Budowa Trasy Słowackiego w Gdańsku: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy
- conadrogach.pl
- MR
- 2015-12-28
- Wykonawca firma OHL ma do 21 kwietnia uzyskać pozwolenie na użytkowanie co oznacza, że przed nami rozruchy instalacji i ich odbiory - informują drogowcy z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Dwutunelowy fragment (każdy po dwa pasy ruchu) Trasy Słowackiego o długości 1,4 km przebiega pod dnem Wisły na głębokości – w najniższym miejscu – prawie 35 m. Jest to pierwszy tunel w Polsce wykonany metodą TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych (grunty nawodnione).
Realizacja wartej ponad 1,4 mld zł budowy Trasy Słowackiego poprawi komunikację w Gdańsku. Przede wszystkim usprawni połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. Wraz z Trasą Sucharskiego, Obwodnicą Południową S6, Obwodnicą Zachodnią (Trójmiasta) zapewni połączenie z Autostradą A1.
Droga o łącznej długości ok. 10 km składa się z czterech zadań inwestycyjnych zlokalizowanych pomiędzy portem lotniczym im. Lecha Wałęsy a Węzłem Ku Ujściu.
Zadanie I – Trasa Słowackiego - odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych
Zadanie II – Trasa Słowackiego - odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej
Zadanie III – Droga Zielona - odcinek od al. gen. J. Hallera – Węzeł Marynarki Polskiej
Zadanie IV – Trasa Słowackiego - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej (DK91) do Węzła Ku Ujściu
Drogi z wcześniejszych etapów oddano do ruchu. Budowa tunelu to ostatnia, czwarta część projektu.
Inwestycję wsparły fundusze Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 – unijna dotacja to ponad 1 mld zł.
Ciekawostki związane z inwestycją:
- 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
- 1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
- 2200 ton – waga maszyny TBM,
- 91 metrów - długość maszyny TBM,
- 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
- 11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
- 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
- 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
- 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
- 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
- 800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
- 112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu
- głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu
- 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.
- 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
- 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW
- moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli .