Jak bezpiecznie holować samochód. Wymagania, prędkość, światła i połączenie
- Artykuł sponsorowany
- 2025-05-13

Choć holowanie często wydaje się prostym manewrem, przepisy dotyczące jego prawidłowego wykonania są zaskakująco szczegółowe. W grę wchodzą nie tylko warunki techniczne pojazdów, ale też konkretne wymagania co do rodzaju połączenia, oznaczenia świetlnego czy maksymalnej prędkości. Szczególnie restrykcyjne zasady obowiązują przy holowaniu pojazdu na drodze ekspresowej, gdzie nawet drobna nieprawidłowość może skończyć się mandatem lub stworzeniem zagrożenia dla innych uczestników ruchu. W tym artykule krok po kroku wyjaśniamy, co należy sprawdzić i jak się przygotować, aby cały proces przebiegł bezpiecznie i zgodnie z obowiązującym prawem.
Kiedy wolno holować pojazd?
Nie każdą awarię można rozwiązać przez holowanie pojazdu. Przepisy wyraźnie wskazują sytuacje, w których obowiązuje zakaz holowania. Dotyczy to m.in. aut z niesprawnymi hamulcami, niesprawnym układem kierowniczym lub wtedy, gdy działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika. Taki stopień uszkodzenia pojazdu może być powodem, przez który auto powinno zostać przetransportowane wyłącznie lawetą.
Zasadą jest, że holować można tylko taki pojazd, którego stan techniczny nie wyklucza potrzebę kierowania i nie wyklucza odczepienia w sytuacji awaryjnej. W przepisach znajduje się również odniesienie do sytuacji szczególnych, jak choćby holowanie pojazdu na drodze ekspresowej, które jest dozwolone jedynie do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych, i to wyłącznie w sytuacji awarii.
Połączenie – sztywne czy giętkie? Podstawa bezpieczeństwa
Sposób holowania powinien zostać dobrany w zależności od rodzaju uszkodzenia. W przypadku sprawnych hamulców i kierownicy dopuszcza się połączenie giętkie, czyli linę holowniczą. Musi ona zapewniać zachowanie odległości od 4 do 6 metrów pomiędzy pojazdami i być umożliwiająca łatwe odczepienie. Jeżeli pojazd ma częściowo niesprawne elementy mechaniczne, należy zastosować połączenie sztywne.
Ważne jest również, aby każdy pojazd holowany był odpowiednio oznakowany i widoczny, co wiąże się z przepisami dotyczącymi oświetlenia.
Prędkość pojazdu holującego – konkretne limity w przepisach
Zbyt szybka jazda to jedna z głównych przyczyn nieprawidłowego holowania. W obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość pojazdu holującego wynosi 30 km/h. Poza terenem zabudowanym limit ten rośnie do 60 km/h – bez względu na to, czy używamy połączenia sztywnego, czy giętkiego.
Oświetlenie w czasie jazdy – kiedy światła mijania, a kiedy pozycyjne?
Przy holowaniu samochodu, kwestia oświetlenia jest ściśle uregulowana. Pojazd holowany musi mieć włączone światła mijania niezależnie od pory dnia, warunków atmosferycznych i widoczności. Wyjątkiem są sytuacje, w których instalacja elektryczna nie działa – wtedy wymagane jest oznakowanie pojazdu materiałem odblaskowym lub światłem ostrzegawczym.
W okresie dostatecznej widoczności wielu kierowców zapomina, że obowiązek posiadania świateł nadal obowiązuje – w tym przypadku również należy mieć włączone światła pozycyjne.
Inne obowiązki i zasady holowania auta
Przepisy jasno wskazują, że holowanie pojazdu może być prowadzone tylko wtedy, gdy samochód jest sterowalny i hamulce działają niezależnie od pracy silnika. W przeciwnym razie może dojść do zagrożenia w ruchu drogowym, za które odpowiedzialność ponosi zarówno kierowca holujący, jak i kierujący pojazdem holowanym.
Dodatkowo nie wolno przewozić pasażerów w pojeździe holowanym z wyjątkiem pojazdu członowego, który przemieszcza się zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Zawsze należy pamiętać o zasadach holowania auta, które obejmują nie tylko sposób połączenia, ale też wymóg odpowiedniego oznakowania, widoczności i zachowania ostrożności.
Najczęstsze błędy podczas holowania – czego unikać, by nie stwarzać zagrożenia?
Wielu kierowców decyduje się na holowanie auta bez wcześniejszego przygotowania, co skutkuje poważnymi błędami na drodze. Jednym z najczęstszych jest używanie zbyt krótkiej lub zbyt długiej liny, która nie spełnia wymogu odpowiedniego połączenia. W przypadku połączenia giętkiego odległość między pojazdami musi wynosić od 4 do 6 metrów.
Niewłaściwie dobrana długość utrudnia kontrolę nad zestawem i zwiększa ryzyko kolizji. Innym błędem jest brak odpowiedniego oznakowania. Kierowcy zapominają, że pojazd holowany musi być oświetlony, a po zmroku wyposażony w elementy odblaskowe, jeśli nie ma działającej instalacji elektrycznej.
Niezachowanie ograniczeń prędkości to kolejny problem – zbyt szybka jazda prowadzi do szarpnięć i utraty kontroli. Błędem jest również holowanie aut z niesprawnym układem kierowniczym lub bez działających hamulców, co jest niezgodne z przepisami i grozi poważnym wypadkiem. Każda z tych sytuacji pokazuje, że bez dokładnej znajomości zasad holowanie pojazdu może być realnym zagrożeniem w ruchu drogowym.
Holowanie może być bezpieczne, o ile wiesz, jak to zrobić
Holowanie auta wymaga znajomości przepisów, odpowiedniego przygotowania i oceny stanu technicznego obu pojazdów. Nie każda awaria pozwala na samodzielne holowanie – szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z uszkodzeniem układów wpływających na bezpieczeństwo. Nieprzestrzeganie zasad może skutkować nie tylko mandatem, ale też stworzeniem realnego zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego, zanim zdecydujesz się holować pojazd silnikowy, upewnij się, że robisz to zgodnie z prawem i zdrowym rozsądkiem.