Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce - długość, połączenia, w budowie ...
Mapa drogowa Polski poszerzyła się w ostatnich latach o setki kilometrów dróg szybkiego ruchu tj. autostrad i dróg ekspresowych. Porównanie stanu z 2007 roku, kiedy to dysponowaliśmy niespełna 700 kilometrami autostrad i 300 km dróg ekspresowych, do obecnej sieci wskazuje na olbrzymią dynamikę realizowanych inwestycji drogowych.
Od 2007 do 2017 r. oddano do użytku 3 968,4 km nowych lub przebudowanych dróg krajowych, w tym: ponad 978 km autostrad i 1 572 km dróg ekspresowych oraz 1 418 km pozostałych dróg krajowych. Mimo narzekań i problemów z budową dróg w Polsce trzeba przyznać, że ostatnie lata to największy boom budowlany w historii polskiego drogownictwa. Przykładowo w latach 2007-2012 pod względem dynamiki rozwoju sieci autostradowej Polska, ze 106% przyrostem liczby kilometrów autostrad, była liderem wśród krajów europejskich. Sieć dróg ekspresowych wzrosła w tym okresie o ponad 230%.
Dotychczas dużym wsparciem w realizowanych inwestycjach były środki z Unii Europejskiej. Unijne dofinasowania stworzyły nowe możliwości rozwoju połączeń drogowych w Polsce nie tylko w postaci autostrad, dróg ekspresowych, ale również obwodnic miejscowości, dróg wojewódzkich i lokalnych. W 2017 r. oddano do użytku 356 km dróg krajowych, a na koniec roku trwały prace na trasach o łącznej długości 1 293 km. Przypomnijmy, że Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje realizację około 3 900 km autostrad i dróg ekspresowych.
Rozwinięta mapa samochodowa Polski przekłada się w sposób bezpośredni na komfort, bezpieczeństwo oraz na oszczędności pochodzące z krótszego czasu przejazdu pomiędzy wybranymi miejscowościami.
Nadal wiele dróg szybkiego ruchu pozostaje jeszcze w budowie i planach. Największymi bolączkami jest obecnie brak kompletnej obwodnicy Warszawy, nierozbudowana i zakorkowana pseudo-autostrada A4 Wrocław – Legnica oraz dziury na mapie w postaci brakujących odcinków autostrad A1, A2 i ekspresówek.
Opłaty za autostrady w Polsce – bilety na bramkach dla osobowych, e-myto dla ciężarowych
Docelowo wszystkie autostrady w Polsce będą płatne. Z opłat zwolnione będą jedynie autostradowe obwodnice niektórych miejscowości. Obecnie musimy płacić na odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz przez prywatnych koncesjonariuszy.
W Polsce mamy dwa rodzaje opłat drogowych: manualny, gdzie trzeba się zatrzymać na bramce i pobrać bilet i przy zjeździe go opłacić, oraz elektroniczny, którym objęte są pojazdy powyżej 3,5 tony.
Odcinki autostrad PPP (powstałe w ramach systemu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego zarządzane przez koncesjonariuszy):
- Autostrada A1 - odcinek Rusocin - Nowa Wieś
- Autostrada A2 - odcinek Konin - Świecko
- Autostrada A4 - odcinek Kraków - Katowice
Odcinki autostrad zarządzane przez GDDKiA:
- A2 Konin-Stryków - zobacz obowiązujące stawki
- A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica)
Obowiązujące stawki:
Opłaty drogowe na autostradzie A1
Opłaty drogowe na autostradzie A2
Opłaty drogowe na autostradzie A4
Niestety manualny system poboru opłat w Polsce powoduje, że w sezonie tworzą się olbrzymie korki na bramkach autostradowych. Dodatkową uciążliwością jest to, że jest on niejednolity – jest system manualny dla aut osobowych, elektroniczny dla ciężarowych i dodatkowo kolejne trzy systemy manualne na odcinkach koncesyjnych autostrad A1, A2 i A4.
