Mapy autostrad i dróg szybkiego ruchu w Europie
Na mapie drogowej Europy grube, żółte linie tworzą gęstą sieć – to najważniejsze drogi: autostrady i drogi ekspresowe. Trasy te łączą ze sobą państwa, największe europejskie aglomeracje miejskie, porty i centra logistyczne. Drogi te oznaczane są międzynarodowym symbolem „E + numer”.
Mapa samochodowa Europy to w zasadzie połączenie map samochodowych poszczególnych krajów. Na dole tego artykułu znajdziesz zatem szczegółowe opisy dróg w każdym europejskim kraju, aktywną mapę google z naniesionymi przebiegami najważniejszych dróg w tym kraju, wreszcze szczegółowe opisy każdej z dróg. Dodatkowo prezentujemy ważne dla kierowców informacje o opłatach na drogach, winietach i przepisach drogowych.
Mapa google jest doskonłym narzędziem, żeby zapoznać się z mapą samochodową danego kraju. Zdjęcia satelitarne pokażą ukształtowanei terenu, a dzięki funkcji natężenia ruchu możemy śledzić sytuację na drogach, obserwować miejsca tworzenia się korków.
Opłaty na autostradach i drogach szybkiego ruchu w Europie - winiety, bramki, opłaty za tunele i mosty
Planując i wyznaczając na mapie podróż po krajach Europy warto wcześniej sprawdzić, gdzie, jak i ile zapłacimy za korzystanie z dróg, jakie przepisy obowiązują w danym kraju oraz na co szczególnie zwracać uwagę a do których krajów koniecznie zabrać paszport i inne dodatkowe dokumenty. Warto dokładnie zapoznać się z zaleceniami i zadbać o wszystko wcześniej, tak by bez problemów i przykrych niespodzianek podróżować wyznaczoną trasą korzystając w pełni z komfortowej sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Piekne wiadukty, mosty w ciągu Chorwackich autostrad. Budowa nowych połączeń w Europie wciąż trwa. Zdjęcia: Hrvatske Ceste
Ile kosztuje korzystanie z dróg szybkiego ruchu w Europie?
Mimo unijnej wspólnoty każdy z krajów ma swój własny system i sposoby na pobieranie opłat od aut osobowych za korzystanie z dróg.
I tak za przejazd autostradami oraz drogami szybkiego ruchu np. w Czechach, Słowacji, Austrii, Słowenii, Szwajcarii, Portugalii, Rumunii, Bułgarii, Bośni i Hercegowinie i na Węgrzech zapłacimy kupując winietki lub wnosząc jednorazową opłatę w systemie elektronicznym.
Podobne jak w Polsce, manualne systemy poboru opłat polegajace na wnoszeniu opłaty na bramkach, obowiązują m.in. w Chorwacji, Włoszech, Francji, Hiszpani, Grecji i Norwegii (tu zapłacimy też za wjazd do niektórych miast).
Z kolei podróże po drogach np. Estonii, Finlandii, Litwy, Szwecji, Holandii, Danii, Czarnogóry, Wielkiej Brytanii, Niemiec są bezpłatne. Jedyne koszty jakie podniesiemy, to np. te za przejazd tunelem. W Niemczech jednak kończy się czas bezpłatnych autostrad. Od 2019 roku mają obowiązywać opłaty drogowe w postaci winiet uzależnione cenowo oczywiście od liczby dni, ale i od pojemności silnika, technologii i wieku pojazdu. Bezpłatne drogi są też w Rosji i na Ukrainie - zapłacimy tylko opłatę ekologiczną.
Wybierz kraj na liście poniżej tego artykułu, aby zapoznać się ze szczegółowymi informacjami o opłatach drogowych jakie w nim obowiązują.
Niemieckie autostrady przestaną być bezpłatne od 2019 roku. Zdjecia: BMVI
Układ Schengen – podróżowanie po Europie bez granic
Na mocy układu z Schengen, kierowcy mogą poruszać się bez kontroli granicznych po większości państw członkowskich oraz dodatkowo w Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Liechtensteinie. Granice „zniesiono także” pomiędzy Monako i Francją oraz Włochami z San Marino i z Watykanem. Pamiętajmy, że w ostatnich latach, w związku z falą uchodźców, niektóre państwa (szczególnie na południu Europy) wzmożyły kontrole granicze.
Dozwolone prędkości na drogach w krajach europejskich
Przymierzając się do podróży za granicę warto wiedzieć, jakie ograniczenia prędkości obowiązują w danym kraju. Zwracajmy jednak uwagę na znaki ponieważ to one ostatecznie wyznaczają maksymalną prędkość na drodze.
