Budowa S74, obwodnicy Opatowa i łącznika północnego wystartowała
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-03-16
- Budowa nowych dróg S74, DK9 i DK74 wokół Opatowa
- Jaka będzie obwodnica Opatowa?
- Mapa przebiegu obwodnicy Opatowa w ciągu S74 i DK9
- Łącznik północny do obwodnicy Opatowa
- Kiedy otwarcie obwodnicy Opatowa i łącznika północnego?
- Droga ekspresowa S74 w woj. świętokrzyskim
Budowa nowych dróg S74, DK9 i DK74 wokół Opatowa
Rozpoczynają się pierwsze roboty na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz na łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. W ubiegłym roku wykonawca opracował projekty budowlane i złożył wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po ich uzyskaniu i przekazaniu placów budowy może przystąpić do robót. Pierwsze prace polegać będą na budowie dróg technologicznych w śladzie przyszłych dróg dojazdowych zarówno wzdłuż S74 jak i DK9. Równolegle prowadzone będą prace rozbiórkowe. W okresie wiosennym planowane są roboty przy posadowieniu obiektów mostowych, odhumusowaniu ciągu głównego oraz roboty ziemne.
Jaka będzie obwodnica Opatowa?
Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie. Będą to m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ciągu obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.
Mapa przebiegu obwodnicy Opatowa w ciągu S74 i DK9
Mapa: GDDKIA
Łącznik północny do obwodnicy Opatowa
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.
Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł.
Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Obwodnica Opatowa powstanie w ciągu dróg S74 i DK9
Mapa: GDDKIA
Kiedy otwarcie obwodnicy Opatowa i łącznika północnego?
Umowę na realizację obwodnicy Opatowa zawarto w czerwcu, a łącznika w listopadzie 2021 r. Obie inwestycje realizuje w systemie Projektuj i buduj Mostostal Warszawa. Nowymi drogami pojedziemy w I połowie 2025 r. Ich łączny koszt to ok. 461 mln zł.
Droga ekspresowa S74 w woj. świętokrzyskim
W ramach obwodnicy Opatowa powstanie kolejny odcinek drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim. W styczniu br. drogowcy popdisali umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj 5-kilometrowego odcinka S74 węzeł Kielce Zachód - Kielce, który będzie skomunikowany z jedynym istniejącym fragmentem ekspresowej trasy od Kielc do Cedzyny. Od marca 2022 r. w realizacji jest odcinek S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód o długości ok.16,4 km. W lutym br. GDDKIA ogłosiła przetargi na trzy kolejne odcinki ekspresowej trasy o łącznej długości ok. 76 km. - W 2027 roku pojedziemy nieprzerwanym ciągiem S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa – obiecują drogowcy.