Nadal pytaniem pozostaje przyszły system poboru opłat po 2018 roku. W listopadzie 2018 r. kończy się umowa na obsługę elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (system viaToll) z obecnym operatorem firmą Kapsch. Rząd chce aby poborem opłat zajęła się inspekcja drogowa. Resort infrastruktury zapewnia, że ma przygotowywany harmonogram prac koniecznych do skutecznego przejęcia systemu i zapewnia, że zmiana spowoduje przejęcie pełnej kontroli nad poborem opłat.
Co jeszcze musi wiedzieć kierowca podróżujący po Polsce, za co mandat?
Mandaty w Polsce, w porównaniu do innych krajów UE nie należą do najdroższych. Najwyższy mandat za wykroczenie drogowe to 500 zł (np. za nadmierną prędkość, za przejechanie na czerwonym świetle czy nieudzielenie pomocy ofierze wypadku).
Przepisy obowiązujące uczestników ruchu drogowego znajdują się w ustawie Prawo o ruchu drogowym, tzw. Kodeksie Drogowym. Na tym jednak nie koniec bo za przewinienie naliczone są również punkty karne. Za jedno wykroczenie można otrzymać do 10 punktów karnych. Należy pilnować by nie przekroczyć limitu 24 punktów karnych, a młodzi kierowcy 20. Jeśli nieprzestrzegający przepisów kierowca „zbierze” więcej punktów konieczne jest ponowne zdanie egzaminu na prawo jazdy (teoretycznego i praktycznego) oraz zaliczenie badań psychologicznych. Jest też możliwa raz na jakiś czas "likwidacja" częsci punktów karnych po odbyciu odpłatnego szkolenia.
Lista możliwych do popełnienia przez kierowców wykroczeń jest długa. Poniżej przedstawiamy informacje jakie limity prędkości obowiązują na drogach, jakie jest obowiązkowe wyposażenie samochodu i na co zwrócić uwagę przewożąc pasażerów.
Dopuszczalna prędkość jazdy na polskich drogach:
Dla motocykli, samochodów osobowych do 3,5 t:
- w obszarze zabudowanym - 50 km/h
- w obszarze niezabudowanym – 90 km/h,
- na drogach ekspresowych: jednojezdniowych – 100 km/h; dwujezdniowych – 120 km/h,
- na autostradach – 140 km/h.
Dla pojazdów z przyczepą oraz samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t:
- w obszarze zabudowanym - 50 km/h
- w obszarze niezabudowanym – 70 km/h,
- na autostradach i drogach ekspresowych – 80 km/h.
Pamiętajmy, że w razie holowania prędkość nie może przekraczać 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem. Ponadto w strefie zamieszkania, maksymalna prędkość, z którą mogą poruszać się pojazdy to 20 km/h, a pierwszeństwo zawsze mają piesi.
Należy pamiętać, że na drogach w Polsce obowiązkowe jest:
- Zapinanie pasów, również na tylnych siedzeniach.
- Używanie świateł mijania przez cały rok, przez całą dobę.
- Przewożenie dzieci poniżej 150 cm wzrostu oraz 36 kg wagi w specjalnych fotelikach bezpieczeństwa. Nie można przewozić dzieci w foteliku na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy, jeśli samochód ma poduszki powietrzne.
- Obowiązkowo na wyposażeniu obowiązkowego w samochodzie trzeba mieć: gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Zalecane jest posiadanie kamizelki odblaskowej, apteczki, zapasowych żarówek i koła.
- Obowiązuje zakaz rozmowy przez telefon w trakcie prowadzenia samochodu - wymagany jest zestaw głośnomówiący
- Dopuszczalne jest kierowanie pojazdami mechanicznym, jeżeli stężenie alkoholu we krwi jest niższe niż 0,2 promila
Telefony alarmowe i dyżurne w Polsce:
112 – jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy w Unii Europejskiej
997 – Policja
998 - Straż Pożarna
999 - Pogotowie Ratunkowe
981 - Pomoc drogowa