• Facebook - conadrogach
Opłaty na autostradach w Polsce
Opłaty na autostradach w Polsce. Zdjęcie: ViaToll.

Autostrady w Polsce są teoretycznie drogami płatnymi, a opłatami objęte są samochody osobowe i ciężarowe. W praktyce jednak za przejazd po wszystkich odcinkach polskich autostrad płacą jedynie kierowcy samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 3,5 tony. Kierowcy samochodów osobowych i lekkich dostawczych płacą tylko za przejazd niektórymi odcinkami autostrad A1, A2 i A4.

Sam system poboru opłat na autostradach i drogach krajowych jest dość skomplikowany. Opłaty za przejazd po polskich autostradach są pobierane albo przez koncesjonariusza, albo przez państwo, albo tylko manualnie, albo i manualnie i elektronicznie. A i stawki za przejechanie 1 km są różne, w zależności od tego, kto opłaty pobiera.
Można się pogubić, więc po kolei.

Pobór opłat na autostradach A1,A2 i A4

Niektóre odcinki autostrad A1, A2 i A4 zostały wybudowane przez koncesjonariuszy, którzy pobierają teraz opłaty za przejazd zbudowaną i utrzymywaną drogą, zazwyczaj przez 30 lat. Na tych odcinkach obowiązuje tylko manualny system poboru opłat. System manualny oparty jest na tradycyjnych bramkach czyli Miejscach Poboru Opłat. Istnieją dwa rodzaje MPO: Punkty Poboru Opłat (PPO) zlokalizowane na głównej jezdni autostrady oraz Stacje Poboru Opłat (SPO), wybudowane poza jezdnią główną autostrady, na drodze dojazdowej do węzła. Na bramkach wjazdowych kierowcy pobierają bilet, na wyjazdowych wnoszą opłatę za przejechany odcinek.

Punkt poboru opłat na autostradzie A1. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.

Punkt Poboru Opłat - autostrada A1

Stacja poboru opłat na autostradzie A1. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.

Stacja Poboru Opłat - autostrada A1

Oto odcinki autostrad zarządzane przez koncesjonariuszy z manualnym systemem poboru opłat:

  • Autostrada A1 – od Rusocina do Torunia.
  • Autostrada A2 – od Świecka do Konina.
  • Autostrada A4 – od Katowic do Krakowa.

Natomiast na autostradach rządowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad istnieją już dwa systemy poboru opłat. A właściwie to nawet trzy: manualny, elektroniczny i … zwolnienie z opłat.

System manualny działa tak samo jak na autostradach koncesyjnych. Są tu jednak wyznaczone i odpowiednio oznaczone bramki, które umożliwiają przejazd pojazdom, których kierowcy wnoszą opłaty elektronicznie.

System elektroniczny to system ViaToll przeznaczony do poboru opłat od kierowców samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 3,5 tony, rozbudowany następnie do poboru opłat od kierowców samochodów osobowych – system ViaAuto. Systemem ViaToll objęto sporą już część sieci głównych dróg w Polsce – autostrad, dróg ekspresowych i najważniejszych odcinków dróg krajowych. Nad drogami umieszczone są specjalne bramownice, które monitorują pojazdy przejeżdżające przez dany odcinek płatnej drogi. Wszystkie samochody objęte opłatami, aby przez taki odcinek przejechać, muszą posiadać odpowiednie urządzenie ViaBox. Urządzenie to jest identyfikowane podczas wjazdu na płatny odcinek, a po zjeździe pobierana jest automatycznie opłata z tego urządzenia. Oczywiście opłata pobierana jest za przejechany odcinek, a środki muszą być wpłacone przez kierowcę wcześniej „na urządzenie”.

Manualny system poboru opłat na rządowych autostradach został wdrożony tylko na dwóch odcinkach:

  • Autostrada A2 od Konina do Strykowa
  • Autostrada A4 od Wrocławia do Gliwic

Na tych odcinkach kierowcy samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony mają zatem możliwość wyboru sposobu wniesienia zapłaty za przejazd. Jeśli mają urządzenie ViaAuto, mogą przejeżdżać przez bramki przeznaczone dla systemu elektronicznego, teoretycznie bez kolejek, a opłaty będą pobrane z opłaconego wcześniej urządzenia. Brak urządzenia to konieczność wniesienia opłaty w sposób tradycyjny – gotówką lub kartą na podstawie pobranego wcześniej na bramce biletu.

Mapa płatnych odcinków autostrad w Polsce. Kolorem czerwonym oznaczono odcinki koncesyjne, zielonym odcinki rzadowe.