Przyglądając się limitom prędkości w obszarze zabudowanym okazuje się, że prawie we wszystkich państwach Unii Europejskiej obowiązuje maksymalnie 50 km/h (za wyjątkiem Wielkiej Brytanii gdzie jest to 48 km/h co odpowiada 30 milom/h).
Poza obszarem zabudowanym dopuszczalne limity prędkości są już bardzo zróżnicowane i wahają się od 70 km/h (Szwecja) do nawet 100 km/h (Niemcy, Austria i Wielka Brytania 96 km/h co odpowiada 60 milom/h).
Jeżeli chodzi o dopuszczalną prędkość na autostradzie to najbardziej liberalne są Niemcy, gdzie możemy jechać nawet "ile fabryka dała" pamiętając jednak o dostosowaniu naszej jazdy do panujących warunków na drodze.
W pozostałych państwach UE autostradowy limit prędkości wynosi od 110 (Szwecja, Dania, Łotwa i Wielka Brytania 112 km/h co odpowiada 70 milom/h) do 120 - 130 km/h (większość krajów europejskich). Wyjątkiem jest Polska, gdzie po autostradzie możemy jechać nawet 140 km/h.
Droga przez jeden z Parków Narodowych na Litwie. Zdjecia: www.Lithuania.Travel
Jakie są limity alkoholu dla kierowców podróżujących po Europie?
Zdecydowanie odradzamy prowadzenia auta pod wpływem alkoholu. Niestety, jest to najczęściej łamany przepis drogowy. Kierowcy muszą w takich przypadkach liczyć się z surową karą – wysoki mandat i w niektórych przypadkach zatrzymanie prawa jazdy. Okazuje się jednak, że w Europie są kraje, które dopuszczają minimalną zawartość alkoholu we krwi.
W Europie obowiązują cztery różne limity dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi dla kierowców, kolejno: 0,0; 0,2; 0,5 oraz 0,8 promila.
- 0,8 ‰ – to limit na dopuszczalny dla kierowców w Wielkiej Brytanii – za wyjątkiem Szkocji, Lichtensteinie i na Malcie
- 0,5 ‰ – na taki poziom alkoholu we krwi mogą pozwolić sobie kierowcy podróżujący po drogach większości państw Europy Zachodniej (we Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Hiszpanii czy Portugalii) – obowiązuje w większości państw europejskich
- 0,2 ‰ – to limit w Polsce, Norwegii, Estonii
- 0 ‰ – bezwzględny zakaz prowadzenia pod wpływem alkoholu obowiązuje w Rosji, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Czechach, Słowacji, Chorwacji, Rumuni, Bułgarii i na Węgrzech.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu i wybrane przepisy za granicą
Okazuje się, że nie ma jednolitego obowiązkowego wyposażenia auta w krajach UE. Każdy z krajów posiada własny obowiązkowy zestaw akcesoriów, które muszą być na pokładzie. I tak, o ile w Polsce obowiązkowy jest trójkąt ostrzegawczy i gaśnica a apteczka i kamizelka odblaskowa zalecana, to w wielu krajach europejskich wymagane są wszystkie te przedmioty np. Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja. W niektórych państwach jak Szwajcaria, Węgry, Szwecja, Holandia musimy mieć jedynie trójkąt ostrzegawczy. W Hiszpanii wymagane jest np. koło zapasowe a w Słowenii zapasowe żarówki.
Uwaga! Nie ma konieczności kupowania przed wyjazdem całego wyposażenia obowiązującego w innych krajach. Korzystamy w tym przypadku z mocy Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym przyjętej przez wszystkie państwa Unii Europejskiej. Jeden z jej punktów informuje, że nawet gdy podróżujemy za granicą wymagane od nas jest tylko to, do czego zobowiązują nas przepisy rodzimego kraju.
Zróżnicowane są też przepisy dotyczące używania świateł mijania i opon zimowych. Bezwzględnie wymiana opon obowiązuje w: Czechach, Słowacji, Austrii, Słowenii, Chorwacji, Rumunii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Łotwie i na Litwie. W zależności od warunków panujących na drodze wymiana opon konieczna jest w Hiszpanii, Niemczech i we Włoszech. Za brak odpowiednich opon zapłacimy mandat w wysokości nawet do kilku tysięcy euro.
Pamiętajmy również o tym, że we wszystkich krajach europejskich konieczne jest zapinanie pasów i przewożenie dzieci w fotelikach lub specjalnych akcesoriach zaewniających bezpieczeństwo. Wysokimi mandatami karane jest korzystanie z telefonów komórkowych podczas prowadzenia auta - niemal wszędzie wymagane są zestawy głośnomówiace.