezdni. W takiej sytuacji ruch lokalny nakłada się na bardzo duży ruch tranzytowy, jaki prowadzi ta droga. Powoduje to bardzo duże utrudnienia w ruchu i liczne wypadki drogowe. Sytuacji tej nie można poprawić z uwagi na bardzo bliską zabudowę uniemożliwiającą rozbudowę drogi krajowej nr 19.
Droga ekspresowa S19 Sokołów Małopolski - Stobierna w liczbach:
- W zakresie robót ziemnych wykonano:
- wykopy – 285 tys. m3, w tym na trasie głównej S19 – 240 tys. m3
- nasypy – 546 tys. m3, w tym na trasie głównej S19 - 500 tys. m3 - Ilość użytego betonu – 21 tys. m3
- Ilość użytej stali – ok. 3 tys. ton
- Wykonano 300 tys. m2 nawierzchni, w tym 185 tys. m2 na trasie głównej oraz 82 tys. m2 na drogach dojazdowych (w tym 66 tys. m2 asfaltowych oraz 16,5 tys. m2 żwirowych)
- Ilość wykonanego malowania:
- oznakowanie poziome grubowarstwowe – 19,4 tys. m2
- oznakowanie poziome cienkowarstwowe – 0,4 tys. m2 - Wykonano ok. 25 km ogrodzenia
- Duże przejście dla zwierząt nad S19 i DK19 (obiekt 14WD):
- Nośność obiektu klasa "A" - 50 ton
- Długość obiektu - 157 m
- Całkowita szerokość obiektu – 17,67 m, w tym jezdnia - 12.50 m
- Długość przęsła wiaduktu - max. 32 m
- Obiekt w łuku poziomym R - 1000 m
- Konstrukcja nośna obiektu - konstrukcja żelbetowa, sprężona, trzydźwigarowa, belkowo - płytowa.
- Przyczółki - żelbetowe monolityczne.
- Filary - żelbetowe słupowe.
- Posadowienie podpór obiektu - na żelbetowych palach wierconych CFA φ 50 cm.
- Łączna długość pali fundamentowych - 2489 mb.
- Ilość wbudowanego betonu w obiekcie - 2723 m3
- Ilość wbudowanej stali zbrojeniowej w obiekcie - 454 Mg (ton)
- Długość wbudowanych lin stalowych dla sprężenia konstrukcji ustroju nośnego obiektu - 3117 m
- W szczytowym momencie pracowało na budowie 300 osób i ok. 180 jednostek transportowo - sprzętowych