Mapa płatnych odcinków autostrad w Polsce

 

Mapa płatnych odcinków autostrady A1:

Mapa płatnych odcinków autostrady A1

 

Mapa płatnych odcinków autostrady A2 (kolor czerwony - odcinki koncesyjne, zielony - rządowe):

Mapa płatnych odcinków autostrady A2

 

Mapa płatnych odcinków autostrady A4 (kolor czerwony - odcinki koncesyjne, zielony - rządowe):

Mapa płatnych odcinków autostrady A4

 

Bramki na autostradach

Kierowcy samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, wjeżdżając na płatny odcinek autostrady zawsze przejadą przez bramki. Tu przy wjeździe pobierają bilet i na zjeździe wnoszą opłatę za przejechany odcinek.

Oto gdzie są zlokalizowane bramki na polskich autostradach:

Bramki na autostradzie A1

Bramki na autostradzie A2

Bramki na autostradzie A4

Na pozostałych odcinkach polskich autostrad opłaty od kierowców samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony nie są pobierane. Wiele z tych odcinków jest już gotowa i nawet przewidziano na nich pobór manualny, ale z uwagi na wadliwość całego systemu, rząd wycofał się ze swoich pierwotnych pomysłów, zawiesił budowę kolejnych bramek i intensywnie pracuje nad nowym systemem, zapewne elektronicznym, jakim objęte będą wszystkie płatne drogi w kraju. Ale na ten system jeszcze poczekamy - rząd zapowiada, że powstanie do 2018 roku.

Opłaty za przejazd

Jakie są koszty przejazdu przez autostrady w Polsce? Różne oczywiście, w zależności od odcinka. Na odcinkach rządowych samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony są objęte stawką 0,1 PLN za km. Na koncesyjnych odcinkach autostrady A2, na odcinku od Świecka do Nowego Tomyśla opłaty za 1 km wynoszą 0,2 PLN, a od Nowego Tomyśla do Konina już 0,34 PLN za km. Na autostradzie A1 od Rusocina do Torunia opłata za 1 km wynosi 0,16 PLN. Różne wysokości tych opłat wynikają z różnych okresów w jakich autostrady powstawały i rzecz jasna z różnych umów, jakie z koncesjonariuszami podpisano.

Oto zestawienie wszystkich opłat za przejazd polskimi autostradami:

Opłaty za przejazd autostradą A1

Opłaty za przejazd autostradą A2

Opłaty za przejazd autostradą A4

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

imho
2017-05-30 13:27
Bandyckie stawki. W innych krajach nawet biedniejszych wystarczają winiety a pierwszy polski rząd zamiast znieśc durne i złodziejskie pomysły tej blond maupy i hyzego ruja brnie w okradanie własnych obywateli. Ogromnie przykro pani Beatko.. po tym zydku morawieckim bym sie tego spodziewał a tu strasznie przykro...
Piotr
2017-05-18 11:29
A ja nie czekam na budowę nowych autostrad tylko na nowe 2-jezdniowe drogi ekspresowe. Dlaczego? Bo - przede wszystkim - są bezpłatne dla osobówek, a co za tym idzie - nie ma korków do bramek. Czy w PL nie wystarczyłoby budowanie TYLKO 2-jedniowych ekspresówek? Wystarczyłoby, gdyby nie pazerność PL władz na naszą kasę (za przejazdy autostradami).
CzesioA1
2016-04-14 11:03
Na A1 cena wynosi 0,2 PLN brutto za km więc podobnie jak na odcinkach innych autostrad.
ls42
2015-12-07 17:54
czekam jak enrico. wiele jeszcze do zrobienia i niech pis pokaże jak buduje się więcej, szybciej, lepiej i taniej. mają przynajmniej 4 lata by to zrobić. gdzieś w okolicy Sieradza na S-8 przydałyby się mopy
moto 1
2015-07-02 23:16
Drugi via toll mam i tez zepsuty; wada , wymiana,
dzino
2015-06-25 08:57
Wybudowano za społeczne pieniadze za pobór w paliwie i jeszcze pobieracie na bramkach jeszcze ustalcie ze zapomnieliście pobierac od Polaków ze żyją swojego udusić a obcego wynagrodzić polska gościnność.
moto
2015-06-01 23:38
Dziś dużo się mówiło o winietach elektronicznych zamiast bramek. Warto o tym mówić by ludzi uspokoić, że coś może na plus się zmienić w tym polskim grajdołku.
enrico
2015-05-01 22:03
W zasadzie czekam na 2 odcinki dróg szybkiego ruchu: (I). A1: Stryków -Tuszyn, bo wtedy będzie szybki przejazd A2 w lewo na A1, a potem z A1 (Tuszyn) S8 (od Tuszyna do Wrocławia); (II). S7/S8 : Opacz-Janki-Paszków, skąd dalej jedzie się S8 do Piotrkowa Tryb. i dalej na Śląsk lub na Bełchatów - Wrocław. Zaś od Janek S7- na Kielce-Kraków.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: