1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa Trasy Słowackiego w Gdańsku: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy

Budowa Trasy Słowackiego w Gdańsku: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy

  1. conadrogach.pl
  2. MR
  3. 2015-12-28
Budowa Trasy Słowackiego w Gdańsku: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy
Dwutunelowy fragment (każdy po dwa pasy ruchu) Trasy Słowackiego o długości 1,4 km przebiega pod dnem Wisły w Gdańsku. Zdjęcia: MR
Zakończyła się realizacja czwartego etapu budowy Trasy Słowackiego w Gdańsku, która połączy Port Lotniczy z Portem Morskim – tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsi kierowcy, prawdopodobnie pojadą nim pod koniec kwietnia 2016 r. Najpierw muszą odbyć się testy i odbiór systemów bezpieczeństwa.

- Wykonawca firma OHL ma do 21 kwietnia uzyskać pozwolenie na użytkowanie co oznacza, że przed nami rozruchy instalacji i ich odbiory - informują drogowcy z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Dwutunelowy fragment (każdy po dwa pasy ruchu) Trasy Słowackiego o długości 1,4 km przebiega pod dnem Wisły na głębokości – w najniższym miejscu – prawie 35 m. Jest to pierwszy tunel w Polsce wykonany metodą TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych (grunty nawodnione).

Realizacja wartej ponad 1,4 mld zł budowy Trasy Słowackiego poprawi komunikację w Gdańsku. Przede wszystkim usprawni połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. Wraz z Trasą Sucharskiego, Obwodnicą Południową S6, Obwodnicą Zachodnią (Trójmiasta) zapewni połączenie z Autostradą A1.

Droga o łącznej długości ok. 10 km składa się z czterech zadań inwestycyjnych zlokalizowanych pomiędzy portem lotniczym im. Lecha Wałęsy a Węzłem Ku Ujściu.

Zadanie I – Trasa Słowackiego - odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych
Zadanie II – Trasa Słowackiego - odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej
Zadanie III – Droga Zielona - odcinek od al. gen. J. Hallera – Węzeł Marynarki Polskiej
Zadanie IV – Trasa Słowackiego - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej (DK91) do Węzła Ku Ujściu

Drogi z wcześniejszych etapów oddano do ruchu. Budowa tunelu to ostatnia, czwarta część projektu.

Inwestycję wsparły fundusze Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 – unijna dotacja to ponad 1 mld zł.

Trasa Słowackiego w Gdańsku - mapa przebiegu

Ciekawostki związane z inwestycją:

  • 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
  • 1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
  • 2200 ton – waga maszyny TBM,
  • 91 metrów - długość maszyny TBM,
  • 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
  • 11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
  • 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
  • 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
  • 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
  • 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
  • 800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
  • 112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu
  • głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu
  • 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.
  • 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
  • 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW
  • moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW

W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli .

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 91 Jak dojadę - Gdańsk