Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2013-06-18

zdjęcia


W 2011 roku liderem w wykonanej pracy przewozowej były Niemcy (323,8 mln t-km), na drugim miejscu znalazła się Polska (207,7 mln t-km), a na kolejnym Hiszpania (206,8 mln t-km)., fot. conadrogach.pl


Pomimo budowy nowych dróg i modernizacji istniejących, sieć drogowa w Polsce nie odpowiada tak ogromnym potrzebom transportowym. Fot. conadrogach.pl


Według stanu na koniec 2011 r. sieć dróg w Polsce liczyła 412.263,7 km. 68% miało nawierzchnię twardą, z czego 91,9% nawierzchnie ulepszoną (z kostki kamiennej, klinkieru, betonu, płyt kamienno-betonowych i bitumu). W 2011 r. długość dróg krajowych wynosiła 18801 km, co stanowi 4,6% dróg w Polsce. Fot. conadrogach.pl


Jeśli wziąć pod uwagę wskaźnik gęstości autostrad, wyrażony w kilometrach na 1000 km kw. powierzchni kraju, dla Polski wynosi on 3 a np. w Portugalii 30, w Słowenii - 38. Przeciętna dla 27 krajów UE wynosi 16., fot. conadrogach.pl


Stan polskiej infrastruktury drogowej znacznie odbiega od infrastruktury w krajach UE zarówno pod względem gęstości i struktury dróg, jak i parametrów technicznych., fot. conadrogach.pl


Według ostrożnych szacunków, w ciągu najbliższych kilku lat 33 polskie miasta i gminy wydadzą na inteligentne rozwiązania transportowe co najmniej 1,2 mld zł., fot. conadrogach.pl


Polskie miasta chcą stać się „smart cities”, czyli inteligentnymi miastami. Nowoczesne systemy zarządzania transportem oznaczają upłynnienie ruchu, a przede wszystkim zmniejszenie go w centrum. W konsekwencji spadną wydatki na utrzymanie infrastruktury i poprawi się jakość powietrza. fot. conadrogach.pl


Autostrada w Niemczech, fot. conadrogach.pl


Pomimo programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, Polska należy do krajów o najsłabiej rozwiniętej sieci dróg szybkiego ruchu. W 2011 roku przybyło 213 km autostrad i 63 km dróg ekspresowych, ale ich udział w ogólnej długości dróg był nieznaczny (odpowiednio 0,3 i 0,2 proc.). fot. conadrogach.pl