Problemy z budową S7 Warszawa – Grójec. GDDKIA zerwała umowę z IDS-BUD
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-05
Przypomnijmy, pierwsze umowy na projekt i budowę zostały zawarte jeszcze w sierpniu 2017 r. W ramach inwestycji ma powstać droga ekspresowa - dwie jednie po trzy pasy ruchu pomiędzy węzłem Lotnisko (Warszawa) a węzłem Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Podpisane kontrakty zakładały, że prace zakończą się w 2021 roku. Dzisiaj wiadomo, że w tym terminie uda się oddać tylko jeden z odcinków – Tarczyn – Grójec. Na gotową ekspresówkę poczekamy co najmniej do 2023 roku.
Sypie się budowa kolejnej drogi dojazdowej do Warszawy. Zerwana umowa na S7 Lesznowola - Tarczyn. Mapa: GDDKIA
Realizacja drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec została podzielona na trzy odcinki:
- Zadanie A to odcinek S7 od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości ok. 6,6 km. Po odstąpieniu od umowy z wykonawcą, firmą Rubau w maju 2019 r., w lutym 2020 r. zawarto kontrakt z firmą Polaqua. Wartość tej umowy to 457,3 mln zł. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa węzły - Zamienie i Lesznowola. Prace powinny zakończyć się w październiku 2022 r. Zaawansowanie rzeczowe przekroczyło 15%.
- Zadanie B to odcinek S7 od węzła Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z węzłem) o długości ok. 14,8 km. Wykonawcą tego odcinka była firma IDS-BUD, z którą drogowcy kilka dni temu rozwiązali umowę. Kontrakt zakłada budowę m.in. trzech węzłów - Antoninów, Złotokłos oraz Tarczyn Północ.
- Zadanie C to odcinek S7 od węzła Tarczyn Północ (bez węzła) do początku obwodnicy Grójca o długości ok. 7,9 km, który realizuje firma Mota-Engil Central Europe. Wartość kontraktu to ok. 203,4 mln zł. Na tym odcinku powstanie węzeł Tarczyn Południe. Zakończenie wszystkich prac przewidziane zostało w marcu 2021 r. Jednak, jak informuje GDDKIA analizowane jest roszczenie o wydłużenie czasu na ukończenie do maja 2021 r. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 75%.
Jak widać największy problem to obecnie budowa odcinka środkowego Lesznowola – Tarczyn, gdzie prace będzie musiał dokończyć nowy wykonawca. Dla wspomnianego odcinka upłynęło już prawie 30% czasu na ukończenie zadania, a zaawansowanie rzeczowe wykonanych prac wynosi jedynie ok. 6,3%.
Mapa odcinka drogi ekspresowej S7 Lesznowola - Tarczyn. Mapa: GDDKIA
Cała droga ekspresowa S7 od Czosnowa do Płońska w rękach wykonawców
- Firma IDS-BUD mimo wielokrotnych wezwań nie zrealizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona. Jednym z powodów rozwiązania umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest zawarcie przez niego, bez zgody inwestora, umowy cesji wierzytelności z bankiem. Oznacza to, że wszystkie należne wykonawcy z tytułu zrealizowanych robót płatności kierowane miałyby być na konto banku. Jest to działanie niezgodne z warunkami kontraktu. Ponadto fakt ten stanowi o złej wierze wykonawcy, czego skutkiem jest utrata przez inwestora zaufania do rzekomo profesjonalnego przedsiębiorcy – informuje GDDKIA. I dodaje, że wykonawca we wrześniu przedstawił raport, z którego wynikało, że na budowie pracowało 45 pracowników, zaangażowanie sprzętowe wynosiło 88 sztuk. Tymczasem według monitoringu prowadzonego przez nadzór pracowało jedynie 18 osób i 27 jednostek sprzętu.
GDDKIA rozpoczęła już przygotowania do przeprowadzenia inwentaryzacji w terenie oraz przygotowuje się do opracowania dokumentów do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. Przetarg chce ogłosić jeszcze w tym roku.